Satt frem, stort barn?

Freyr

Forumet er livet
Julibarna2014
Sikkert et litt teit spørsmål men..

Jeg er/var bombesikker på når denne lille karen ble unnfanget.. altså.. hadde sex to ganger.. en gang tidlig i syklus (dagen etter mens) og dagen før el.

men alikevel ble jeg satt frem nesten ei hel uke.

Så jeg lurer på om de som har vært helt sikre på unfangelsen, som ble satt frem en del... fikk dere store barn? :)

jeg er ikke redd for å få stort barn altså.. det er bare nysgjerrigheta som tar overhånd noen ganger :)

blir man satt frem så er man jo kommet lenger enn hva man tror. Da burde ikke barnet bli større enn man tror..

Blir man satt tilbake så kan man forvente et stort barn.

Ble satt tilbake 8 dager med første.. Hun var nesten 4 kg.. mangle 40 gr :P Nr 3 ble jeg satt frem en dag med og han var 4010gr :P Sveeeeering.

Hehe, ja, sånt har jeg også sett på det..

men så tenkte jeg... siden denne karen tydeligvis var større enn Pernille ved ultralyden, at han kom til å bli større... for var der i samme uke+dag med begge to, etter mine beregninger da. :)

Jeg var helt sikker på når lillemor ble til, men ble likevel satte fram en uke ^^ Og joda, hun var 4035 g og 52 cm ved fødselen, så ikke akkurat liten.

Men selv om dere kun hadde sex 2 ganger så kan jo du ikke sikkert vite når egget ble befruktet og festet seg.

Så tidlig i "alder" på fosteret vokser de jo likt.  Men selvfølgelig kan de ta feil.. men be om en ny UL hvis du vil dobbelskjekke?

Eg blei ikkje satt tilbake denne gang, men er temmelig sikker på at termin er 26. november og ikkje 1. desmeber (veit unnfangelse). 

Har blitt satt tilbake med begge de to største som har vore 4888 ei veke over termin, og nummer to var 5288 ei veke FØR termin. Er litt bekymra for å ha termin seinare enn eg burde, og jordmora som målte på ordinær sa at han var større enn gjennomsnittet, men flytta ikkje termin... men får vekstestimering frå veke 32 og de sa de ev satte i gang frå veke 38, så då rekner eg med å komme gjennom dette og :)

Så da var jeg ikke heeeeelt på jordet :)

Da slekter nok denne karen på far'sin.. :)

Det er greit nok at jeg ikke kan være sikker på når dissa greiene kom til egget eller når det festa seg.. men jeg tviler sterkt på at dissa svømmerene overlevde i 10 dager. :P

jeg hadde kun sex 1 gang den mnd (gubben fikk lungebetennelse og ble sengeliggende og sex-avholds i flere uker), og visste dermed at gutten må ha blitt unnfanget mellom denne dagen og max fem dager fram. Men jeg ble satt tilbake på ordinær ul. men da sønnnen min kom 3 uker før termin så sa barnelege at han var ferdig og klar for å komme ut. Barn vokser i rykk og napp og de kan aldri være helt sikre på terminen ift størrelse på baby.

jeg blei satt frem. jeg testa selv 3+4 mn følge ul 2+5 så blie satt frem nesten en uke men han min var stor fordet da han var 4665g ved fødsel. men jeg gikk 14 dager på overtid

Ei venninne av meg fra Tyskland hadde masse ultralyder med første barnet sitt (det er visst vanlig i Tyskland), og hun fikk beskjed hver gang om at hun var lenger på vei enn hun visste hun var, pga hodet på ungen var så stort. Hun var bombesikker på at hun ikke var lenger på vei, men at ungen hadde arva det hodestørrelsen etter faren.
Da ungen kom (på terminen som mor trodde), var han så stor rundt hodet at det ble keisersnitt i full fart...

Men viss ungen din gjerne er stor, skal du jo bare være glad om jordmora tror du har termin før du tror det selv. Hadde vært verre om det var omvendt...

Camilla S skrev:

Det er greit nok at jeg ikke kan være sikker på når dissa greiene kom til egget eller når det festa seg.. men jeg tviler sterkt på at dissa svømmerene overlevde i 10 dager. :P

har hørt de kan overleve opp til 14 dager

bondekone skrev:

Camilla S skrev:

har hørt de kan overleve opp til 14 dager

Det er feil, de kan overleve opp til 5 dager...

Det er jo bedre å bli satt frem enn å bli satt tilbake da!:)
Jeg ble satt tilbake 12 dager med minsta, hun kom 3 dager etter min termin altså 9 dager før ul termin og var 3600-så der bommet de nok litt.
Hun hadde blitt over gjennomsnittet om hun hadde kommet 11 dager over termin i allefall:P

Du kan i teorien bli gravid etter den ene gangen rett etter mens også.

Jeg googlet det og fant dette:
Eneste "sikre" perioden man ikke kan bli gravid er 3 døgn etter eggløsningen. Grunnen til det er at en eggcelle lever kun et begrenset tidsrom, og det er normalt kun 1 eggløsning pr syklus, men i sjeldne tilfeller 2. Utfordringen ligger i å vite når eggløsningen er. Så sånn sett har du rett i at du kan bli gravid når som helt i syklusen, pga at eggløsningen kan komme til ulike tider i ulike måneder.sædceller kan jo leve opp til flere døgn før det fester seg!

Vet ikke om det stemmer helt jeg da, men så flere plasser at det kan være mulig å bli gravid 1-2 dager etter mens.

Back
Topp