Satt tilbake på TUL

MHV

Blir kjent med forumet
Hei,

Jeg var på privat TUL i dag og fikk se et lite embryo med bankende hjerte og fin plommesekk. Problemet er bare at jeg ut ifra eggløsning skulle være ca. 8+4 i dag, men embryoet ble målt til å bare være ca. 6+1… Dette stemmer veldig dårlig med positiv test 3. august og høye hcg-målinger for to uker siden. Ble bedt om å ta en ny måling nå, og evt. bli henvist til offentlig UL. Har noen opplevd lignende? Veldig bekymret nå…
 
Har dessverre ingen gode erfaringer, men håper det bare er feilmåling og at du er lengre på vei ved neste UL. Vet du noe om når du skal på UL igjen? Ville de ikke ha deg tilbake om ei uke?
 
Håper det jeg også.. Det er jo snakk om milimeter så tidlig i svangerskapet. Fastlegen min har sendt henvisning til Ahus, så får bare håpe jeg får ny UL om kort tid. Har også vært å tatt ny hcg nå, så spent på hva den viser.

Mistet i SA senest i mai, så håper virkelig at dette går veien. Har ikke hatt noen tegn til blødninger denne gangen, så det er i hvert fall bra.
 
Sniker fra mars. Jeg var på TUL 7+0 (IVF så dato er helt sikker) og embryoet ble da målt til 7,1 mm. Gynekologen sa ikke hva dette tilsvarte, og når jeg spurte sa han bare at han ikke ser så nøye på lengde så tidlig fordi det egentlig er veldig vanskelig å få korrekte mål. Fikk bare beskjed om at alt så bra ut.

På neste TUL hos en annen gynekolog fikk jeg vite at målingen fra 7+0 bare tilsvarte 6+2. Men men de nye målingene tilsvarte ca der jeg var. Så min erfaring er at det er veldig vanskelig for de å måle skikkelig så tidlig.

og… jeg ser også at mange opererer med ulike mål og estimering. Har sett flere som ble målt til mer enn meg, men som ble estimert å være kortere på vei.

Tenker at sålenge alt så fint ut så kan du senke skuldrene litt, og så kan du jo eventuelt ta en ny UL om noen uker.
 
Sniker fra mars. Jeg var på TUL 7+0 (IVF så dato er helt sikker) og embryoet ble da målt til 7,1 mm. Gynekologen sa ikke hva dette tilsvarte, og når jeg spurte sa han bare at han ikke ser så nøye på lengde så tidlig fordi det egentlig er veldig vanskelig å få korrekte mål. Fikk bare beskjed om at alt så bra ut.

På neste TUL hos en annen gynekolog fikk jeg vite at målingen fra 7+0 bare tilsvarte 6+2. Men men de nye målingene tilsvarte ca der jeg var. Så min erfaring er at det er veldig vanskelig for de å måle skikkelig så tidlig.

og… jeg ser også at mange opererer med ulike mål og estimering. Har sett flere som ble målt til mer enn meg, men som ble estimert å være kortere på vei.

Tenker at sålenge alt så fint ut så kan du senke skuldrene litt, og så kan du jo eventuelt ta en ny UL om noen uker.

Takk for at du deler din erfaring og beroligende ord :Heartpink Har fått time på gynekologisk på Ahus i neste uke ser jeg, så får bare prøve å beholde roen inntil da.
 
Takk for at du deler din erfaring og beroligende ord :Heartpink Har fått time på gynekologisk på Ahus i neste uke ser jeg, så får bare prøve å beholde roen inntil da.


Åh, skjønner bekymringem din!!! :Heartbigred:Heartbigred

Men ro deg helt ned.
Du så et hjerte slå. Samme gjorde jeg første ul. Jeg var 7+4, satt tilbake langt over en uke.
Dette var også privat. Tenkte samme som deg, at det går faktisk ikke ann.
Men som nevnt over her, de klarer ikke måle når de er så små. Helt umulig.
Ny ultralyd i uke 9+2, jeg ble da satt frem en dag. :fucyc:smiley-angelic003
Bebin din har det helt fint, og vokser som den skal, helt sikkert. :Heartbigred
 
Åh, skjønner bekymringem din!!! :Heartbigred:Heartbigred

Men ro deg helt ned.
Du så et hjerte slå. Samme gjorde jeg første ul. Jeg var 7+4, satt tilbake langt over en uke.
Dette var også privat. Tenkte samme som deg, at det går faktisk ikke ann.
Men som nevnt over her, de klarer ikke måle når de er så små. Helt umulig.
Ny ultralyd i uke 9+2, jeg ble da satt frem en dag. :fucyc:smiley-angelic003
Bebin din har det helt fint, og vokser som den skal, helt sikkert. :Heartbigred

Åh, tusen takk for optimistiske ord - trenger virkelig det! :Heartred Har vært veldig lei meg det siste døgnet..

