Satt tilbake 12 dager, men det kan da ikke stemme?*liten oppdatering*

hegee

Blir kjent med forumet
Skrev dette for ca en uke siden, poster det her også i tilfelle noen har vært borti det samme:)

Jeg har akkurat vært på ordinær ultralyd og ble der satt tilbake 12 dager. Skulle egentlig vært 20+1 i dag( med termin 12. august), men er istedet 18+3. Jeg får ikke dette til å stemme i forhold til både positiv el-test samt tidlig positiv test (var 3+5 når jeg fikk positiv test)
I tillegg var vi på tidlig ul i uke 7 og 12 der fosteret ble målt til å være akkurat i begynnelsen av de nevnte ukene. I uke 12 fikk vi klare bilder av nesetipp, hender og bein etc. Men da skulle jeg jo egentlig bare ha vært rett over 10 uker.
Terminkalkulatoren viser at dersom den nye terminen stemmer( 24. august) skal eggløsning ha funnet sted rundt 29. november,vel dagen etter fikk jeg positiv graviditetstest.

Jeg prøvde å fortelle jordmødrene som tok ul'en om dette men de nektet å høre, det var bare slik det var. Nå kommer jeg til å sitte nervøs og redd for å gå på overtid. Om min termin stemmer så risikerer jeg å gå nesten 4 uker på overtid, noe jeg absolutt ikke har lyst til.

Hva mener dere og hvorfor er det ingen som vil høre på oss? Kan det være at jenta vokser litt senere enn andre?
De siste dagene har jeg tenkt mye på at hun kan vokse mindre enn vanlig, om hun allerede er nesten 2 uker bak er vel dette noe som burde følges opp?

Veldig takknemmlig for svar :)

Jeg kjenner meg godt igjen her.. Var på ultralyd på torsdag, og skal da ha vært 11 uker og 6 dager på vei. Men legen sa at fosteret var for kort i lengde til at det skulle stemme. Mente jeg var 10 dager på vei mindre enn jeg trodde. Men jeg vet at han tar feil der, ettersom jeg testet positivt på graviditetstesten den dagen jeg skulle fått mensen. Så du er værtfall ikke alene der.. Men tror ikke det er noe å bekymre seg over. Har hørt om flere som har opplevd dette

Nevnte du at du hadde vært på ultralyder før? For jeg mener bestemt at retningslinjene sier at dersom termin er "fastsatt" ved tidlig ultralyd og det er store forskjeller ved rutineultralyden, så skal man vurdere størrelsesavvik heller enn å flytte termin.

Jeg ville vurdert å ta det opp med fastlege/jordmor neste gang du skal dit og høre om du kan få en ny undersøkelse senere slik at det kan vurderes på nytt ifht størrelse/modenhet/overtid, og hvis du er veldig bekymret for at barnet ikke vokser godt, så en ny undersøkelse SNART for å sjekke opp det. Særlig hvis Symfyse/Fundus-målet også har "dabbet av".

Mye kan jo også være på målemetode, det er lett å ta feil mål.

Mest sannsynlig starter jo fødselen når baby er klar, og så lenge det skjer før du er veldig på overtid etter den første terminen (som du og tidlig ul mener er riktig), så blir det jo ikke noe problem...

det kan jo være mange grunner til at fostere ikke er "lang nok" kan det ikke det da?

Hvis man røyker som en skorstein kan det føre til at barnet er liten av vekst, det kan vel gjøre feil utslag på hvordan de regner termin?

jeg var så heldig at jeg hadde regnet meg 12220% riktig frem til terminen selv jeg:)

var akuratt med på samme sak sist jeg gikk gravid. Det var fysisk umulig at termin jordmor fra helvete på sykehuset kom frem til.
flere tidlige ultralyder og 3D i uke 28 bekreftet det jeg sa. Jeg fikk uansett stripping i uke 39 og 40 (Mine uker) og fødte bare 3-4 dager over min termin. Går du over.. grin og bær deg og forklar nøye for legen hvordan ordinær-ul termin MÅ være feil.

Rart det der med termindato og ultralyd. Jeg ble satt frem nesten 14 dager, og det stemmer jo ikke med når jeg hadde mens og eggløsning. Er rimelig sikker på hvilken uke jeg ble gravid i. Men kanskje den lille gutten min var større en normalt, og det virker jo som det er hodestørrelsen som bestemmer når de setter termin. Jeg ble jo glad for å gå fra uke 18 til uke 20, så jeg klaga ikke!:)

Jeg ble satt frem nesten ei uke jeg, men det funker ikke for jeg vet akkurat når det skjedde.. før det er det umulig for sambo var på reise, men som andre sier så kommer nok bebisen når den er klar. man får jo fin oppfølging og de følger jo veksten gjennom hele svangerskapet så dette går nok helt fint =)

mmmh ta det opp med legen din... en når du blir flyttet tilbake, så blir ikke overtiden din 4 uker [;)] du er heller på overtid 2 dager etter DIN termin, så ikke bekymr deg for den [;)]

kjipt å bli flyttet... blei det med 1 mann, men tempa ikke, og hadde neg test IKM dagen, testen 1 uke senere pos (ingen tester tatt imellom) så det stemte nok på meg da .... men skjønner godt frustrasjonen din når .... fortelle det til legen ja... kanskje han bestiller ny ul til deg [:)] masse lykke til

