Satt tilbake på oul

Summer

Flørter med forumet
Vi var på ordinær ul idag og jeg er idag i uke 19. Hun sa at alt så bra ut men jeg ble satt tilbake 5 dager. Sliter med hyperemesis så tenker veldig mye på det at kanskje fosteret ikke vokser slik den skal. Skulle bli fulgt videre i uke 24. Noen som har vært i samme situasjon og har trøstende ord?

Det som er litt rart er at jeg har fått bekreftet ved ul når jeg hadde eggløsning så syns dette var litt rart.
 
Det er heldigvis bare 5 dager :) har du vært på tul? egentlig er det best å fastsette termin mellom 11-13 uker da er det +-4 dager men etter det kan det fort bli +- 2 uker.
Tror ikke du skal bekymre deg mye, fosteret tar det som trengs (er mamma som lider svikt først)
 
Jeg ville ikke bekymret meg for 5 dager. Har blitt satt frem og tilbake opp til en uke selv :p først frem en uke, så tilbake, så noen dager her og der :hilarious: babyen tar det den trenger selvom du er dårlig ❤️
 
Fostre utvikler seg ulikt og har ulik størrelse. Husk at terminfastsettelse ved måling på OUL er basert på gjennomsnittsvekst. Det er mange som ikke ligger på gjennomsnittet. Så lenge du ikke blir satt langt tilbake og det spøker mht overtid, tenker jeg du bare kan slappe helt av. Jeg ble satt tilbake 4 dager selv denne gangen og flere dager frem sist - og da visste jeg når befruktningen skjedde.
 
Vi var på ordinær ul idag og jeg er idag i uke 19. Hun sa at alt så bra ut men jeg ble satt tilbake 5 dager. Sliter med hyperemesis så tenker veldig mye på det at kanskje fosteret ikke vokser slik den skal. Skulle bli fulgt videre i uke 24. Noen som har vært i samme situasjon og har trøstende ord?

Det som er litt rart er at jeg har fått bekreftet ved ul når jeg hadde eggløsning så syns dette var litt rart.

Sniker
Tenker at 5 dager ikke er så veldig mye, men at du for eksempel kan diskutere å eventuelt ikke gå maks overtid når den tid kommer.
Men ellers er det ikke så rart. Fostrene er jevnstore i størrelse frem til uke 12-14, men herfra gjør genetiske forskjeller seg gjeldene. Den neste tiden for å sette en termin er der en rundt uke 12-14, men fordi vi bare har 1 gratis ultralyd til den gravide i Norge er den flyttet til rundt uke 18 fordi babyen da er stor nok 5il at man kan få målt og sett gjennom organene ordentlig.
En TUL gjort privat vil ikke kunne sette termin, det gjøres ved sykehuset stort sett. Jeg hadde ekstra oppfølging på sykehus fra uke 13 og derfor ble terminen min fastsatt da
Da jeg kom til OUL var babyen 1 uke større enn denne terminen, men jeg fikk beskjed om at de beholdt den fra uke 13 fordi det er et bedre tidspunkt for å beregne termin.
 
Vi har hatt prøverør med både storebror og lille i magen. Så man kan jo ikke bli mer sikker på befruktingen enn vi er, ned til minuttet. Likevel ble jeg satt frem 3 dager på oul med storebror, som vil si at han ble laget 3 dager før egget og sædcellen møttes :hilarious: det var de ikke interessert i å høre på. Så nå tenker jeg litt at i stedet for å tenke når egget ble befruktet så sier termin mer om når babyen er klar til å komme ut! Er jo ikke så mange som treffer termin, men likevel :rolleyes: blir litt enklere å godta terminendring :rolleyes:
 
Vi har hatt prøverør med både storebror og lille i magen. Så man kan jo ikke bli mer sikker på befruktingen enn vi er, ned til minuttet. Likevel ble jeg satt frem 3 dager på oul med storebror, som vil si at han ble laget 3 dager før egget og sædcellen møttes :hilarious: det var de ikke interessert i å høre på. Så nå tenker jeg litt at i stedet for å tenke når egget ble befruktet så sier termin mer om når babyen er klar til å komme ut! Er jo ikke så mange som treffer termin, men likevel :rolleyes: blir litt enklere å godta terminendring :rolleyes:

