Satt i gang med ballong- noen erfaringer?

Baltus85

Flørter med forumet
Skal settes i gang med ballong om 8 dager.
Født 2 ganger tidligere uten hjelpemidler.

så lurer på om noen kan dele deres ballongforløp?
Hvordan gikk det?
Var det vondt?
Fikk det gang på ting?
Tok det lang tid?
Om en har født tidligere..har det noe å si på effekten av ballongen?masse spørsmål her:facepalm::joyful:
 
Skal settes i gang med ballong om 8 dager.
Født 2 ganger tidligere uten hjelpemidler.

så lurer på om noen kan dele deres ballongforløp?
Hvordan gikk det?
Var det vondt?
Fikk det gang på ting?
Tok det lang tid?
Om en har født tidligere..har det noe å si på effekten av ballongen?masse spørsmål her:facepalm::joyful:
Hei! Jeg skal settes i gang med ballong på mandag/tirsdag og er nysgjerrig selv. Skal prøvd huske å oppdatere. :smiley-bounce012
 
Hei! Jeg skal settes i gang med ballong på mandag/tirsdag og er nysgjerrig selv. Skal prøvd huske å oppdatere. :smiley-bounce012
Å det hadde vært supert med en oppdatering:happy119 masse masse lykke til:Heartpink
 
Korleis veit dokk at dokk skal settes igang med ballong? Det er vell fysisk umulig og forutsei korleis kroppen er fram i tid?o_O
Eg skal settes igang på Torsdag og har fått følgende scenario;

1. Det er heilt lukka og dermed får eg cytotec til det er nok åpning til å sette ballong.
2. Det er litt åpning så ballongen går inn, begynner då med den til det er nok åpning til å ta vatnet.
3. Det er så mykje åpning at dei tar vatnet, kommer ikkje riene innen 4t blir eg satt på drypp.

For meg er det per nå uaktuelt å ta vatnet, så eg satser på cytotec til kroppen finner ut av fødsel sjølv. Eg er altså ikkje særlig nøgd med nokon av alternativene og får lov å velge sjølv forløpet.

Kor du skal settes igang siden dei gjer det på ein Lørdag?
 
Jeg visste ikke hvordan jeg skulle settes i gang før gyn sjekket meg inne på føden igangsettelsedagen, for som Elskerjesus sier så er det umulig å vite før de har sjekket «forholdene» der nede! Jeg fikk beskjed at det ble ballong pga kun åpen for 1 finger i livmortappen å 3 cm igjen av livmorhalsen, viste seg og at hodet ikke var festet så det måtte og taes med i vurderingen! I utgangspunktet sier de maks 24 timer ballong å virker ikke det så må de prøve noe annet! Hos meg tok de 3 timer før ballongen falt ut men det er ingen fasit! Lykke til
 
Jeg ble satt i gang med ballong med første dag 11 over termin, syns ikke deg var vondt å få satt på plass, men nå syns jeg ikke GU undersøkelser er vondt. Tror man ofte blir sendt hjem med ballong, men pga seteleie ble jeg lagt inn på sykehuset. Etter litt syns jeg det ble ubehagelig og vondt, var ubehagelig å sitte, men dette ga seg etterhvert. Dagen etter fjernet hun litt av vannet og trakk den ut, den datt altså ikke ut av seg selv. Deretter var jeg for moden for tabletter og kunne flyttes over til føden for riestimulerende drypp :happy: jeg innstiller meg på overtid og igangsettelse igjen og satser da på at kroppen responderer raskere når den da skjønner tegninga kontra første fødsel. Og skulle hun komme av seg selv er jo det for meg bare en stor bonus:joyful:
 
