Sauser

Moli16

Glad i forumet
Kan noen gi meg bra og ENKLE oppskrifte på saus?
Både til kylling og kjøtt!
Prøver å kutte ut all posemat..[:-]

Min mann lager gode sauser som han har lært på kokkekurs. Tror ikke det er sånn superkomplisert, men det tar litt tid.

Jeg har derfor begrensede ferdigheter når det gjelder saus, men brun saus er jeg ganske god på.

Smelt et par rause spiseskjeer med smør. Rør inn 2 ss hvetemel. La det surre på middels varme i ca 5 minutter. Spe med kraft eller buljong. Kraften eller buljongen vil være avgjørende for smaken. Aller best blir det hvis du har stekesjy fra det du har laget, men det er jo ikke alltid man har Det funker fint med buljong laget på sånne terninger fra Knorr, men blir selvfølgelig bedre om du bruker kraft. (Jacob's oksekraft er veldig god). . Hell i litt av gangen og rør, helt til du har fått passe konsistens. Litt vanskelig å si hvor mye du trenger, det kommer ann på hvor tykk du vil at sausen skal være.

Smak til med salt og pepper (noen av buljongene er allerede litt salte, så vær forsiktig med saltet). Bruk smakstilsetninger som du har tilgjengelig: 1 ss tyttebærsyltetøy gir en god syrlighet. Et par skiver brunost er godt, alternativt en liten skvett fløte dersom du vil ha en mer kremet variant. Knuste einebær passer fint. Prøv deg frem med det du har.

Back
Topp