Sara planlegger konfirmasjon

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Denne tråden trodde jeg at allerede fantes, men det gjorde den ikke ?

6.mai i år skal vår førstefødte konfirmeres.

Vi har booket lokale og ca der stopper det.

Neida, joda, neida.

Jeg har avtalt med min kusine at hun og en medhjelper skal være kjøkkenhjelp. Jeg vet det skal serveres koldtbord som vi skal lage selv. Dvs, mine foreldre gjør nok svært mye av det.

Invitasjoner må vi ordne. De nærmeste er informert om datoen for lenge siden og en melding går ut til resten i kveld om å holde av datoen.

Har begynt å tenke på maten, vi skal ta hensyn til diverse allergier, intoleranse og en veganer. Så litt av hvert skal på det bordet. Og hvor mye mat må man egentlig ha ? Det må jeg også regne på.

Og kakebord skal vi ha. Sunnmørsk kakebord, så med 40-50 gjester snakker vi rimelig mange kaker.

Også er det de tusen detaljene etterhvert. Bordkort, blomster, lys, tale, bilder, mm.

Hjelp meg gjerne å komme på hva jeg må huske. Dette er første gangen.
 
Vel, jeg kan jo oppsummere

Invitasjoner (på papir) bør ordnes litt før påske når man har konf første helga i mai. Så for neste unge skal de være i hus før hun har bursdag i slutten av februar. Det gir oss en måned mer tid.

Vi fikk nemlig ikke sendt dem før etter påske, de som måtte i posten. En del ble levert. Og altså, min side av slekta og søl nærmeste familie har vært informert om datoen lenge. Og at de ble invitert fikk slekta vite i januar (altså, de utover ungenes besteforeldre og tanter og onkler med søskenbarn. Vi inviterer også noen av våre tanter og onkler og et par søskenbarn som står meg nært) mannen har ikke vært like informativ til de han endte med å invitere utenom familien sin, så der venter vi på noen svar. Fristen er satt til fredag grunnet den sene utsendingene

Så det er 7 mennesker, strengt tatt 8, men den ene er det grunnet helse 99,9% sikkert at ikke kommer, som jeg venter på svar fra.
Men vi blir inntil 47 stk fra 1,5 til 70+ år. Koldtbordet er under planlegging med hensyn til alle behov, kakebordet begynner å bli klart. Men det er mye sjokolade...

Konf kaka blir marsipan. Klassisk marsipan antar jeg.
Men:
Mamma lager marsipan-rullekake med sjokoladekrem. Gluten og laktosefri
Og bløtkake med sjokoladekrem. Gluten og laktosefri.
Vi skal ha brownies. Gluten og laktosefri.
Og oreokake. Gluten og laktosefri.
Og sjokolademousse. Mannen skal lage etter sin bestefars oppskrift. Den er god. Men skal gjøre den laktidefri. Det tror jeg han har gjort før. Men lenge siden han var laget det.
Og crazy cake som også er en sjokoladekake (uten egg og melk. Vi har en veganer) blir også etter planen glutenfri.

Men skal også ha kake med jordbær-fyll, gele, fruktsalat og trolig enten muffins og/eller sveler og/eller krumkaker og is? Så noe til dem som ikke elsker sjokolade skal der da også bli.

Og neida, ingen med cøliaki. Men derimot er altså min datter på relativt streng lav fodmap, hun tåler sånnsett gluten, men hun reagerer på hvete. Derav glutenfritt. Da er det uten hvete. (time på sykehuset igjen i slutten av mai, men denne dietten har fungert. Den undervektige jenta har lagt på seg 1,7 kg på to mnd. Jeg tror legen fant rett diagnose. Hun tar ikke omeprazol mot sure oppstøt eller movivol mot forstoppelse lenger heller. Livet er ikke en dans på rosa bomullsskyer, men det går virkelig mye bedre!!! )

Tilbake til konfirmasjonen.
Fra gjengen ble døpt har jeg og min mor og min svigerinne en liten haug med hvite duker (vi hadde noen like så vi utvidet med litt flere etter behov)
Nå skal gjengen konfirmeres, denne karen vi har i år er altså den eldste av barnebarna men de kommer som perler på en snor fremover.

Men jeg er blitt usikker på om vi hadde de dukene i yngste sin dåp (samme lokale), for bordene er 120*80 og når de bare er 80 brede er 140 cm brede duker litt stort? 30 cm ned på hver side ligger vel i fanget på folk?

Vi må ordne servietter og bestille blomster og skrive tale og ordne noe bilde presentasjon og kanskje noe musikk? Usikker på den, for 40-50 folk lager en del lyd.

Konfirmanten mangler sko. Det gjør minst en søster også. Klær er mer eller mindre under kontroll.
 
  • Liker
Reactions: HCS
En uke igjen, og den optimale oppladning:
Mannen har blitt sylte forkjøla.
Jeg kjenner på den ekle smaken i munnen som henger sammen med at det snart begynner å klø. Krysser fingrene. Jeg har ikke tid til å bli forkjøla, men er vel trolig smitta.

Vi må rydde huset nå i helga og handle. Skal møte mamma i morgen og få bestilt blomster og brød, og hva enn annet vi må kjøpe inn av mat og stæsj.

Konfirmanten trenger fortsatt sko, så det er også på morgendagens liste.
Og mye annet.

Jeg må skrive liste for nå har jeg alt i hodet. Og da glipper noe.
 
Det tror jeg det blir. Det er bare en del å gjøre, bake og ordne. Men det blir bra. Det kjekke er jo folka.
 
45 servietter er brettet som skjorter. Nå gjenstår 44 slips (et er klart)
 
En dag igjen. Desverre har jeg ikke makket meg til å lage de siste slipsene enda, har ca halvparten. Men det får jeg ordne i dag da.

Må stryke bunadsskjorter også. Skulle vært gjort for flere dager siden, men som vanlig er jeg på etterskudd.

Hjalp ikke helt at 7 åringen ble sendt hjem fra skolen med feber i går heller. Men fest skal det bli uansett.

Lista for i dag er lang og innholder jobb i tillegg til alt det andre (en times tid hjemmekontor)
 
Takk, vi hadde en fin dag.

Altfor mye mat og det revideres nok til neste gang, men en flott dag for konfirmanten
 
Back
Topp