Fosteret vokser i rykk og napp og kan dermed være større ved ultralyd-undersøkelsen.. En ny ultralyd noen uker etterpå vil da ofte være normal igjen.. Dette fikk en venninne beskjed om på ultralyd der jordmoren mente hun burde vært satt tilbake, men de kunne ikke sette henne tilbake fordi befruktning var 1000% sikker pga ivf.

Jeg var på tidlig UL fredag 1 april og var da beregnet til å være 7 + 3 uker på vei, men fikk beskjed om at embryoet bare var utviklet seg tilsvarende 5 + 2 dager. Jeg vet at jeg ble befruktet 24 februar med 100% sikkerhet. Kan det være noe galt?

Jeg ble flyttet 11 dager tilbake på tidlig ultralyd(trodde jeg var 13 uker, var 11+3). Jeg hadde hormonspiral som ble fjernet tre måneder før jeg ble gravid, så eggløsningen hadde kanskje ikke funnet rytmen... Etter å ha vært på ordinær og endt opp med en termin på 14 dager etter menstermin ble jeg henvist til vekstkontroll i uke 26 og 32, selv om de mener at jeg bare hadde en "sen" eggløsning.

Men din historie synes jeg det er rart at du ikke blir fulgt opp ytterligere med senere ultralyd, når jeg blir det... [8|]

Jeg ble selv flyttet 8 dager tilbake.. skulle vert 19 +1 på ordinør ul, men ble satt tilbke til 17+6.. sa at det var fysisk umuligt og at jeg hadde vert på tidlig ul i uke 10 og dane stemmte nøyaktigt der! Neida de gadd ikke hørre på meg.. var på ny ul når jeg var i uke 22.. og da tok dem nye mål, og da stemmte hun med min termin og ikke den de satt... men trur du dem flytta meg frem igjen.. neei.. og når både legen min og jordmora mi reagere på symfyse målet mitt som er langt over den grønne streken, jeg har ny ul time nå den 19 mai.. så da skal jeg prøve meg igjen, for visst dem ikke gjor noe så skulle legen min gjør noe, for jeg skal ha planlagt ks i uke 37, og jeg blir i uke 39 visst dem fortsetter på denne termindatoen!

Ved mitt forrige svangerskap ble jeg ved UL i uke 20 satt tilbake 20 dager. Da fødte jeg en dag etter termin og fikk en jente på 3200 kg. Så det er fullt mulig.  
Men uansett, stol på deg selv, du kjenner kroppen din best. Lykke til!!!emoticon

Får oppdatere litt selvom det ikke er tatt ultralyd enda. Legen min kommer til å følge en dato et sted imellom uansett, det gav han uttrykk for når jeg var på de siste kontrollene. Symfusemålet mitt var høyt over ved kontroll i mars, og nå i april var det enda høyere på kurven så nå får jeg ekstra ultralyd. Og da får vi jo se på vekstkontrollen hvor stor babisen er, må si jeg er veldig spent.

2 tidlige ul'er, eggløsningstest, tidlig graviditetstest, høyt symfusemål - alt tilsvarer min termin. Jaja, spennanes!!!emoticon

Jeg var på tidlig UL fredag 1 april og var da beregnet til å være 7 + 3 uker på vei, men fikk beskjed om at embryoet bare var utviklet seg tilsvarende 5 + 2 dager. Jeg vet at jeg ble befruktet 24 februar med 100% sikkerhet. Kan det være noe galt?
Hei.Prøver her selv om du ikke har vært aktiv siden 2014... Må bare spørre deg om noe Legger ved denne kommentaren du skrev i april 2011:

Hvordan gikk det videre? Jeg var på tul samme tid 7+3, men hun sa jeg var rundt 6 uker. Får ikke det til å stemme da jeg vet når el var, og testet posetivt 7 dager etter. Mvh

Hei.Prøver her selv om du ikke har vært aktiv siden 2014... Må bare spørre deg om noe Legger ved denne kommentaren du skrev i april 2011:

Hvordan gikk det videre? Jeg var på tul samme tid 7+3, men hun sa jeg var rundt 6 uker. Får ikke det til å stemme da jeg vet når el var, og testet posetivt 7 dager etter. Mvh

Gjør som deg og prøver selvom dette er en stund siden. Hvordan gikk det med deg? Ble satt tilbake fra 7+1 til 6+1 idag og er bekymret. Får det ikke til å stemme..

Gjør som deg og prøver selvom dette er en stund siden. Hvordan gikk det med deg? Ble satt tilbake fra 7+1 til 6+1 idag og er bekymret. Får det ikke til å stemme..