Jeg ble satt i gang med ballong med første dag 11 over termin, syns ikke deg var vondt å få satt på plass, men nå syns jeg ikke GU undersøkelser er vondt. Tror man ofte blir sendt hjem med ballong, men pga seteleie ble jeg lagt inn på sykehuset. Etter litt syns jeg det ble ubehagelig og vondt, var ubehagelig å sitte, men dette ga seg etterhvert. Dagen etter fjernet hun litt av vannet og trakk den ut, den datt altså ikke ut av seg selv. Deretter var jeg for moden for tabletter og kunne flyttes over til føden for riestimulerende drypp :happy: jeg innstiller meg på overtid og igangsettelse igjen og satser da på at kroppen responderer raskere når den da skjønner tegninga kontra første fødsel. Og skulle hun komme av seg selv er jo det for meg bare en stor bonus:joyful:

Her på sjukehuset blir du lagt inn uansett korleis dei starter fødsel, så det er nok ulik praksis fra sjukehus til sjukehus, så ein kan risikere å ikkje få reise heim med ballongen også :)

Håper du får ein spontan fødsel denne gang :dance008
 
Hei!

Jeg ble strippet en fredag (veldig lite moden) og det ble satt inn ballong en søndag da jeg var 38+6. Reiste hjem med ballongen og den datt ut på kvelden. Neste dag ble jeg lagt inn og de tok vannet. Riene startet umiddelbart og 4 timer etterpå var han ute.

Riene var vonde og kraftige og sannsynligvis veldig effektive. Var mitt andre barn da, så de mente det var lettere å sette igang flergangsfødene.

Relativ rask og ukomplisert fødsel.
 
Korleis veit dokk at dokk skal settes igang med ballong? Det er vell fysisk umulig og forutsei korleis kroppen er fram i tid?o_O
Eg skal settes igang på Torsdag og har fått følgende scenario;

1. Det er heilt lukka og dermed får eg cytotec til det er nok åpning til å sette ballong.
2. Det er litt åpning så ballongen går inn, begynner då med den til det er nok åpning til å ta vatnet.
3. Det er så mykje åpning at dei tar vatnet, kommer ikkje riene innen 4t blir eg satt på drypp.

For meg er det per nå uaktuelt å ta vatnet, så eg satser på cytotec til kroppen finner ut av fødsel sjølv. Eg er altså ikkje særlig nøgd med nokon av alternativene og får lov å velge sjølv forløpet.

Kor du skal settes igang siden dei gjer det på ein Lørdag?
Det var legen som sa til meg at jeg kommer inn på sjekk neste fredag. Mest sannsynlig så blir ballong satt inn søndagsmorgen. Den står i til den faller ut eller tas ut. Har jeg nok åpning tar de vannet..viss ikke blir det drypp..det er egentlig all beskjed jeg har fått:nailbiting:
 
Jeg visste ikke hvordan jeg skulle settes i gang før gyn sjekket meg inne på føden igangsettelsedagen, for som Elskerjesus sier så er det umulig å vite før de har sjekket «forholdene» der nede! Jeg fikk beskjed at det ble ballong pga kun åpen for 1 finger i livmortappen å 3 cm igjen av livmorhalsen, viste seg og at hodet ikke var festet så det måtte og taes med i vurderingen! I utgangspunktet sier de maks 24 timer ballong å virker ikke det så må de prøve noe annet! Hos meg tok de 3 timer før ballongen falt ut men det er ingen fasit! Lykke til
Takk for svar. Men var du kommet lenger i prosessen etter ballongen falt ut?
 
Jeg ble satt i gang med ballong med første dag 11 over termin, syns ikke deg var vondt å få satt på plass, men nå syns jeg ikke GU undersøkelser er vondt. Tror man ofte blir sendt hjem med ballong, men pga seteleie ble jeg lagt inn på sykehuset. Etter litt syns jeg det ble ubehagelig og vondt, var ubehagelig å sitte, men dette ga seg etterhvert. Dagen etter fjernet hun litt av vannet og trakk den ut, den datt altså ikke ut av seg selv. Deretter var jeg for moden for tabletter og kunne flyttes over til føden for riestimulerende drypp :happy: jeg innstiller meg på overtid og igangsettelse igjen og satser da på at kroppen responderer raskere når den da skjønner tegninga kontra første fødsel. Og skulle hun komme av seg selv er jo det for meg bare en stor bonus:joyful:
Takk for svar:notworthy
 
Hei!

