Satse på det ene fryste eller sanke flere egg?

Tenkeboblen

Forelsket i forumet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
❤️Mailykke 2022❤️
Ved uttak nylig fikk de ut 4 egg, hvorav 3 ble befruktet. Pga omstendingheter som ikke har noe med selve forsøket å gjøre, var det på forhånd avtalt at eventuelle blastosæcyster skulle legges på frys til over sommeren.

I dag fikk jeg beskjed om at "1 fin blastocyst" har blitt fryst ned.

Jeg har to tidligere forsøk, der eggene mine aldri kom så langt, da de delte seg feil.
Jeg er over 40 år, og tviler på at det blir ønskelig med mer enn et barn pga alder, men det vet man jo aldri da.

Burde jeg kjøre på med en runde til med egguttak, så jeg kanskje har mer enn ETT forsøk på en faktisk graviditet? Kanskje til og med fersk-forsøk?
Eller burde jeg bare satse på at denne fryste blastocysten ER selve gullegget, og heller tenke på nytt egguttak hvis det viser seg å ikke være det?

Tips/råd/tanker/erfaringer?
 
La frysen være, du kan sette inn frys helt til du er 46 år. Sanke det du kan er min første tanke.
Jeg angrer på at jeg har brukt opp mine frys før jeg begynte på nye stimuleringstunder.
 
Ved uttak nylig fikk de ut 4 egg, hvorav 3 ble befruktet. Pga omstendingheter som ikke har noe med selve forsøket å gjøre, var det på forhånd avtalt at eventuelle blastosæcyster skulle legges på frys til over sommeren.

I dag fikk jeg beskjed om at "1 fin blastocyst" har blitt fryst ned.

Jeg har to tidligere forsøk, der eggene mine aldri kom så langt, da de delte seg feil.
Jeg er over 40 år, og tviler på at det blir ønskelig med mer enn et barn pga alder, men det vet man jo aldri da.

Burde jeg kjøre på med en runde til med egguttak, så jeg kanskje har mer enn ETT forsøk på en faktisk graviditet? Kanskje til og med fersk-forsøk?
Eller burde jeg bare satse på at denne fryste blastocysten ER selve gullegget, og heller tenke på nytt egguttak hvis det viser seg å ikke være det?

Tips/råd/tanker/erfaringer?

Det sies at man burde ha minst to, gjerne 3 "normals" per ønsket barn. Altså friske embryoene, bekreftet via PGT-A (det gjør vi ikke i Norge). Og så sies det at kun 1-2 av ti blastocyster hos kvinner over 40 er friske.
Da kan du tenke selv hva er mest fornuftig å gjøre.
Jeg er veldig enig med Litjmora.
Hilsen, bekymret 41-åring.
 
Jeg ville tatt et nytt uttak. Jeg er bare 31 (men amh som en på nesten 40).

Høst alle de eggene du kan før det er for sent, kan være du trenger en del blastoer for å få ett barn.
 
Enig med de andre, jeg ville forsøkt å fått flere blastocyster først. Da har du større sjanser for barn, og kanskje mulighet for søsken om det skal bli et ønske likevel :)
 
Back
Topp