Jordmoren på den private klinikken sa at jeg burde forberede meg på at dette ikke går veien, og at embryoet ikke vil greie å «ta igjen» utviklingen. At det kan være noe galt med embryo eller morkake som gjør at det ikke vokser som det skal. Samtidig sa hun at hun ikke kan garantere det ene eller det andre. Så jeg får bare prøve å beholde roen inntil videre og se hva de finner på Ahus i neste uke :smiley-angelic001 :Heartpink

Vet noen om vi har krav på hjelp/ekstra oppfølging dersom det skulle ende i andre SA/MA på rad?
 
Åh, tusen takk for optimistiske ord - trenger virkelig det! :Heartred Har vært veldig lei meg det siste døgnet..

Jordmoren på den private klinikken sa at jeg burde forberede meg på at dette ikke går veien, og at embryoet ikke vil greie å «ta igjen» utviklingen. At det kan være noe galt med embryo eller morkake som gjør at det ikke vokser som det skal. Samtidig sa hun at hun ikke kan garantere det ene eller det andre. Så jeg får bare prøve å beholde roen inntil videre og se hva de finner på Ahus i neste uke :smiley-angelic001 :Heartpink

Vet noen om vi har krav på hjelp/ekstra oppfølging dersom det skulle ende i andre SA/MA på rad?
Tror dessverre det er slik at dere har krav på utredning først etter 3 SA/MA. Men er ikke helt sikker altså.
 
  • Liker
Reactions: MHV
Åh, tusen takk for optimistiske ord - trenger virkelig det! :Heartred Har vært veldig lei meg det siste døgnet..

Jordmoren på den private klinikken sa at jeg burde forberede meg på at dette ikke går veien, og at embryoet ikke vil greie å «ta igjen» utviklingen. At det kan være noe galt med embryo eller morkake som gjør at det ikke vokser som det skal. Samtidig sa hun at hun ikke kan garantere det ene eller det andre. Så jeg får bare prøve å beholde roen inntil videre og se hva de finner på Ahus i neste uke :smiley-angelic001 :Heartpink

Vet noen om vi har krav på hjelp/ekstra oppfølging dersom det skulle ende i andre SA/MA på rad?
Det er nok dessverre 3 på rad som gjelder ❤ Håper det viser seg at alt er fint med den lille spiren din!
 
Hei! Jeg opplevde også å bli satt tilbake hver eneste gang jeg var på UL/TUL med min første. Ganske fortvilende.. startet med termin ut fra mens rundt 8.mai og endte på 23.mai på den offentlige UL. Så kom hun i slutten av april…. Endte med at jeg bare mistet de 3 ukene jeg skulle hatt permisjon før fødsel. Alt var bra med henne og hun er nå en frisk og rask 3-åring. Forstår at embryo/foster sikkert vokser ganske likt inni magen, men både jeg og hennes far er lave/små. Da er det vel naturlig at hun er under snittet også..
Kan ikke garantere at dette også stemmer for deg da, men ønsker deg alt det beste og krysser fingrene for at lille i magen vokser fint❤️
 
Hei! Jeg opplevde også å bli satt tilbake hver eneste gang jeg var på UL/TUL med min første. Ganske fortvilende.. startet med termin ut fra mens rundt 8.mai og endte på 23.mai på den offentlige UL. Så kom hun i slutten av april…. Endte med at jeg bare mistet de 3 ukene jeg skulle hatt permisjon før fødsel. Alt var bra med henne og hun er nå en frisk og rask 3-åring. Forstår at embryo/foster sikkert vokser ganske likt inni magen, men både jeg og hennes far er lave/små. Da er det vel naturlig at hun er under snittet også..
Kan ikke garantere at dette også stemmer for deg da, men ønsker deg alt det beste og krysser fingrene for at lille i magen vokser fint❤️