Når du er så tidlig i svangerskapet er det lett å måle feil. Kan være måten fosteret ligger på, dårlig utstyr osv. Måles det bare et par millimeter feil så utgjør det mange dager. Og når de er så små vokser de veldig i rykk og napp. Det er veldig vanlig å bli satt tilbake eller frem. De måler fosterets vekst, ikke dato for befruktning.

På min tul i uke 8 ble gutten min målt til å ligge en uke foran, noe som var umulig pga assistert befruktning. På ul i uke 13 var han 4 dager foran. På OUL måler de hode, mage og lårbein og bruker det snittet som termin. Lårbeinet hans tilsa at han var hele 2 uker bak termin mens hode og mage tilsa ca 2 uker foran termin. Ble satt endelig termin på 4 dager før min opprinnelige termin. Ut kom en helt frisk gutt med bittelite hode så det var nok en feilmåling. Men han er nå 1,5 år og mye lavere enn gjennomsnittet så den lårbeinmålingen forutsa bare at han ikke ble verdens lengste :) Sier bare dette for å vise at de vokser forskjellig, og at det som regel går bra :)

Når du er så tidlig i svangerskapet er det lett å måle feil. Kan være måten fosteret ligger på, dårlig utstyr osv. Måles det bare et par millimeter feil så utgjør det mange dager. Og når de er så små vokser de veldig i rykk og napp. Det er veldig vanlig å bli satt tilbake eller frem. De måler fosterets vekst, ikke dato for befruktning.

På min tul i uke 8 ble gutten min målt til å ligge en uke foran, noe som var umulig pga assistert befruktning. På ul i uke 13 var han 4 dager foran. På OUL måler de hode, mage og lårbein og bruker det snittet som termin. Lårbeinet hans tilsa at han var hele 2 uker bak termin mens hode og mage tilsa ca 2 uker foran termin. Ble satt endelig termin på 4 dager før min opprinnelige termin. Ut kom en helt frisk gutt med bittelite hode så det var nok en feilmåling. Men han er nå 1,5 år og mye lavere enn gjennomsnittet så den lårbeinmålingen forutsa bare at han ikke ble verdens lengste :) Sier bare dette for å vise at de vokser forskjellig, og at det som regel går bra :)

Hei, tusen takk for at du tok deg tid å svare. Desperasjonen lyser sikkert av meg.
En ting var størrelsen, men det var liksom det med at hjertet nylig var begynt å slå som virkelig stresset meg. Med positiv test tre dager før ikm så bare får jeg ikke matten til å gå opp, som sagt.
Det skal sies at når han målte hjerteslag så var han veldig sånn no må du ikke puste(innforstått med at det kunne våren vanskelig å måle). Ser også på bildene av bønnen at han ikke har vært helt ute i kanten så kan vel gi og ta litt. Plommesekken målte han også. Kan laste opp bilder om det er interessant?

Hei, tusen takk for at du tok deg tid å svare. Desperasjonen lyser sikkert av meg.
En ting var størrelsen, men det var liksom det med at hjertet nylig var begynt å slå som virkelig stresset meg. Med positiv test tre dager før ikm så bare får jeg ikke matten til å gå opp, som sagt.
Det skal sies at når han målte hjerteslag så var han veldig sånn no må du ikke puste(innforstått med at det kunne våren vanskelig å måle). Ser også på bildene av bønnen at han ikke har vært helt ute i kanten så kan vel gi og ta litt. Plommesekken målte han også. Kan laste opp bilder om det er interessant?

Du kan gjerne laste opp bilde ja :) Jeg skjønner godt at du er stressa, de er jo så høyt ønsket og elsket disse små ❤ Men hvordan kunne han se at hjertet nettopp hadde begynt å slå? Om det er noe trøst så sa gynekologen til meg at det er veldig vanlig at de vokser i rykk og napp og at de kan også gå litt i dvale med tanke på vekst mens det fokuseres på å lage organer osv. I forrige termingruppe var det MANGE som opplevde det samme som deg, og det gikk bra med de aller aller fleste ❤

Du kan gjerne laste opp bilde ja :) Jeg skjønner godt at du er stressa, de er jo så høyt ønsket og elsket disse små ❤ Men hvordan kunne han se at hjertet nettopp hadde begynt å slå? Om det er noe trøst så sa gynekologen til meg at det er veldig vanlig at de vokser i rykk og napp og at de kan også gå litt i dvale med tanke på vekst mens det fokuseres på å lage organer osv. I forrige termingruppe var det MANGE som opplevde det samme som deg, og det gikk bra med de aller aller fleste ❤

Fordi det var uregelmessig og ‘lavt’. Står likevel ‘average’ ifht 6w1d på det jeg fikk etterpå.
Takk<3

Det målte 95 - 99 - 92 - 93.

Har laget en tråd no med bilder i novembergruppen!

Back
Topp