Satt tilbake på tidlig ultralyd

Stor&liten

Glad i forumet
Snøfnuggene 2025 ❄️
Jeg ble satt tilbake på tidlig ul hele 10 dager. Er dette normalt?

Ifølge menstermin skulle jeg vært 8+1 men legen fortalte at fosteret var 7 mm langt noe som tilsvarer 6+4. Hjertet slo. jeg har tidligere hatt ganske så ustabile sykluser men pga letrozol/femar det siste året har jeg stort sett hatt 31-32 dagers syklus.
Jeg kan gå med på at eggløsning var noen dager forsinket, men fordi jeg tok letrozol så har jeg alltid eggløsning på syklusdag 15/16. Men hele 10 dager? At el akkurat denne måneden skulle bli forsinket er så rart for meg.

Hva tenker dere? Er så utrolig redd for MA. Dette var så utrolig etterlengtet at skulle gå bra, men nå forbereder jeg meg på at hjertet stopper og at utviklingen stanser.
BPM var 165.
Er det noen av dere som vet noe? Eller har opplevd noe liknende?

Jeg har lange sykluser og det skiller 10 dager mellom menstermin og ultermin. Husk også at egget kan gå i dvale i en periode

Ved tidlig ultralyd er det egentlig veldig vanskelig å fastsette en endelig termindato. Når skal du ha ultralyd igjen?

Jeg bruker meg som eksempel: Fikk beregnet termin til begynnelsen av juli, men babyen kom (frisk) to uker tidligere, 19. juni, noe som stemte med mine beregninger. :)

Jeg har lange sykluser og det skiller 10 dager mellom menstermin og ultermin. Husk også at egget kan gå i dvale i en periode
Kan det gå i dvale? Legen mente bastant at eggløsning må ha skjedd senere. Er det noe steder jeg kan lese om dvale - som du vet?

Hvor lange sykluser har du og brukte du el tester nå som du ble gravid?
Jeg testet aldri etter el så kan som sagt ikke vite men synes bare 10 dager var i overkant.

Ved tidlig ultralyd er det egentlig veldig vanskelig å fastsette en endelig termindato. Når skal du ha ultralyd igjen?

Jeg bruker meg som eksempel: Fikk beregnet termin til begynnelsen av juli, men babyen kom (frisk) to uker tidligere, 19. juni, noe som stemte med mine beregninger. :)
Jeg drar tilbake på ny ul om en uke tenkte jeg. Evt så tar jeg en om bare noen dager fett og slett for å få bedre informasjon. Hun jeg var hos fikk nok litt panikk i og med at jeg gråt fra jeg kom inn i rommet til jeg gikk ut igjen.

Så godt å høre dette skjedde, og at det fortsatt er mulig for meg. Var du på tidlig ul og ble satt tilbake eller var dette på oul?

Eller er jeg bare teit som overtenker dette, er det noe fakta i det å bli redd for å bli satt tilbake?

Kan det gå i dvale? Legen mente bastant at eggløsning må ha skjedd senere. Er det noe steder jeg kan lese om dvale - som du vet?

Hvor lange sykluser har du og brukte du el tester nå som du ble gravid?
Jeg testet aldri etter el så kan som sagt ikke vite men synes bare 10 dager var i overkant.
Finner ikke noe akkurat nå, men huske også at feilmålinger kan skje og kan utgjøre store spriker i gestasjonsalder så tidlig. Egget kan også bruke lang tid på å feste seg

Jeg har også gått på letrozol og hatt sykluser mellom 30-35 dager med letrozol. Likevel har en og annen syklus vært både 40 og 50 dager lange tross letrozol. (Uten er syklusene mellom 40-90 dager lange) Ikke utenkelig at du har hatt el litt senere enn du tror. Forrige graviditet ble jeg satt over to uker tilbake på ultralyd (var dog forberedt siden jeg hadde testa etter el men jm var helt besatt på å skulle bruke menstermin). Han kom på oul dato. Denne graviditeten var det med ivf og jeg vet nøyaktig alder på embryo, likevel viste tidlig ultralyd mange dager forskjell. Embryoene vokser i rykk og napp, og det er såå små marginer på målingene at man kan ikke fastsette termin før man kommer på oul.
Skjønner at det er lett å bekymre seg, men jeg håper og tror at alt går bra for dere :love017

