Avklart, vi blir oss fem hjemme, pluss svigermor.
Fårerull er også laget, men jeg har ikke tatt i den i år. Jeg bestiller et halvt lam til jul, via min mor. Hun bestiller til dem og meg og min bror. Og kjøttet kom i går. Jeg dro på høstferie i går.
Så mamma laget fårerullen min og pappa salter kjøttet sammen med sitt. Det gjør han uansett til vanlig også. For vi har ikke en egnet plass å tørke det desverre.
Derved kan jeg ikke direkte skryte av å ha laget fårerull, men om noen fikk lyst å prøve, min lokale kiwi selger svange (slagside av lam står det kanskje på) og det selges jo lammekjøtt alle steder for tiden.
Et av få innlegg i det som var meningen å bli en juleblogg er nå uansett akkurat da jeg skrev om å lage en, dengang bitte liten, fårerull
https://taras-julehus.blogspot.com/2018/10/hjemmelaget-farerull.html
Jeg har avansert litt med årene. Jeg pleier lage en litt større igjen nå da. Av hele svangen i alle fall. Og posen med krydder er gått tom, men det står i den boka jeg har hva som skal blandes så det gjør jeg. Blir så bra så. Det lukter jul når jeg åpner den boksen med krydder.
Jeg får komme sterke tilbake med å gjøre ting selv etterhvert. Å få kjøtt den dagen bilen står ferdig pakket klar for tur går ikke. Det er jo litt jobb med et halvt lam. Selv om pappa altså tar låret og sida (ribba. Det kommende pinnekjøttet)
I år har vi dessuten fått bogen utbeinet og den saltes og tørkes sammen med det andre, hjemmelaget pinnebog, vel. Uten pinner (bein) i det hele tatt. Prøvde det et år før og det gir mer kjøtt og mindre fett. Noen av oss setter pris på det, gitt.
Jaja. Jul skal det bli