Satt langt tilbake på TUL?

Ugla95

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Noen som har fått helt feil termin på TUL?

Jeg var i går, og så hverken et hjerte eller noe annet enn en bitteliten antydning til embryo og plommesekk. Etter menstermin skal jeg være hvertfall 14 dager lengre på vei enn det gynekologen sa, som mente jeg maks kunne være 5 uker på vei. Jeg må innrømme at jeg synes det er kjempeskummelt, og er redd utviklingen skulle ha stoppet opp. Samtidig er jeg full av symptomer, jeg hadde bare forventet å se mere :/
Så, noen som har opplevd det samme hvor det likevel har gått bra?

Noen som har fått helt feil termin på TUL?

Jeg var i går, og så hverken et hjerte eller noe annet enn en bitteliten antydning til embryo og plommesekk. Etter menstermin skal jeg være hvertfall 14 dager lengre på vei enn det gynekologen sa, som mente jeg maks kunne være 5 uker på vei. Jeg må innrømme at jeg synes det er kjempeskummelt, og er redd utviklingen skulle ha stoppet opp. Samtidig er jeg full av symptomer, jeg hadde bare forventet å se mere :/
Så, noen som har opplevd det samme hvor det likevel har gått bra?

Jeg fikk samme beskjed på tirsdag. Var sikker på at jeg var i uke 8 og fikk beskjed jeg var i uke 6. Men vi fikk se et bankende hjerte da. Trodde det skulle gi meg litt ro, siden jeg har hatt noe blødninger. Men nå er jeg i likhet med deg bekymret i stedet for. Dersom 6 uker stemmer, så fikk fikk positiv test den dagen minien ble unnfanget. Det er umulig.

Har lest litt og og funnet flere tilfeller der det har gått fint, og veksten har vist seg å være normal i ettertid. Skal du på ny ultralyd om to uker? Det skal jeg. Så da krysser jeg bare fingrene for oss begge! :happy:

Skjønner at det er skummelt! (Finner ingen klemmesmiley, lat som det er en her!) Fikk du time til ny ultralyd?

Jeg har vært på to ultralyder, og på den ene fikk jeg termin 21. april og på den andre fikk jeg termin 13. april. Men siden vi så et bankende hjerte på begge to, er jeg ikke bekymret. Hun som ga termin 21. april var veldig hastig og uinteressert, og jeg stoler derfor mer på terminen som er 13. april (og det er to dager etter menstermin).

Jeg har dessverre ikke erfaring selv. Men skal jeg være ærlig så kommenterte gyn til meg når jeg var på tul, at så lenge det bare var noen dager fra eller til, så gjorde det ikke noe. Men hvis det var snakk om uker så var det et faretegn. Men det fordrer jo at du er ganske sikker på eggløsning. Ser du bruker menstermin, men vet du når eggløsningen var? Kanskje den var senere enn "normalen"?

Det er jo egentlig EL som bestemmer termin, men siden flere ikke vet når de har EL velger de å bruke menstermin. De tar utgangspunkt i standard EL på dag 14 og syklus på 28 dager. Avviker du fra dette vil du også avvike fra menstermin.
Jeg har f.eks. EL på CD 21, så da må jeg regne fra befruktningsdato :)

Vet du når du hadde EL? Har du tidligere hatt stabile sykluser?

Helt sikker på at du hadde EL når du hadde? Jeg hadde på CD 27/28, så jeg har ingen menstermin å gå etter! Men om du hadde positiv test når du hadde, så høres det litt rart ut å bli satt såå mye tilbake! Jeg må nok ærlig innrømme at jeg hadde blitt veldig skeptisk på det og til mange så er ikke det et veldig godt tegn! Men, det kan også gå veldig bra! Ei venninne av meg hadde 3 uker mellom menstermin og UL-termin, og det gikk bra! Håper du blir fulgt opp med flere UL! Hvis du bare er i uke 5 som UL tydeligvis viser, så kan du ta hcg-blodprøver og sjekke om det øker som det skal:happy:

Som flere skriver over her; måling er unøyaktig i starten. Noen dager fra eller har ingenting å si. Men når man snakker om så store avvik som to uker, så er det ikke bare snakk om feilmåling. Den vanligste årsaken er at EL har vært på et senere tidspunkt enn man trodde, og derfor har kommet kortere enn antatt. En annen forklaring kan være at utviklingen har stoppet opp/går langsommere. Det er ikke et så veldig godt tegn dessverre, selv om det kanskje kan gå bra i enkelte tilfeller.
Evt kan kanskje kombinasjonen av litt senere EL og endel feilmåling sette deg endel tilbake. Men to uker ville gjort meg litt urolig om jeg skal være ærlig

Ble satt tilbake 16 dager, bestilt ny ul et annet sted om en uke for en annen sin mening. Syntes det var veldig rart :(

Jeg tok blodprøver i går og skal ta nye på mandag. Dersom hcg nivået har steget da får jeg samtidig en ny ultralyd. I tillegg skal jeg da til en annen gynekolog, som etter min erfaring er mere nøye og "leter" mere (hun gjorde hvertfall det før jeg ble gravid, da hun skulle finne ut om det vat noe galt) . Jeg har et lite håp om at det bare var gynekologen som så feil, og selvfølgelig er jo muligheten for at menstermin er helt feil, men da har jeg testet positiv når jeg bare var 2 uker på vei og det synes jeg er rart om skal gå an..
Syklus og el har jeg ikke peiling på, da jeg fikk mensen for første gang på 2 år nå i juli.
Jeg vet man ikke får gjort noe fra eller til uansett, jeg bare takler usikkerheten så utrolig dårlig :/

