Sara planlegger og forbereder Julen 2018

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Tankene har forlengst begynt å surre om temaet. Jeg elsker jul og når vi for en uke siden var ferdig med eldstemann sin tiårsdag startet fokuset mitt å vri seg mot jul.

Jeg får sjekke opp tråden fra i fjor ang hvilke innlegg jeg bruker.

Der er den o store julelisten som vokser utover høsten og særlig i desember.

Resten tar jeg kanskje heller etterhvert.
 
Men den to do listen må jeg ha lett tilgjengelig
 
Og første reelle plan gjelder godteri så julesnop må jeg skrive om.

Jeg lager vanligvis sjokoladetrøfler, noen til meg og noen gave og noen på sukkerfri sjokolade til mamma.
Vanligvis 1/3 naturell og 1/3 med mint og 1/3 med appelsinsmak

Men i år har jeg lyst å lage med havsalt for det har jeg smakt og ser er himmelsk!
 
Og første reelle plan gjelder godteri så julesnop må jeg skrive om.

Jeg lager vanligvis sjokoladetrøfler, noen til meg og noen gave og noen på sukkerfri sjokolade til mamma.
Vanligvis 1/3 naturell og 1/3 med mint og 1/3 med appelsinsmak

Men i år har jeg lyst å lage med havsalt for det har jeg smakt og ser er himmelsk!
Så spennende har du oppskrifter? Her skal jeg prøve å lage Snoop til å ha ved sina gaver. Delvis for jeg ønsker å lære meg å lage det også [emoji14]
 
Så spennende har du oppskrifter? Her skal jeg prøve å lage Snoop til å ha ved sina gaver. Delvis for jeg ønsker å lære meg å lage det også [emoji14]
Stavekontroll overaktiv?

Men ja, det er kjekt å legge litt snop ved siden av noen gaver, også gir jeg litt godsaker til noen tanter og onkler og andre jeg etter "de som har bestemt i slekta" ikke mener jeg skal gi gave til, men som jeg vil gi noe. De sukkerfrie tøflene jeg lager til mamma er helt fast tradisjon.

Jeg googlet oppskrift på trøfler et år for mange år siden og det var enkelt 1 dl fløte og 200 gram sjokolade . Sukkerfri sjokolade er mindre fett i og blir hardere så der må jeg ha 1,5 dl fløte til 200 gr sjokolade og dessuten noen dråper natrene

Senere år har jeg sett at de fleste oppskrifter også inneholder smør.

Fremgangsmåten er å finhakke sjokoladen, koke opp fløten med evt smør og slå over sjokoladen og røre til det smelter. Ha i en passe stor skål og sett i klesskapet.

Passe stor er så det blir sånn ca 1-2 cm tykt lag. Enten tar du ut kuler med en skje som du ruller, eller så blir de mindre pene men enklere, dekk skåla med plastfolie, når den er kald tar jeg plasten ut av skåla og deler i passe biter med en kniv

Rulles f. Eks i kakao eller kakestrø eller nøtter eller hva enn du vil.
Jeg har pleid å ha i mint dråper i noen og appelsinessens i noen men planlegger havsalt i år
 
Stavekontroll overaktiv?

Men ja, det er kjekt å legge litt snop ved siden av noen gaver, også gir jeg litt godsaker til noen tanter og onkler og andre jeg etter "de som har bestemt i slekta" ikke mener jeg skal gi gave til, men som jeg vil gi noe. De sukkerfrie tøflene jeg lager til mamma er helt fast tradisjon.

Jeg googlet oppskrift på trøfler et år for mange år siden og det var enkelt 1 dl fløte og 200 gram sjokolade . Sukkerfri sjokolade er mindre fett i og blir hardere så der må jeg ha 1,5 dl fløte til 200 gr sjokolade og dessuten noen dråper natrene

Senere år har jeg sett at de fleste oppskrifter også inneholder smør.

Fremgangsmåten er å finhakke sjokoladen, koke opp fløten med evt smør og slå over sjokoladen og røre til det smelter. Ha i en passe stor skål og sett i klesskapet.

Passe stor er så det blir sånn ca 1-2 cm tykt lag. Enten tar du ut kuler med en skje som du ruller, eller så blir de mindre pene men enklere, dekk skåla med plastfolie, når den er kald tar jeg plasten ut av skåla og deler i passe biter med en kniv

Rulles f. Eks i kakao eller kakestrø eller nøtter eller hva enn du vil.
Jeg har pleid å ha i mint dråper i noen og appelsinessens i noen men planlegger havsalt i år
Takk [emoji14]
 
Sukkerfrie tøfler faktisk. Mobiltasting med stavekontroll er skummelt. Ja Jeg laget ikke tøfler til mamma. Tøfler er vanligvis sukkerfrie også Men sjokoladetrøfler av sukkerfri sjokolade.
 
