Saus til ribbe?

Ancita

Glad i forumet
Skal lage ribbe for første gang, eller 2 gang, sist stekte jeg den feil vei[X(]
Men, hvilken saus er god til? Eller hvordan får jeg sjy?
Og kan jeg ha kålrabistapp til? Jeg elsker kålrabistapp[:D]

hjemmelaget brun saus det er det beste!! ja jeg syntes du kan ha det til, men vi pleier ikke.. men om vi hadde vært vant til det hadde vi nok laget det.. her er det bare grønnsaker, surkål, rødkål og tyttebærsyltetøy.. lykke til med matlagingen [:D]

Til ribba lager du enten ribbesaus, eller bruker stekesjya fra ribba.[:)]
Personlig syns jeg det er best med surkål og erter til ribbe, men funker sikkert med kålrabi også.

Sleng stekesjyen i en kasserolle, putt oppi en pakke fløte og litt løk. La det koke til du får rett tykkelse på sausen og krydre etter smak med salt og pepper. Hvis du synes sausen er for lys kan du bruke litt sukkerkulør for å gi den rette fargen :)

Oki. Sjyen er det det som ligger igjen i pannen etter jeg har stekt ribben? Altså vannet liksom?

jeg syns det kun skal være stekesjy til ribbe. Eventuelt kan man ta litt meljevning oppi litt stekesjy for å få den tykkere.

ORIGINAL: Ancita

Oki. Sjyen er det det som ligger igjen i pannen etter jeg har stekt ribben? Altså vannet liksom?

Sjyen er det som ligger igjen i langpanna når ribba er ferdig.[:)]

ORIGINAL: Lille Rosin

ORIGINAL: Ancita

Sjyen er det som ligger igjen i langpanna når ribba er ferdig.[:)]

Jess. Takk[:D]

Jeg er vant til sjy til ribba men syns også brun saus er godt(passer på å spise det når jeg er på julebord [8D])
MÅ ha rødkål til ribba jeg da.. men kålrabi passer sikkert det å [:)]

jeg lager hjemmelaget brunsaus, med litt av stekesjyen oppi + litt fløte [:)]
her bare MÅ vi ha kålrabistappe til, sier mannen min, så den lager jeg med kålrot,litt gulrøtter og litt mandelpotet i [;)]

og ja, lager dette i dag vi også , gleder meg [:)][:)][:)][:)]

Hehe, hvorfor sier dere sjy? Det er jo ribbefett! [:D] Veldig mange synes det er godt med bare ribbefett til potetene og sånt, jeg bruker hjemmelaga brun saus laget på kraft fra skinkestek. Fløte og da selvsagt.

Beste tilbehøret til ribba er hjemmelaga surkål. [:)]

Lager saus av krafta fra ribba.
Den blir fantastisk god[:)]

Svigers har bare ribbefettet til[8|]

hjemmelaget julesaus er det beste..
bland sammen ribbe, medisterkaker, pølser, ribbefett, vann, oksebuljong, nellikspiker, kanelstang, kardemomme,o.l(alle julens krydder), kok en liten stund, og tilsett sukkerkulør om du vil ha en finere farge..smakes til med salt, pepper og sennep tilslutt..siles-NAM!!!!
og litt fløte i selvfølgelig..

Her bruker vi ribbefettet til. Ikke noe saus. Også har vi poteter, surkål, ev andre grønnsaker til. Men vi har også julepølse og medisterkaker til, som er stekt sammen med ribba[:D]

ORIGINAL: Labambie

Hehe, hvorfor sier dere sjy? Det er jo ribbefett! [:D] Veldig mange synes det er godt med bare ribbefett til potetene og sånt, jeg bruker hjemmelaga brun saus laget på kraft fra skinkestek. Fløte og da selvsagt.

Beste tilbehøret til ribba er hjemmelaga surkål. [:)]

Fordi jeg lager sjy uten ribbefett[8D]. Alle de andre spiser fettet, men jeg hater fett så holder meg unna

Back
Topp