Jeg ble strippet en fredag (veldig lite moden) og det ble satt inn ballong en søndag da jeg var 38+6. Reiste hjem med ballongen og den datt ut på kvelden. Neste dag ble jeg lagt inn og de tok vannet. Riene startet umiddelbart og 4 timer etterpå var han ute.

Riene var vonde og kraftige og sannsynligvis veldig effektive. Var mitt andre barn da, så de mente det var lettere å sette igang flergangsfødene.

Relativ rask og ukomplisert fødsel.
Takk for svar. Da har jeg troa siden dette er tredje fødselxsmile9
 
Det var legen som sa til meg at jeg kommer inn på sjekk neste fredag. Mest sannsynlig så blir ballong satt inn søndagsmorgen. Den står i til den faller ut eller tas ut. Har jeg nok åpning tar de vannet..viss ikke blir det drypp..det er egentlig all beskjed jeg har fått:nailbiting:

Ja eg og syns det var litt vagt med informasjon, så eg ba om ein samtale om igangsettelsen, og fekk komme til ei dreven jordmor som hadde mykje god informasjon, og sammen klarte me å komme fram til ein ok start iallefall, så får me heller sjå det ann ka som skjer :)

Ska heller holda deg oppdatert når eg har fått erfaring :happy: men praksis fra sjukehus er såååå forskjellig, så ikkje heng deg for mykje opp i andre sine igangsettelser f.eks. ditt sjukehus kan ha heilt andre rettningslinjer, og det varierer også fra lege til lege på samme sjukehus blei eg fortalt.
 
Takk for svar. Da har jeg troa siden dette er tredje fødselxsmile9
Sniker
Jeg har hvertfall fått beskjed om at flergangsfødende som regel er raskere å få i fødsel enne førstegangs ved igangsetting. Har fått ballong ved andre fødsel, da de satt den inn var den lang livmorhals og 0,5 cm åpning. Den falt ut av seg selv 22 tiner etterpå. Fikk da såvidt rier av og på og var i aktiv fødsel noen timer senere. Trengte ikke drypp eller tabletter for å få rier, men fikk litt ineffektive rier etterhvert så da ble det vel drypp.
Min tredje fødsel var jeg 100% umoden da jeg skulle settes igang, ikke mulig å bli mer umoden i følge jordmor. Fikk da tablettkur i 36 timer før fødselen så smått var igang, kom videre i gang av at vannet ble tatt. Trengte ikke noe særlig drypp.
Ved ballong fikk jeg reise hjem, så lenge du ikke behøver obeservasjon grunnet noe med babyen eller din egen form så er det vanligste å få reise hjem med ballong!
 
Mitt sykehus lar ikke igangsatte reise hjem, uansett hvilken metode det er startet med sa jordmor til meg. Hun sa også at ballongen kan sitte inne maks 36 timer, og sitter inne så lenge hvis den ikke detter ut. Hun sa også at det er veeeldig forskjellig fra sykehus til sykehus.

Jeg skal igangsettes, og er blitt forespeilet en igangsettelse med ballong, deretter tab for så og ta vannet eventuelt - men en kan ikke ha en fasit før jeg kommer inn den dagen og modning er sjekket osv:) Jeg gleder meg veldig! Håper dere som igangsettes før meg kan oppdatere :D
 
Bumper denne!
 
Spent på denne jeg også:happy: Her blir det igangsettelse 8.desember og legen mente det mest sannsynlig blir med ballong, deretter tampong (?).
 
Jeg er satt i gang med ballong i dag :)
Den ble satt inn kl 10.30 ca, kjenner noe mensmurringer, men ikke mer enda. Kan prøve å oppdatere her etterhvert :)
 
Back
Topp