Jeg har fått det forklart sånn at det kan være fordi man ikke vet når det festes. At det er da svangerskapet liksom begynner? Aner ikke :hilarious: men har også hørt folk med prøverør bli satt frem og tilbake :p

Edit: den tanken funker kanskje hvis man blir satt tilbake. Men merkelig når man blir satt frem ja :hilarious:
 
Det er helt normalt. Fem dager er heller ikke mye. Alle svangerskap er forskjellige og termindatoen angir kun gjennomsnittlig svangerskapslengde her til lands.
Jeg ble også satt fem dager tilbake på OUL nå
 
Vi har hatt prøverør med både storebror og lille i magen. Så man kan jo ikke bli mer sikker på befruktingen enn vi er, ned til minuttet. Likevel ble jeg satt frem 3 dager på oul med storebror, som vil si at han ble laget 3 dager før egget og sædcellen møttes :hilarious: det var de ikke interessert i å høre på. Så nå tenker jeg litt at i stedet for å tenke når egget ble befruktet så sier termin mer om når babyen er klar til å komme ut! Er jo ikke så mange som treffer termin, men likevel :rolleyes: blir litt enklere å godta terminendring :rolleyes:
Jeg vet også nøyaktig når storesøster ble laget pga mannens jobbreise, ble likevel satt frem 5 dager som er helt umulig :p men det var sånn hun vokste i magen rett og slett!
 
Ville ikke bekymra meg, så fremt du ikke er 38 eller eldre. For da skal du maks gå 7 dager på overtid før du settes i gang.
 
Takk for alle svar. Setter så pris på det. Mye bekymringer i en graviditet etter to aborter
 
Vi var på ordinær ul idag og jeg er idag i uke 19. Hun sa at alt så bra ut men jeg ble satt tilbake 5 dager. Sliter med hyperemesis så tenker veldig mye på det at kanskje fosteret ikke vokser slik den skal. Skulle bli fulgt videre i uke 24. Noen som har vært i samme situasjon og har trøstende ord?

Det som er litt rart er at jeg har fått bekreftet ved ul når jeg hadde eggløsning så syns dette var litt rart.
Celledelingen i egget skjer på forskjellige tider. Noen bruker 24 timer mens andre bruker 5 dager. Er nok ikke hypeeemesisen sin skyld. Jeg hadde det med første. Er dårlig nå også men kaster ikke opp så mye. Hadde kraftig sist. Han kom ut som han skulle. Bra de følger opp da, uansett når man er bekymret! For å spørre så du får dekket mer sv ditt behov, tar du noe kosttilskudd?
 
Vi var på ordinær ul idag og jeg er idag i uke 19. Hun sa at alt så bra ut men jeg ble satt tilbake 5 dager. Sliter med hyperemesis så tenker veldig mye på det at kanskje fosteret ikke vokser slik den skal. Skulle bli fulgt videre i uke 24. Noen som har vært i samme situasjon og har trøstende ord?

Det som er litt rart er at jeg har fått bekreftet ved ul når jeg hadde eggløsning så syns dette var litt rart.
Sier ikke det er tilfelle hos deg med treg eller rask celledeling asså. Men se på hun ene i svaret her oppe som ble satt frem 5 dager men da var ikke mannen hjemme en gang. Det er bare sånn det er. Jeg tisset på en eggløsningstest, så vet når jeg hadde eggløsning. Spent på hva de sier om termindato på OUL i morgen.
 
Jordmoren som gjorde OUL på meg nylig, fortalte at alle foster vokser helt likt inntil en hvis uke, men jeg husker ikke hvilken. Deretter kan en se individuelle forskjeller, sa hun. Syntes selv det hørtes rart ut, men hun sa så...

Hun spurte om jeg hadde oversikt over mensen min og det har jeg jo. Tisset også på eggløsningstest, så vet jo når den var jeg også. Det gir mening om celledeling utgjør forskjellen, for ellers var mannen min også på jobbreise da jeg "ble" gravid.

Hadde også hyperemesis med første. Frem til 7 mnd før det ga seg. Barnet kom ut som det skulle hos meg også.
 