Og første reelle plan gjelder godteri så julesnop må jeg skrive om.

Jeg lager vanligvis sjokoladetrøfler, noen til meg og noen gave og noen på sukkerfri sjokolade til mamma.
Vanligvis 1/3 naturell og 1/3 med mint og 1/3 med appelsinsmak

Men i år har jeg lyst å lage med havsalt for det har jeg smakt og ser er himmelsk!

Er det lett å lage ? :happy:
 
Oktober... det er oktober.... Snart på tide å begynne å hamstre resten av kalendergavene, noen har dryppet inn i løpet av året, noen ligge ri en handlekurv på ebay og wish og noen planer har jeg, men jeg er litt blank på yngste kjenner jeg, så det er på tide å begynne å jobbe med saken.
 
Vi er igang.

Via mamma vel og merke har jeg bestilt et halvt lam og ti kilo mandelpoteter.

Selv har jeg plukket med meg noen hatchimals til mellomste sin kalender og noe hårstrikk til enten yngste eller begge Jeg har litt planer for de to eldste og er noe usikker på yngste. Og helt blank på mannen utenom en fempsknin svarte sokker spredd utover desember til dager de trengs..
 
Så er det avklart at
1: Mamma og pappa feirer gjerne jul med oss i år
2: Svigermor har planer om å feire hjemme i år, og får besøk av minst en av mine svigerinner, ikke utenkelig begge.

Da vet vi det i alle fall. Det blir oss og mamma og pappa på julaften da i år. Kanskje vi ikke ber dem til middag 1. juledag da, sånn siden de er der dagen før, det gjør vi de årene de ikke er der, det er jo også brusdagen til yngstemor. Vi får se.
 
Jeg har vært på shopping i dag og kjøpt en pakke lego til å utgjøre mange dager i eldstemann sin kalender. Noe hårstæsj til jentene sine og et par julegaver. Og en del ikke julegave-handel til egne barn. Og farsdag.

Sliten. Jeg var på åpningen av det som gjør at amfi moa ble Norges største kjøpesenter. Mye gode tilbud.

Jeg skal nok på medlemskvelden jeg regner med kommer senere i november og skaffe en god del gaver men kalenderene er først og jeg mangler en del på yngstemor sin
 
På tide å få opp noen lister

Ser jeg har glemt å holde av til gaveliste, så den kommer her

Årets gaveliste

Mann
Sønn 10
Datter 7
Datter 3 (pluss treårsgave)
Mamma og pappa - fått ønsker
Farmor blomster - ordnes i siste liten
Bror og svigerinne: Kinogavekort og noe mer (må finne ut hva)
Nevø 8 år: Klær + Lego
Niese 7 år: klær + lego
Svigermor
Svigerfar og samboer
Svigerinne og samboer. Kalender og sentrumsgavekort og bidrag til spleisegave
Svigerinne2 (med samboer) - Garn og oppskrift til henne, mangler noe mer og noe til ham.
Svoger 11: Brettspill og bok
Svigerinne 9 år: Lego
Tante og Onkel, får nok hjemmelaget julegodt
Tante og onkel: Lys, frystikkeske og servietter fra julemesse. Evt noe julegodt
Gutt 8 år Brettspill sammen med broren
Gutt 5 år Er altså den broren
Gutt 2,5 år Er også broren men får en peppa gris (Georg gris) figur i tillegg siden han er liten
Jente 9 år:

Et par venner og venninnegaver må også beregnes.
Og noe naboer

I tillegg må vi kjøpe
Til oss fra min farmor: et par deler til Juleserviset vi samler på.
Til hver av ungene fra min farmor, .
Gaver fra nissen til ungene
 
Last edited:
Også den O'store listen min, den som vokser fortere enn den krymper siden jeg fyller på mer underveis

Ebay/wish-shoppe - hr vel bestilt det som kommer til å komme i tide for denne gang, men venter på en del pakker
Kjøpe kalendergaver - mangler en god del, men trenger bare en handletur uten ungene.
Lage kalender * 3(4) (barna, og evt mannen. Om mannen mangler jeg det aller meste som skal i)
Kjøpe inn lilla lys og servietter, sjekk hva som trengs
Pynte til advent
-Lys ute
-stjerne og staker
-Lilla lys og servietter

