SAUESKINN ØDELAGT!!....hjelp!?...

..*||Susanne89||*..

Elsker forumet
vaska saueskinnet i vaskemaskin, men nå er det ødelagt[:(]...
brune flekker og stinker helvette[:(][:(]...
må nok kjøpe nytt[:(]...
eller finnes det håp??...
isåfall hva???[8|]...
viss jeg må kjøpe nytt,hvordan ungå dette i gjen???[&o]....

Står det at det kan vaskes i maskin? Tror kanskje slike skinn ikke tåler det - men er ingen ekspert.

Hvordan har du vasket det?
Du kan vaske det i maskinen på ullprogram på 30 grader med spesialvaskemiddel som du får kjøpt der du kjøper skinnet. Så skal det ligge inne å tørke. Må ikke henge og ikke tørke ute.

en våt sau vil naturlig nok stinke våt sau... Men de flekkene har jeg ikke snøring på. Jeg vasket sauskinnet i maskin, og det gikk helt fint..

ORIGINAL: Nøste77

Du kan vaske det i maskinen på ullprogram på 30 grader med spesialvaskemiddel som du får kjøpt der du kjøper skinnet. Så skal det ligge inne å tørke. Må ikke henge og ikke tørke ute.

Jepp, milo duger heller ikke. Får kjøpe spesial såpe men lanolin i på baby forettninger.[;)]
Også skal det helst ligge å tørke, bare snu det av og til. Og det må ikke ligge en plass det er varmt, for da sprekker skinnet.

Jeg brukte å smøre på brystkrem med lanolin på baksida vist den ble veldig tørr etter vask. Får sikkert kjøpt ren lanolin andre plasser, men brystkrem var det eneste jeg hadde. Funk gjorde det lell.[8D]

Trenger ikke spesialmiddel for å få det bra. Jeg bruker å vaske på ullprogram,  bruker Milo.  Etter at saueskinnet er avrent, så skal man gni inn kjøttet/skinnet på baksiden med flytende Lano.. GARANTERER AT DET VIRKER!!! Har gjort det med begge saueskinnene mine. Mormoren min som kom med tipset....[:)] 

Jeg har sendt mitt til rensing, jeg. Tør ikke prøve meg på vanlig vaskemaskin når det gjelder slikt. *skotter bort på søppelbøtta, som har fire rosaflekkete tskjorter i*

ORIGINAL: LilleSolsikke

Ull er jo selvrensende...Så det er jo egentlig ikke nødvendig å vaske det....men bør ristes og luftes med jevne mellomrom. og hvis man skal vaske det så må det vaskes med vaskemiddel beregnet til dette....

jeg vaska akkurat mitt og i maskin. tok det på ullprogramme på 20 eller 30 grader. brukte ullsjampo bare.
å det gikk kjempefint:)
kanskje prøve vaskedet en gang til medsånn shampo+?
er jo veldig surt om det er ødelagt da. håper du finner ut av det[:)]

har vaska mitt skinn mange ganger har kjøpt spesial middel for sanne skinn. å det er fint som nytt. koster litt for middelet men er en grunn til det finnes spesial middel for ubehandla ull ;)

ORIGINAL: *MammanTilTrym*

Trenger ikke spesialmiddel for å få det bra. Jeg bruker å vaske på ullprogram,  bruker Milo.  Etter at saueskinnet er avrent, så skal man gni inn kjøttet/skinnet på baksiden med flytende Lano.. GARANTERER AT DET VIRKER!!! Har gjort det med begge saueskinnene mine. Mormoren min som kom med tipset....[:)] 

Milo er jo spesial såpe for ull [:D] 

uff, nå var jeg vrang[:D] hehe...

hehe.. [8D]

ORIGINAL: Tøysetulla

ORIGINAL: *MammanTilTrym*

Flytende Lano håndsåpe?
Man bør bruke spesial vaskemidler for ubehandla ull, ikke Milo for det skal brukes på behandla ull og ødelegger egenskapene ubehandla ull har og det kan man ikke se...

Ja vanlig flytende lano håndsåpe eller dusjsåpen fra lano..

ikke så dyrt som det sikkert er andre plasser[8D]...
ikea, sikkert mellom 2-350[:)]...
men så har vi ikke mye penger akuratt dne mnd da[8|]...

JEG VASKER I MASKIN. MED MILO PÅ ULLPROGRAM. DET LUKTER VONDT AV VÅTT SKINN, MEN SKJØNNER IKKE HVORFOR DU FIKK FLEKKER... [8|]

nei ikke jeg heller....men jeg skjønte ikke mye av oppvaskmaskinen da.........
den er ny her i huset ser dere.....

så fikk ikke åpna døra med en gang når jeg trodde den var ferdig,
og når jeg fikk åpna den,
 ja så såg jo teppet/skinnet helt for jævlig ut..........

ORIGINAL: PuseBebiss89

nei ikke jeg heller[8|]....men jeg skjønte ikke mye av oppvaskmaskinen da[8|].........
den er ny her i huset ser dere[:)].....

så fikk ikke åpna døra med en gang når jeg trodde den var ferdig,
og når jeg fikk åpna den,
 ja så såg jo teppet/skinnet helt for jævlig ut[8D]..........

Om du vasket det i oppvaskmasinen, kan jeg skjønne at det gikk galt[;)][8D]

Nei da, vet ikke jeg dessverre.

Ull er jo selvrensende...Så det er jo egentlig ikke nødvendig å vaske det....men bør ristes og luftes med jevne mellomrom. og hvis man skal vaske det så må det vaskes med vaskemiddel beregnet til dette....

HÆ????? SJØLRENSANDE????
Den fatta eg ikkje.... Vil jo tru at bakteriene gror lika godt ner i der som alle andre plasser? Eller at matrester mygle neri der....

Nå blei eg sykt nysgjerrige... Kan nogen forklara meg dette?

ORIGINAL: Gussi

HÆ????? SJØLRENSANDE????
Den fatta eg ikkje.... Vil jo tru at bakteriene gror lika godt ner i der som alle andre plasser? Eller at matrester mygle neri der....

Nå blei eg sykt nysgjerrige... Kan nogen forklara meg dette?

DET STEMMER DET... KLUMPER OG SLIKT SKAL SELVFØLGELIG FJERNES. MEN DET GROR IKKE BAKTERIER I ULL, SIES DET....

HVIS BARN TISSER PÅ SEG I ULLTØY, SKAL DET EGENTLIG BARE LUFTTØRKES... [:)]

MEN JEG VASKER DET JEG ALTSÅ [8D]

Back
Topp