Sara planlegger og forbereder julen 2021

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
På tide med julefoberedelsestråd igjen

Her blir et lister, her blir et selvskryt, her blir det trolig også stress og ikke-utførte oppgaver ;)
Men jul skal det bli.

Den o store to do listen, den som vokser fortere enn den krymper:

Avklare julegjester
Avklare kjøttkjøp
Kjøpe og salte kjøtt
Lage fårerull
Kjøpe kalendergaver - til mann og tre barn, hva med meg?
Lage kalendere

Pynte til advent
-Lys ute
-stjerne og staker
-Lilla lys og servietter, kjøp inn
-Løper
-Gardiner
Lage tennbriketter og evt andre gaver - tidlig.
Finne frem krybbene
Bake julebrød og rundstykker (?)
Lage syltaflesk
Bake lefser? Av et slag?
Kjøpe alle julegaver
Lage kalender til besteforeldre!! OBS OBS; FOKUS PÅ DENNE!
Pakke sendegaver
Sendegaver klare til sendefrist! . OG HA KLAR KALENDERE
Ta julekortbilder - Devold?
Lage julekortene
Bake kaker
Lage konfekt - trøffler og peppemynte toika og evt fylt sjokoladekonfekt
Kjøpe inn servietter og lys - sjekk status
Rydde hele stua så vi har rene flater til å pynte
Rydd og vask badet - vedlikehold
Rydd og vask kjøkkenet grundig - vedlikehold
Pakke leveringsgaver

Gavebyttedag 20.12? Coronastyle? (via foreldregenerasjonen som i fjor?)
Lage/pynte pepperkakehus
Stryke duken til bordet
Vaske gulvene
Tørke støv
Kjøpe inn mat til jul
Pynte huset
Pynte treet (vurdere nytt tre?)

Last edited:
Gaveliste

Kommer

Ting jeg lager og baker - skryteliste :)

En må skryte selv, ellers bir et vel ikek gjort

Syltaflesk og fårerull antar jeg, tennbriketter, sjokoladetrøfler, og kanskje noe annet godteri, og dersom jeg kommer så langt å lage noen ikke-pene-men-kanskje -spiselige lefser?

Rydde og vaskeliste? Hmm, kanskje?

Kort sagt: Rydde og vaske hele huset

Brutt ned har jeg det i langt mer detaljert form i et excellakr fra år til år (Ja, jeg er listoma) men om jeg skal lime den inn her kan bli litt voldsomt kanskje

Det er entre
Gang
3 barnerom
Vårt rom
Bad og gjestetoalett
Trapp/
trappegang
Stue
Kjøkken
Loftet
Og ute

Jeg vet i alle fall at vi feirer hjemme, sannsynligvis bare oss fem, Eventuelt kommer svigermor, hunpleide komme annethvert år, men vet ikke helt nå som hun har fått et nytt barnebarn også, det avhenger litt av hvor døtrene skal feire jul også. Hun kommer antkelig ellers en tur FØR jul, med julegaver og sånn, koselig det.

Og på bakelisten står både sjokoladekake og pizzaboller og hva enn yngstemor ønsker. For 25.12 skal vi feire seksårsdag.
Vår yngste datter kom jo nemlig til veden 25.12.5 kl 00.02 To små minutter fra å være født julaften. Det ble en spesiell jul.

Avklart, vi blir oss fem hjemme, pluss svigermor.

Fårerull er også laget, men jeg har ikke tatt i den i år. Jeg bestiller et halvt lam til jul, via min mor. Hun bestiller til dem og meg og min bror. Og kjøttet kom i går. Jeg dro på høstferie i går.

Så mamma laget fårerullen min og pappa salter kjøttet sammen med sitt. Det gjør han uansett til vanlig også. For vi har ikke en egnet plass å tørke det desverre.

Derved kan jeg ikke direkte skryte av å ha laget fårerull, men om noen fikk lyst å prøve, min lokale kiwi selger svange (slagside av lam står det kanskje på) og det selges jo lammekjøtt alle steder for tiden.

Et av få innlegg i det som var meningen å bli en juleblogg er nå uansett akkurat da jeg skrev om å lage en, dengang bitte liten, fårerull

https://taras-julehus.blogspot.com/2018/10/hjemmelaget-farerull.html

Jeg har avansert litt med årene. Jeg pleier lage en litt større igjen nå da. Av hele svangen i alle fall. Og posen med krydder er gått tom, men det står i den boka jeg har hva som skal blandes så det gjør jeg. Blir så bra så. Det lukter jul når jeg åpner den boksen med krydder.

Jeg får komme sterke tilbake med å gjøre ting selv etterhvert. Å få kjøtt den dagen bilen står ferdig pakket klar for tur går ikke. Det er jo litt jobb med et halvt lam. Selv om pappa altså tar låret og sida (ribba. Det kommende pinnekjøttet)

I år har vi dessuten fått bogen utbeinet og den saltes og tørkes sammen med det andre, hjemmelaget pinnebog, vel. Uten pinner (bein) i det hele tatt. Prøvde det et år før og det gir mer kjøtt og mindre fett. Noen av oss setter pris på det, gitt.

Jaja. Jul skal det bli

Her ble det ikke mye aktivitet, gitt

Greia er at i år er jeg ekstremt sent ute.

Det meste av gavene ble kjøpt i går. De som skulle sendes ble sånnsett kjøpt før, men sendt i går. La oss håpe de kommer frem i tide.

Vi har bakt en sort, og spist opp 2/3 av det. Vi har deig til pepperkaker i kjøleskapet så det skal vi bake i dag.

Syltaflesket koker, sent men godt? Det blir nok akkurat ferdig til jul.

Vi har ikke laget en eneste sort konfekt så langt. Vi får se hva som skjer den siste uken. I dag er det rydde plass, pynte tre, bake pepperkaker og vaske kjøkkenet etterpå som er planen og da tror jeg søndagen er brukt. Er der tid skal vi også pakke julegaver. Jeg og ungene. (jeg må også ha en runde når de sover, pakke deres)

Back
Topp