-Løper
-Gardiner
Lage tennbriketter og evt andre gaver - tidlig. Sånn FØR svigermor kommer
Finne frem krybbene
Bake julebrød og rundstykker (?)
Lage syltaflesk
Kjøpe alle julegaver
Lage kalender til besteforeldre!! OBS OBS; FOKUS PÅ DENNE!
Sende bilder for kalender til oldemor - avklar at denne lages og hvilken frist.
Pakke sendegaver. OG HA KLAR KALENDERE. Før svgermor kommer!
Ta julekortbilder
Lage julekortene
Bake kaker
Lage konfekt - trøffler og peppemynte toika og evt fylt sjokoladekonfekt, kanskje after eight eller noe? Brente mandler?
Kjøpe inn servietter og lys - sjekk status
Rydde hele stua så vi har rene flater til å pynte
Rydd og vask badet - vedlikehold
Rydd og vask kjøkkenet grundig - vedlikehold
Pakke leveringsgaver
Gavebyttedag 20.12
Lage/pynte pepperkakehus
Stryke duken til bordet
Vaske gulvene
Tørke støv
Kjøpe inn mat til jul
Pynte huset
Pynte treet
Bake kake til bursdag
Koke gele til bursdag.
 
Last edited:
Hmm

Så langt er julens middager rokkert litt.

Så julaften her Med mine foreldre som gjester.
Første juledag trolig her og muligens igjen med mine foreldre som gjester evt også min bror med familie. Det er tre årsdagen til yngste.
Middag hos mine foreldre er deretter flyttet fea 3. Til 2. Juledag pga logistikken rundt min syke bestemor
Deretter trenger vi definitivt en dag hjemme og hvile! Bare oss og de nye gavene


Svigermors "fra litt før til litt etter andre helga i desember" - besøk blir muligens litt senere. Om det likevel inkluderer den helga eller om hun kommer den neste avgjør om vi må gjøre om igjen på barnevakt-løsningen 8.12 for da skal jeg og mannen på julebord.

Kalenderene tror jeg at jeg har det meste til, har glemt en juletrepynt så det må jeg skaffe.

Gavehavehandelen er godt igang, et par gaver til må vi ordne også et det mine nærmeste men i dag fant jeg ut at d er t blir amfi medlemskveld 12.12 så derved satser jeg på å kanskje ordne noe da. Litt sent så vi får se. Det som ikke skal sendes går jo greit.
 
Status tilsier altså:
En del gaver er ikke kjøpt enda
Det som skal "sendes" skal være emd svigermor hjem, hun kom i går og reiser tirsdag så i løpet av helgen må vi ordne gave til henne, til svigerfar og resten til svigerinne2 med samboer. Og pakke alle gavene. Og ordne kalendere til svigermor og svigerfar. Og lage julekortene.

Vi har igjen alle ungene også og noen andre som jeg har med og mindre ideer til...

Huset ser lettere bomba ut, usikker på hva som skjer når svigermor nå er "alene hjemme" der idag, hun skal på handletur og hente ungene, men trolig får kjøkkenet en omgang. så er det vasket, utenom gulvet og kjøleskapet, men jeg kommer muligens til nyttår før jeg finner igjen alt ;)

Bake har vi ikke begynt med enda, men noe skal definitivt bakes i helga og ting faller vel på plass.
 
Årets gaveliste

Mann
Sønn 10 lego boozt. Og har et per bøker og sjakk som han skal få fra noen.
Datter 7 keyboard. Og har noe lol surperise og annet småplukk som kommer fra noen på et vis
Datter 3 (pluss treårsgave) nettbrett en av dagene
Mamma og pappa - fått ønsker
Farmor blomster - ordnes i siste liten
Bror og svigerinne: Kinogavekort og Chromecast
Nevø 8 år: Klær + Lego
Niese 7 år: klær + lego
Svigermor: Chromecast og julenål og kalender av ungene og bilde av yngste og tennbriketter
Svigerfar og samboer lyslykt de ønsker seg fra julemoegen-serien og hver sin bok og kalender av ungene og bilde av yngste og tennbriketter
Svigerinne og samboer. Kalender og sentrumsgavekort og bidrag til spleisegave
Svigerinne2 (med samboer) - Garn og oppskrift til henne og brødrister og knivsett til ost.
Svoger 11: Brettspill og bok
Svigerinne 9 år: Lego
Tante og Onkel, får nok hjemmelaget julegodt
Tante og onkel: Lys, frystikkeske og servietter fra julemesse. Evt noe julegodt
Gutt 8 år Brettspill sammen med broren
Gutt 5 år Er altså den broren
Gutt 2,5 år Er også broren men får en peppa gris (Georg gris) figur i tillegg siden han er liten
Jente 9 år:

Et par venner og venninnegaver må også beregnes.
Og noe naboer

I tillegg må vi kjøpe
Til oss fra min farmor: et par deler til Juleserviset vi samler på.
Til hver av ungene fra min farmor, .
Gaver fra nissen til ungene
 
Back
Topp