Ble satt tilbake 16 dager, bestilt ny ul et annet sted om en uke for en annen sin mening. Syntes det var veldig rart :(
Jeg tok blodprøver i går og skal ta nye på mandag. Dersom hcg nivået har steget da får jeg samtidig en ny ultralyd. I tillegg skal jeg da til en annen gynekolog, som etter min erfaring er mere nøye og "leter" mere (hun gjorde hvertfall det før jeg ble gravid, da hun skulle finne ut om det vat noe galt) . Jeg har et lite håp om at det bare var gynekologen som så feil, og selvfølgelig er jo muligheten for at menstermin er helt feil, men da har jeg testet positiv når jeg bare var 2 uker på vei og det synes jeg er rart om skal gå an..
Syklus og el har jeg ikke peiling på, da jeg fikk mensen for første gang på 2 år nå i juli.
Jeg vet man ikke får gjort noe fra eller til uansett, jeg bare takler usikkerheten så utrolig dårlig :/
Ja, sånne korreksjoner er litt merkelige. Spesielt dersom man får godt innsyn og tar nøyaktige mål. Som skrevet over er oftest grunnen at man har hatt EL senere, men hvis man fikk positiv test omtrent rundt uke 4+0/IKM er det klart at man ikke kan være to uker kortere enn antatt. Det er komplett umulig å få positiv graviditetstest samme dag som EL eller befruktning skal ha funnet sted. I såfall er det enten feilmåling eller sen/langsom utvikling. Håper dere begge får gode forklaringer og positive svar på hvordan det går med spirene deres.
Anbefaler dere i alle fall å be om innvendig UL dersom dere tidligere har hatt utvendig. Vet at endel gjør utvendig uansett, men det er egentlig for grovkornet og uskarpt til å gjøre gode vurderinger av størrelse såpass tidlig

Har ikke så mye å bidra med her, men sender deg en god klem og krysser fingrene for at alt er bra :Heartred

Oppdatering;
Var på ny ultralyd i dag, og tok også blodprøver (nå med 5 dagers mellomrom), og prøvene viste at hcg hadde tripplet seg og vell så det, så det var bra. På skjermen viste et bankende hjerte på et embryo, som også hadde nesten dobblet i størrelse på disse 5 dagene. Ble sagt at jeg er ca 7 uker, men at det var vanskelig å måle korrekt så tidlig. Gynekologen så ingen grunn til videre hcg prøver, men jeg fikk ny ul om to uker bare for å se at det fortsetter å utvikle seg. Jeg er så utrolig fornøyd, og ikke minst lettet! Å være gravid er jaggu nervepirrende. Gynekologen sa også noe jeg tenkte kanskje kan hjelpe mange, at man overtenker nok ofte resultater fra tul osv, og de aller fleste "normale" gravide aner jo ikke om hvordan deres små utvikler seg i starten, siden de ikke tar ultralyd. Det er en trøst i det.

Oppdatering;
Var på ny ultralyd i dag, og tok også blodprøver (nå med 5 dagers mellomrom), og prøvene viste at hcg hadde tripplet seg og vell så det, så det var bra. På skjermen viste et bankende hjerte på et embryo, som også hadde nesten dobblet i størrelse på disse 5 dagene. Ble sagt at jeg er ca 7 uker, men at det var vanskelig å måle korrekt så tidlig. Gynekologen så ingen grunn til videre hcg prøver, men jeg fikk ny ul om to uker bare for å se at det fortsetter å utvikle seg. Jeg er så utrolig fornøyd, og ikke minst lettet! Å være gravid er jaggu nervepirrende. Gynekologen sa også noe jeg tenkte kanskje kan hjelpe mange, at man overtenker nok ofte resultater fra tul osv, og de aller fleste "normale" gravide aner jo ikke om hvordan deres små utvikler seg i starten, siden de ikke tar ultralyd. Det er en trøst i det.

Utrolig godt å høre ❤

Med yngste eldste ble jeg satt tilbake litt over to uker på oul. Jeg visste akkurat når vi hadde sex, men ikke eggløsning selvsagt. Men testen var positiv da mensen ikke kom ca 2 uker etter sex, og har da vist positiv før egget ble befruktet. Det er jo helt usannsynlig, men ungen ble likevel født 3 dager etter termin, og bare ikke preg av å være eldre enn antatt.
Jeg ble forklart engang at ultralyd sier noe om når ungen er forventet født, og ingenting om når den er unnfanget. Og at noen bare bruker lengre tid enn andre på å produsere baby.
Jeg tenker derfor at det høres skummelt ut at du har blitt satt tilbake så mye så tidlig, men at kanskje babyen din bare trengte å ruges litt lenger på i noen tidlige utviklingstrinn, og at den vokser i sitt eget tempo.

Med yngste eldste ble jeg satt tilbake litt over to uker på oul. Jeg visste akkurat når vi hadde sex, men ikke eggløsning selvsagt. Men testen var positiv da mensen ikke kom ca 2 uker etter sex, og har da vist positiv før egget ble befruktet. Det er jo helt usannsynlig, men ungen ble likevel født 3 dager etter termin, og bare ikke preg av å være eldre enn antatt.
Jeg ble forklart engang at ultralyd sier noe om når ungen er forventet født, og ingenting om når den er unnfanget. Og at noen bare bruker lengre tid enn andre på å produsere baby.
Jeg tenker derfor at det høres skummelt ut at du har blitt satt tilbake så mye så tidlig, men at kanskje babyen din bare trengte å ruges litt lenger på i noen tidlige utviklingstrinn, og at den vokser i sitt eget tempo.

Jeg vil tro 40 uker er ca tall, med oss som i resten av dyreverden. At det er gjennomsnittstall og det samme gjelder størrelse på de små

Back
Topp