Sara planlegger julen 2022

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Tid for planlegging igjen. Det blir litt copy & paste fra i fjor på planlegging, så håper jeg på bedre gjennomføring. Men det ble jo faktisk jul i fjor også.

Den o store to do listen, den som vokser fortere enn den krymper:

Avklare julegjester
Avklare kjøttkjøp
Kjøpe og salte kjøtt
Lage fårerull
Kjøpe kalendergaver - til mann og tre barn, hva med meg?
Lage kalendere

Pynte til advent
-Lys ute
-stjerne og staker
-Lilla lys og servietter, kjøp inn
-Løper
-Gardiner
Lage tennbriketter og evt andre gaver - tidlig.
Finne frem krybbene
Bake julebrød og rundstykker (?)
Lage syltaflesk
Bake lefser? Av et slag?
Kjøpe alle julegaver
Lage kalender til besteforeldre!! OBS OBS; FOKUS PÅ DENNE!
Pakke sendegaver
Sendegaver klare til sendefrist! . OG HA KLAR KALENDERE
Ta julekortbilder - Devold? Vær obs for å få tid i så fall, fullbooket på et par timer.
Lage julekortene
Bake kaker
Lage konfekt - trøffler og peppemynte toika og evt fylt sjokoladekonfekt
Kjøpe inn servietter og lys - sjekk status
Rydde hele stua så vi har rene flater til å pynte
Rydd og vask badet - vedlikehold
Rydd og vask kjøkkenet grundig - vedlikehold
Pakke leveringsgaver

Gavebyttedag 20.12? Coronastyle? (via foreldregenerasjonen som i fjor?)
Lage/pynte pepperkakehus
Stryke duken til bordet
Vaske gulvene
Tørke støv
Kjøpe inn mat til jul
Pynte huset
Pynte treet - må kjøpe nytt.

I fjor sto det at vi skulle vurdere nytt tre. Det ble det ikke, men vi pyntet det 23.12 på kvelden og, vel, jeg knakk det. Så blomsgerpinner og gaffa spjelka treet og glitter og lys skjulte det nesten.

Vi skal ha nytt i år. Vi liker fargede lys på treet, så jeg er ikke så lysten på tre med integrerte lys, og da er utvalget smalere.
 
Årets gaveliste

Mann
Sønn 14
Datter 11
Datter 7 (pluss bursdagsgave, strengt tatt er hun 6 julaften)
Mamma og pappa
Farmor: blomster antar jeg - ordnes i siste liten
Bror og svigerinne:
Nevø 12 år
Niese 11 år:
Svigermor
Svigerfar og samboer
Svigerinne T og samboer
Nevø nesten 2 år, og 2 års gave
Svigerinne M og samboer
Svoger 15 år
Svigerinne 13 år
Tante og Onkel, får nok hjemmelaget julegodt. Eller gave med mening?
Tante og onkel: julegodt og noe mer? Evt gave med mening?
Gutt 12 år
Gutt 9 år
Gutt 6,5 år
Jente 13 år:

Et par venner må også beregnes fra ungene.
Og noe naboer

I tillegg må vi kjøpe
Til oss fra min farmor:
Til hver av ungene fra min farmor, .
Gaver fra nissen til ungene
 
Bake, lage, koke, og lignende. Mat!

Vi skal i alle fall tørke pinnekjøtt og fenalår. I fjor tørka vi også utbeinet bog.

Jeg skal også lagt fårerull (lammerull) og syltaflesk (sylte, julesylte)

Bake julebrød. Og kanskje rundstykker.
Har lyst å lage lefser av et slag. Potetlefser til mat. Kanskje dessertlefser til å smøre med sukker og kanel også. Men mannen min er vant til å spise lefse med pålegg i jula og det hadde vært kjekt å lage. Vi har jo takke.

Også baker vi kaker

Julemenn (hvite kakemenn)
Pepperkaker og pepperkakehus
Skololademakroner
Krumkaker (pleier mamma å lage til oss, egentlig)

Også lager vi godteri.
Minimum sjokolade trøfler.
Gjerne noe mer, det varierer fra år til år.
 
Last edited:
Vaskeliste
 
I år, som mange år før, har jeg drømmen om at DETTE er året hvor jeg skal overraske min mor og min svigermor, med årett og slett være i rute til jul. Hvor jeg skal kunne nyte juleforberedelsene uten å ha vaske/rydde-etterslepet hengende over meg.

Greia er jo at i bor i et roshus. Som preget av flere år med korona-restriksjoner på besøk ikke har blitt bedre, slev om verden er åpnet igjen nå, så er det egentlig nesten aldri besøk hos oss uansett, og hver gang da med unnskyldende "Ja,, velkommen til rothuset..."

Jeg har så dønn lyst å komme ut av dette!

Nå har vi en litt stress-rydding på gang. Det begynte med at vi skal bytte noen vinduer, så det er bestilt nye vinduer og snekker-bekjent skal ta jobben. Vinduene skulle komme levert denne uke, så vi må rydde plass til dem, og rydde rommene der de skal inn, det skal jo være arbeidsfolk der, da kan det ikke være sånt kaos på gulvet (Dette inkluderer nemlig et par barnerom)

Så kommer melding om eltilsyn. Det er neste uke. Da må vi definitivt rydde, hen skal jo ha tilgang til stikk om ikke har sett dagens lys på årevis. Inkl hovedinntaket som visstnok er det som er gjemt bak hylla med at campingutstyret i den stappfulle boden...

Og så... ringer svigerfar og sier at han og ungene gjerne vil komme på besøk. Og altså, det er jo kjempekjekt. Ungene er i ekstase "det er lenge siden de har besøkt oss", og ja, det er det, det er noen år siden svigerfar med fam har vært på besøk.

