Satt i bås av jordmor?

maigutt13

Andre møte med forumet
Jeg kom til min første kontroll hos jordmor i uke 14.
Da hadde jeg sluttet å snuse og jeg hadde også vært utrolig sliten de siste ukene før kontrollen.
Jeg var fra før av lett overvektig (165 høy og 72 kg).
Jeg trente daglig, mosjonerte med hundene, har avtjent militærtjeneste og i det hele følt meg ganske sprek til tross for "ekstraene".
Hadde gått opp noen kg på de 14 ukene (naturlig nok) og umiddelbart på samme kontroll ble det snakket noe voldsomt om vekt og kosthold og ikke minst svangerskapssykdommer. Jeg følte meg litt såret - familien har ingen sykehistorie og det hadde ikke jeg heller, men her sitter et menneske å skal prakke på meg sykdommer fordi jeg er litt "rund"?
Kontrollene kom og gikk og jeg gikk mer opp i vekt enn gjennomsnittet men hadde ingen symptomer annet enn at jeg hadde perioder hvor jeg var dødsens sliten og lå mye og hvilte.
Oul uke 18+4 viste en frisk liten gutt :)
Da jeg rundt uke 25 var gått opp 15 kg prøvde jordmor fortvilt å prakke på meg en svangerskapssykdom - glukosebelastning neste!! Den var helt fin.
Da jeg var til lege 38+2 lå barnet i hodeleie men var ikke festet og jeg hadde et ganske høyt bt pga dårlig hvile. 2 dager senere skulle jeg til kontroll hos jordmor hvor hun bekreftet at han hadde festet seg. og blodtrykket var blitt lavere.
Jeg sa at da må han ha gjort det i løpet av de siste dagene fordi nå syns jeg han er roligere. "Mindre liv????" utbrøt hun!
Ja? For meg virker det logisk etter festing?
Spurte også om jeg hadde hatt synsforstyrrelser og sa at tja, hadde vel sett noen stjerner men trodde mest det var fordi jeg absolutt ikke fikk hvile pga en helt grusom halsbrann som frarøvet meg søvn og hvile både natt og dag.
Hadde på det tidspunktet (38+4) fått mer ødemer i armer og føttene..
Jordmor ringte til føden og blåste det hele opp til å være en faretruende preeklampsi, jeg hadde massive ødemer, veide så og så mye med et skyhøyt bt og fosteret var ikke til å kjenne!
Inn på kontroll samme dag. Brukte 6 timer på føden med alle mulige kontroller som var helt perfekte iflg legen der og jeg kunne fint tusle hjem.

Føler meg veldig satt i bås av jordmor, føler at hun har prøvd hele veien å prakke på meg en svangerskapssykdom siden jeg fra starten har vært litt overvektig.
Hun har ikke vært omtenksom, mere mistenksom til hele svangerskapet mitt.
Er det vanlig praksis å behandle overvektige gravide på den måten? Hun har frarøvet meg mange gleder i svangerskapet med konstant mas om vekt og kosthold og at barnet blir tjukt osv. (over gj.snittet på symfysemålet)
Han veier forøvrig 100 gr mer enn han skal for alderen sin....

Jeg skjønner at visse symptomer skal man ta på alvor og så godt testet som jeg har blitt disse snart 9 mnd har jeg vel aldri blitt før i hele mitt liv. Men jeg syns fremgangsmåten har blitt helt feil og har ikke gitt meg noen god opplevelse av å være gravid.
Jeg er nå i siste uke av mitt svangerskap og gleder meg masse til å se min lille gutt og jeg har enda ikke hatt noen plager annet enn halsbrannen.

Dette bør du gå videre med til kommunen eller fylket for synes dette minner om mobbing og det er ikke greit.. skriv dette du har skrevet her.. Masse lykke til videre med resten av svangerskapet, fødselen og tiden etterpå.

Hei!

Jeg blir oppriktig lei meg når jeg hører historien din! :(
Som jordmor er vår jobb veldig sammensatt; når vi jobber i svangerskapsomsorgen skal vi selvsagt passe på at mor og barn har det fint i svangerskapet, og at ikke noe sykdom utvikler seg - men like mye skal vi være en psykisk støtte og hjelpe mor til å komme gjennom svangerskapet og fødselen på en best mulig måte.

Jeg opplever kanskje at du ikke har følt noe støtte, snarere en kontrollør, som har glemt hvor viktig støtten er.

Jeg vet ikke om jordmoren din er ny i gamet og usikker? Eller har hun jobbet der veldig lenge - og begynner å bli sliten og uinteressert?
Når en er usikker selv, er det lett å ta på seg en "jeg vet best-rolle" for å skjule at en er usikker. Det er selvsagt ingen unnskyldning. :signs017

Etter fødsel skulle du kanskje skrevet et brev til henne, og forklart konstruktivt hvordan du opplevde den informasjonen som ble gitt, og hva du savnet, så kan kanskje hun også lære noe til en annen gang?

Ingen er perfekte- heller ikke jordmødre - vi er alle forskjellige i hva vi fokuserer på, akkurat som mødrene er det.
Ved et senere svangerskap, håper jeg du tør å oppsøke en annen jordmor, som forhåpentligvis kan følge deg opp på en bedre måte!
Jeg skjønner godt at du er skuffet, det har du faktisk all grunn til!

Jeg håper at du tross alt, tør å stole på deg selv, og vær stolt av deg selv!
Nå nærmer det seg fødselen med stormskritt - og det er bare du som kan føde DITT barn!
Hold et positivt fokus framover mot fødselen, og fortell deg selv mange ganger til dagen; at dette fikser du - ikke pga din jordmor, men på tross av henne!

Masse lykke til!!!!

Mvh jordmor Grethe :gen014

Back
Topp