Jeg drar tilbake på ny ul om en uke tenkte jeg. Evt så tar jeg en om bare noen dager fett og slett for å få bedre informasjon. Hun jeg var hos fikk nok litt panikk i og med at jeg gråt fra jeg kom inn i rommet til jeg gikk ut igjen.

Så godt å høre dette skjedde, og at det fortsatt er mulig for meg. Var du på tidlig ul og ble satt tilbake eller var dette på oul?

Eller er jeg bare teit som overtenker dette, er det noe fakta i det å bli redd for å bli satt tilbake?
Dette var faktisk på oul i uke 18. Følte meg frisk, så tok ikke flere ul igjen. Babyen ble gjennomsnittlig stor likevel, så det var tydelig at den ikke ble født "før termin".

Det er en helt naturlig reaksjon å bli bekymret når man blir satt tilbake, tenker jeg.
Sikkert lurt med ny UL snart. :)

Jeg har også gått på letrozol og hatt sykluser mellom 30-35 dager med letrozol. Likevel har en og annen syklus vært både 40 og 50 dager lange tross letrozol. (Uten er syklusene mellom 40-90 dager lange) Ikke utenkelig at du har hatt el litt senere enn du tror. Forrige graviditet ble jeg satt over to uker tilbake på ultralyd (var dog forberedt siden jeg hadde testa etter el men jm var helt besatt på å skulle bruke menstermin). Han kom på oul dato. Denne graviditeten var det med ivf og jeg vet nøyaktig alder på embryo, likevel viste tidlig ultralyd mange dager forskjell. Embryoene vokser i rykk og napp, og det er såå små marginer på målingene at man kan ikke fastsette termin før man kommer på oul.
Skjønner at det er lett å bekymre seg, men jeg håper og tror at alt går bra for dere :love017
Dette her var akkurat det jeg trengte å høre. Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg så godt. Jeg håper så inderlig damen målte litt feil og at el bare bare litt forsinket. Jeg var ute å reiste når el skulle være så kan jo tenkes det ble litt for mye stress og styr også.
Jeg har så lyst til å ha håpet om at alt kan gå bra likevel. Jeg skal komme meg til ny ultralyd snart, kanskje jeg kan dra til noen som har litt tid til å forklare meg ting siden jeg åpenlyst er ganske så redd. Jeg tror jeg trenger litt mer hjelp denne gangen - til det psykiske. Tusen takk for dine ord, du aner ikke hvor mye de hjalp.

Sniker. Jeg ble satt tilbake 14 dager ifh eggløsning og menstermin. Ungen kom tre dager før termin og var helt perfekt stor så det stemte nok ☺️

Sniker. Jeg ble satt tilbake 14 dager ifh eggløsning og menstermin. Ungen kom tre dager før termin og var helt perfekt stor så det stemte nok ☺️
Åh er det sant? Takk for at du deler med meg❤️ ettersom jeg har regnet på det nå KAN det stemme at el kom litt senere. Fikk nemlig sen positivt test - ikke før etter ikm.

Jeg ble satt 12 dager tilbake med eldste jenta mi, gynekologen mente at det befruktede egget hadde gått i dvale(ettersom det ikke kunne hvert at jeg ble gravid til annet tidspunkt). Vet ikke helt hvordan det fungerer mtp dvale, men jenta mi ble født 3 dager over den korrigerte termin datoen

Jaaa!! Var 13+4 og ble satt tilbake 10+4!!! Sååå frustrerende:blackalien:

Men 11+4 nå<3

Back
Topp