Satt tilbake 3(!!) uker og to dager

T.C

Flørter med forumet
Hei! Jeg er gravid, og etter mine beregninger skulle jeg vært akkurat 10 uker i dag. Jeg vet hvilken dag jeg ble gravid da vi bare har hatt ubeskyttet samleie en gang, så det skal være ganske nøyaktig. Vi bestilte time til tidlig ultralyd i dag, og på ultralyden målte dem embryoet til 6+5. Jeg får det ikke til å stemme, da min siste menstruasjon var 24. februar, OG fordi jeg vet at jeg ble gravid 11. mars. Dem som tok ultralyden synes også det var rart, og hadde ingen forklaring. De fant imidlertid et bankende hjerte.. Noen som har opplevd det samme? Jeg har fått ny time til tidlig ultralyd om en uke for å se om embryoet hadde utviklet seg. De mente at jeg skulle blitt gravid i begynnelsen av april i følge målingene, men det stemmer ikke da vi ikke samleie da. Jeg fikk også positiv test 11. april, men da var mensen to uker forsinket.

Hei! Jeg er gravid, og etter mine beregninger skulle jeg vært akkurat 10 uker i dag. Jeg vet hvilken dag jeg ble gravid da vi bare har hatt ubeskyttet samleie en gang, så det skal være ganske nøyaktig. Vi bestilte time til tidlig ultralyd i dag, og på ultralyden målte dem embryoet til 6+5. Jeg får det ikke til å stemme, da min siste menstruasjon var 24. februar, OG fordi jeg vet at jeg ble gravid 11. mars. Dem som tok ultralyden synes også det var rart, og hadde ingen forklaring. De fant imidlertid et bankende hjerte.. Noen som har opplevd det samme? Jeg har fått ny time til tidlig ultralyd om en uke for å se om embryoet hadde utviklet seg. De mente at jeg skulle blitt gravid i begynnelsen av april i følge målingene, men det stemmer ikke da vi ikke samleie da. Jeg fikk også positiv test 11. april, men da var mensen to uker forsinket.
Nå skal jeg trø litt forsiktig her, men det er to ting som slo meg når jeg leste… ene basert på at jeg har hatt to MA, og veldig mange TUL.
Så du også at hjertet banket?
hvis ikke, så hadde jeg tenkt ikke kompetent nok person som utførte UL, og kanskje bare «trodde» at h*n så er hjerte slå.

Alternativ 2, iom at du er så sikker på hvor langt du kan være på vei, mtp ubeskyttet sex. Så vil jeg tro at du har rett, men at fosteret ikke har utviklet slik det skal, og dermed er det så lite ifht hvor stort det burde vært.
Jeg var på ul i uke 10+1, og da var fosteret 3,5cm.

Evt så kan jo fosteret også ligge veldig sammenkrøpet, og dermed gjøre det vanskelig å måle. Men syns uansett det var veldig mye å bli satt tilbake.

Sender en god klem, og håper neste ultralyd blir mer oppklarende og at alt er i skjønneste orden ❤️

Høres veldig rart ut ja. Harikke hørt om lignende.

Men, siden jeg har møtt maaaange leger pga infertilitet (og har lest masssse om dette) har jeg lært hvor lite forsket område er og hvor vite vi mennesker forstor om dette.
Så selv om vi mennesker nå TROR at egg lever 24 timer og sperm 5 dager og at befruktet egg fester etter ca 1 uke (+/-) er det ingen forsker som kan bekrefte dette 100%.

Jeg husker at når jeg var gravid 1. Gang ble jeg også satt tilbake noen dager, selv om det var “timed intercourse med medisiner”. Men da sa en lege i DK at hun opplever ofte at folk er mindre gravid enn selve IVF dato og det ser ut som at befruktet egg kan ta seg litt tid.

Men flere uker har jeg ikke hørt om. Men som sagt vet også spesialister utrolig lite om hele prossessen.

Du må ha hatt eggløsning senere enn du har trodd. Du kan ha testet positivt 8 dpo. Fostret ville ha dødd om det ikke hadde vokst på 3 uker. Har erfaring med sen ma og da var det mange uker bak i vekst, men det vokste bitte litt mellom hver ultralyd.

De har greid å bevise opptil 7 dager med levende sperm i optimale forhold; så opptil én uke senere der, før an. Også kan fosteret vokse i rykk og napp, slik at det kan være opptil 5 dager før eller senere i utviklingen..
Også kan litt feilmåling utgjøre noen dager.. så, opp til 10-14 dager kunne jo gått. Men over tre uker høres litt ekstremt ut.

Har du hatt samleie utenom som var beskyttet? Kan jo være at du ble gravid selv med prevensjon liksom...

Om ikke, så pleier det ikke være sååå godt tegn at fosteret ligger langt bak i utviklingen... :bag: Ønsker deg masse lykke til om en uke, håper du får godt nytt...!

Banket hjerte slik det skal ved 10 uker?

Ønsker ikke skremme og håper for deg at alt ender godt :Heartred

Vanskelig å svare noe sikkert her, men jeg har ikke god erfaring med å bli målt kortere. Embryo ble målt til 6+3 ved UL 7+3. Der var det hjertefrekvens, men fryyktelig svak og sakte pulsering. Hørte ikke etter lyd, så kun etter bevegelse. Gyn forberedte oss at det sannsynlig ville ende med abort. Ny ul uken etter målte samme lengde som sist og denne gang hadde hjertet sluttet helt. Endte med SA 5 dager etter det igjen.

Derfor tenker jeg at det er like viktig å ta med i vurderingen hvordan det banket i forhold til forventet lengde en er.

Hun synes hjertet banket litt saktere enn forventet, men ikke veldig. Hun sa det var rett innenfor normalen. Jeg håper så inderlig at kroppen ordner opp selv dersom embryoet ikke er friskt og forenelig med liv.. er så redd for at det fortsetter å utvikle seg til tross for at det er veldig sykt..

Meg og samboer har snakket om at til tross for at hun kanskje neste uke sier at det har vokst litt, så er det et eller annet som ikke stemmer siden beregnet termin er over 3 uker senere enn min beregning..

Hun synes hjertet banket litt saktere enn forventet, men ikke veldig. Hun sa det var rett innenfor normalen. Jeg håper så inderlig at kroppen ordner opp selv dersom embryoet ikke er friskt og forenelig med liv.. er så redd for at det fortsetter å utvikle seg til tross for at det er veldig sykt..

Meg og samboer har snakket om at til tross for at hun kanskje neste uke sier at det har vokst litt, så er det et eller annet som ikke stemmer siden beregnet termin er 3 uker før..

Meg og samboer har snakket om at til tross for at hun kanskje neste uke sier at det har vokst litt, så er det et eller annet som ikke stemmer siden beregnet termin er over 3 uker senere enn min beregning..
3 Uker forskjell er litt mye ja. Spesielt hvis dere ikke har hatt samleie i den perioden.
Jeg ville nok håpt på det beste og forberedt meg på det verste inntil videre.

Hvordan går det med deg? :Heartred

Er så merkelig. Jeg oppdaget litt blod i går når jeg trykket papiret litt oppi, men har ikke sett NOE blod etter den timen.. er ikke det merkelig..? Har noen samme erfaring?

Back
Topp