Det kan ta flere dager fra eggløsning til egget fester seg i livmorhalsen, derfor kan man ofte bli satt tilbake på OUL. Det er mer sjeldent at man havner på samme dag som man tror enn det er at man blir forskjøvet eller satt tilbake, så tror ikke du trenger å bekymre deg for 5 dager. Veldig fint du blir fulgt opp i uke 24 likevel! Aldri noe hyggelig å bekymre seg! :)

En ting som er verdt å merke seg til oppfølging i uke 24 er at veksten er mye mer lik for alle frem til uke 19. Etter det vokser de mye mer ujevnt, noe som er grunnen til at termin skal fastsettes før uke 20. Det var du kanskje klar over fra før.

Krysser fingre for at alt er som det skal og det bare var en sen festning
 
Jeg ble satt tilbake 7 dager på OUL. Har vært på to ultralyder tidligere som har vært like. Synes det er litt rart å bli satt tilbake ei hel uke dersom de vokser helt likt i begynnelsen?
Alt så fint ut heldigvis:Heartred men kommer nok til å nevne dette dersom jeg ender opp med å gå over. Vil ikke risikere å gå opp mot 20 dager over liksom :eek:
 
Hadde hyperemesis hele forrige svangerskap - og ut kom ei jente på termindato på 4kg. Barnet får alt det trenger uansett om du har hyperemesis :)
 
Jeg ble satt tilbake 7 dager på OUL. Har vært på to ultralyder tidligere som har vært like. Synes det er litt rart å bli satt tilbake ei hel uke dersom de vokser helt likt i begynnelsen?
Alt så fint ut heldigvis:Heartred men kommer nok til å nevne dette dersom jeg ender opp med å gå over. Vil ikke risikere å gå opp mot 20 dager over liksom :eek:
De vokser «likt» (dvs maks 4 dagers slingringsmonn) frem til uke 12. Deretter er det opptill 14 dagers individuelle forskjeller... den norske OUL er egentlig veldig dårlig, den er et kompromiss fordi det er best å bestemme termindato mellom uke 10-12, og best å se på hjerte/hjerne etter uke 20. Fordi det norske helsevesenet kun tar seg råd til 1 ultralyd, er det blitt et dårlig kompromiss i uke 17-19...
jeg ble satt tilbake 13 dager i forhold til mens termin, eggløsningssmerter og TUL i forrige svangerskap. Jeg endte opp med å
nr 1 - krangle meg til en vekst kontroll, hvor de var helt sånn «woooow svææært barn laaangt over snittet» og jeg bare; sett termindato 13 dager tidligere! Så sjekket de målene - helt på snittet baby/litt «stor».
Nr 2 - fikk time til igangsettelse på datoen OUL mente var termindato. Jeg endte opp med å gå spontant i fødsel på min egen termin da, men det var uansett veldig deilig å vite mot slutten av svangerskapet at jeg ikke måtte gå «10 dager overtid over overtiden»..
 
De vokser «likt» (dvs maks 4 dagers slingringsmonn) frem til uke 12. Deretter er det opptill 14 dagers individuelle forskjeller... den norske OUL er egentlig veldig dårlig, den er et kompromiss fordi det er best å bestemme termindato mellom uke 10-12, og best å se på hjerte/hjerne etter uke 20. Fordi det norske helsevesenet kun tar seg råd til 1 ultralyd, er det blitt et dårlig kompromiss i uke 17-19...
jeg ble satt tilbake 13 dager i forhold til mens termin, eggløsningssmerter og TUL i forrige svangerskap. Jeg endte opp med å
nr 1 - krangle meg til en vekst kontroll, hvor de var helt sånn «woooow svææært barn laaangt over snittet» og jeg bare; sett termindato 13 dager tidligere! Så sjekket de målene - helt på snittet baby/litt «stor».
Nr 2 - fikk time til igangsettelse på datoen OUL mente var termindato. Jeg endte opp med å gå spontant i fødsel på min egen termin da, men det var uansett veldig deilig å vite mot slutten av svangerskapet at jeg ikke måtte gå «10 dager overtid over overtiden»..

Hadde ultralyd både i uke 10 og uke 15, og fikk da termin 18.
Er akkurat det du beskriver jeg er bekymret for! Men tenker jeg får nevne det for jordmor når det nærmer seg litt, og dersom jeg går til termin vil jeg nok be veldig om å ikke gå 11 over før de setter i gang fødselen! Vil i alle fall be om tett oppfølging pga risiko for komplikasjoner ved lang overtid :sorry:
 
Back
Topp