Sara planlegger konfirmasjon

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Det er en stund til end, men like greit å ha en tråd for å samle tanker og ting vi bør huske

Vi har altså en sønn som går i 8. klasse. I juni vil han få tilbud om å melde seg på til konfirmasjonsforberedelser og i den sammenheng velge ønsket konfirmasjonsdato.

Grunnet tilreisende gjester ønsker vi lørdag. Vi har booket lokale og det var opptatt den ene av lørdagene, så derved ønsker vi første helga i mai 2023. Da har vi booket festsalen på det lokale idrettslaget, det er 2 minutter å gå hjemmefra, sikkert 3 med bil (for vi går gangveien gjennom skogen, bilveien er rundt) Der hadde vi dåpen til minstemor og er hadde vi 2*40 års festen for meg og min mann sommeren for et par år siden. Et fint og lyst lokale med plass til flere gjester enn vi skal ha, greit kjøkken. God parkeringsplass og veranda på solsiden dersom været er bra. Fin plass å ha det.

Så det var i det minste godt når mamma her i helga sa "men dere må snart begynne å tenke på lokale", noe vi HAR snakket om noen ganger, og jeg kunne si "Ja, vi har ordnet det!"

Da er en ting på plass.

Jeg skal snakke med gutten om mat, men han er glad i koldtbord så jeg antar egentlig vi skal lage det. Det er veldig greit for vi skal tilpasse både allergier og en veganer, så da er det jo kjekt med mat er alle kan velge (og derved kan velge bort)

Det blir sunnmørsk kakebord (aka, en halv kake til hver gjest ;) ) og min bestemors gylne regel i bakhodet, 1/3 av kakebordet skal være desserter :)

Jeg aner ikke hva vi skal gi ham. Han skal få tilbud om å få bunad når han blir eldre, utvokst, jentene får tilbud om bunad til konfirmasjonen, men det blir ikke helt rett å si at vi gir dem den heller, for neste konfirmant, mai 2026, arver bunden etter min mor, å da må vi bare betale for å få den sydd inn og tilpasset til henne. Og sølv i den grad hun ikke arver en del av det også. til minstemor som jeg ikke har egnet ut når hun skal konfirmeres, hun er førsteklassing, skal vi kjøpe bunad, men mamma broderer den. Det må likevel kjøpes inn materialpakke, og den må monteres og hun må ha alt av sløvet. Så, det blir veldig ujevnt utover ungene våre dette.
Jentene kan få bunad til konfirmasjonen for den kan syes ut til dem ettersom de vokser. Herrebunaden er ikke så mye å sy ut, gutter blir vesentlig bredere over skuldrene, og det er jakke
 
Ahh, det var det jeg trodde.... Jeg har allerede en slik tråd. Også jeg som startet en ny.
 
Back
Topp