Tusen takk, får bare krysse fingrene for det❤️
 
Nå har hcg sunket fra 31 000 til 28 000 på to dager... Går nok ikke veien dette :sorry:
 
Nå har hcg sunket fra 31 000 til 28 000 på to dager... Går nok ikke veien dette :sorry:

Så vondt:( har opplevd både SA og MA selv og det føles uvirkelig og urettferdig. Til trøst ble jeg kjapt gravid etter min medisinske abort i skiftet mars/april og er nå 18+2! Ikke mist motet<3
 
Nå har hcg sunket fra 31 000 til 28 000 på to dager... Går nok ikke veien dette :sorry:
Så ufattelig trist ❤ Du må gjerne sende pm om du har noen spørsmål eller trenger å lufte litt. Har mistet 3 ganger (2 MA og 1 SA), så har dessverre litt for mange erfaringer med i bagasjen ❤
 
Liten update. Var på undersøkelse på sykehuset i dag. Gynekologen mener at embryo ikke har vokst siden sist, men at det fortsatt er hjerteaktivitet. Må derfor måle hcg på nytt og komme tilbake på ny undersøkelse på tirsdag. Så slitsomt dette her, spesielt når de sier at det ikke lover bra.. ❤️
 
Åh, tusen takk for optimistiske ord - trenger virkelig det! :Heartred Har vært veldig lei meg det siste døgnet..

Jordmoren på den private klinikken sa at jeg burde forberede meg på at dette ikke går veien, og at embryoet ikke vil greie å «ta igjen» utviklingen. At det kan være noe galt med embryo eller morkake som gjør at det ikke vokser som det skal. Samtidig sa hun at hun ikke kan garantere det ene eller det andre. Så jeg får bare prøve å beholde roen inntil videre og se hva de finner på Ahus i neste uke :smiley-angelic001 :Heartpink

Vet noen om vi har krav på hjelp/ekstra oppfølging dersom det skulle ende i andre SA/MA på rad?

Jeg har hatt 2 SA på et halvt år og ba om å bli henvist til spesialist for utredning fordi vi hadde prøvd i ca et år (jeg er 35, så da kan man henvises etter et halvt år prøving) og fortsatt var like barnløse. Det var 3,5 mnd å vente, og da det endelig var min tur var jeg 6 uker på vei. Spesialisten følger meg opp nå for å evt ha kunnskap om hvorfor det ikke går.
Dere kan kanskje få hjelp offentlig feks om dere har prøvd lenge?
Jeg sjekka ut privat utredning for habituell abort og det kosta ca 2500kr totalt for begge, og de var villige pga alder til å ta meg inn etter to SA. Jeg hadde trodd det var mye dyrere.

Det er hjelp å få, og om man biter i det sure eplet og oppsøker privat er det ikke sikkert det er sinnsykt dyrt når man korter ned ventetiden med flere måneder :)

lykke til på veien videre <3
 
Jeg har hatt 2 SA på et halvt år og ba om å bli henvist til spesialist for utredning fordi vi hadde prøvd i ca et år (jeg er 35, så da kan man henvises etter et halvt år prøving) og fortsatt var like barnløse. Det var 3,5 mnd å vente, og da det endelig var min tur var jeg 6 uker på vei. Spesialisten følger meg opp nå for å evt ha kunnskap om hvorfor det ikke går.
Dere kan kanskje få hjelp offentlig feks om dere har prøvd lenge?
Jeg sjekka ut privat utredning for habituell abort og det kosta ca 2500kr totalt for begge, og de var villige pga alder til å ta meg inn etter to SA. Jeg hadde trodd det var mye dyrere.

Det er hjelp å få, og om man biter i det sure eplet og oppsøker privat er det ikke sikkert det er sinnsykt dyrt når man korter ned ventetiden med flere måneder :)

lykke til på veien videre <3

Tusen takk for råd og lykkeønskninger❤️

Vi er begge 29 år og har bare prøvd siden mars i år, så gynekologen på sykehuset sa at vi ikke får utredning via det offentlige etter kun to aborter på rad. Men vi kan jo vurdere en privat utredning, selv om vi har blitt fortalt at det mest sannsynlig er helt tilfeldig..
 
Back
Topp