Men da skulle jeg gjerne vært litt mer i rute til jul, allerede nå. For alt, de kommer jo DENNE UKEN.

(Men heldigvis kommer ikke vinduene våre denne uken likevel da, de er forsinket i produksjon og kommer ikke før neste uke. )

Så målet mitt for denne julen er at det SKAL faktisk ikke være så ille flaut å invitere folk på besøk i jula. Og drømmen for 2023 er den berømte flylady sin "15 min worth of ready" eller hva de er hun sier, at du ikke skal trenge et par ukers forvarsel for å være klar for besøk
 
Den o store to do listen, den som vokser fortere enn den krymper:

:)Avklare julegjester - Avklart, det blir oss 5 på julaften, men svigermor kommer på førjulsbesøk uke 49.
:)Avklare kjøttkjøp - kjøpt
:)Kjøpe og salte kjøtt - og saltet
:)Lage fårerull - mamma gjorde det
:)Kjøpe kalendergaver - ungenes er i boks, vi voksne står over
:)Lage kalendere - neeeeeeesten helt ferdig å henge opp også

Pynte til advent
-Lys ute
-stjerne og staker
-Lilla lys og servietter, kjøp inn
-Løper
-Gardiner
Lage tennbriketter og evt andre gaver - tidlig.
Finne frem krybbene
Bake julebrød og rundstykker (?)
Lage syltaflesk
Bake lefser? Av et slag?
Kjøpe alle julegaver
Lage kalender til besteforeldre!! OBS OBS; FOKUS PÅ DENNE!
Pakke sendegaver
Sendegaver klare til svigermor kommer! . OG HA KLAR KALENDERE
Ta julekortbilder
Lage julekortene
Bake kaker
Lage konfekt - trøffler og peppemynte toika og evt fylt sjokoladekonfekt
Kjøpe inn servietter og lys - sjekk status
Rydde hele stua så vi har rene flater til å pynte
Rydd og vask badet - vedlikehold
Rydd og vask kjøkkenet grundig - vedlikehold
Pakke leveringsgaver

Gavebyttedag 20.12? Coronastyle? (via foreldregenerasjonen som i fjor?)
Lage/pynte pepperkakehus
Stryke duken til bordet
Vaske gulvene
Tørke støv
Kjøpe inn mat til jul
Pynte huset
Pynte treet - må kjøpe nytt.

:)Nytt tre er kjøpt inn siden jeg knakk det forrige i fjor. Og ny lyslenke, siden den sluttet å lyse i julen i fjor.
 
Ikke uventet. Guttungen min er en litt vanskelig fyr å kjøpe julegave til. Dersom man ikke bare kjøper en boks lego, men han begynner å bli så stor at de bygge-utfordringene er gjerne ganske dyre.

Så, nå har svigermor kommet på besøk. Og trenger tips til hva hun kan kjøpe til ham. Og til yngste, men det er lett å finne på noe der. Hun har ønsker.

Og oss, men jeg skal nok komme på noe til oss. Må bare lete frem igjen det jeg har tenkt.

Men guttungen. Jeg har litt lyst å si "klær", men søstrene får leker. Dvs. Jeg vet mellomste får tegnesaker. Og tenker jeg anbefaler lol eller Barbie eller noe sånn til yngste. Men eldste. Hmm.
 
Hvor gammel er guttungen? Det blir jo ikke "urettferdig" at jentene får leker og han får noe som ikke er leker, om han begynner bli for stor til sånt likevel, tenker jeg.
Evt om dere kanskje heller får arrangert en spleis på noe legobyggesett..?
 
Han er 14, så det er ikke så mye leker han ønsker seg. Det er mer det at det er mye i livet hans som er litt urettferdig nå om dagen, så at de får noe gøy, og han får en skjorte kan likevel være litt sår, men totalt sett tenker jeg vi skal sørge for at han får en god jul likevel, og jeg VET ikke hva svigermor kjøper ham heller. men hun er mer tilhenger av klær enn lego. Men nå anbefalte jeg klokke til yngste da, så da er et jo ikke så urettferdigliekvel kanskje.
 
Han er 14, så det er ikke så mye leker han ønsker seg. Det er mer det at det er mye i livet hans som er litt urettferdig nå om dagen, så at de får noe gøy, og han får en skjorte kan likevel være litt sår, men totalt sett tenker jeg vi skal sørge for at han får en god jul likevel, og jeg VET ikke hva svigermor kjøper ham heller. men hun er mer tilhenger av klær enn lego. Men nå anbefalte jeg klokke til yngste da, så da er et jo ikke så urettferdigliekvel kanskje.

Legge til noe sjokolade eller annet godt til..?
Evt, så kan jo også tipses om.. vet ikke hva han liker, men om han liker spill, så er jo det også en idé. Gavekort på Steam f.eks.
Eller, merch-klær. Da er det fremdeles klær, men litt kulere..? Men da må man jo selvsagt ha litt styr på hvilke spill han spiller. :p
 
Skal høre litt med henne hva hun har kjøpt i kveld tenker jeg, og foreslå noe som kan legge til. Noe ordner seg.
 
Hun hadde kjøpt skjorte ja, men i tillegg et Harry potter puslespill, det tror jeg er kult. Tror dette blir bra, jeg.
 
Ok.

1 dag og 5-6 timer igjen

Lista jeg hadde skrevet er borte så jeg forsøker å gjenskape den her. Å kunne stryke /rapporter at det er gjort er motiverende

Spisebordet må tømmes i alle sine 3,5 meter, ikke bare den halvparten vi spiser på.

Badekaret må tømmes for hva enn som fyller det, og vaskes.
Resten av badet også vaskes.

Yttergangen gjøres fremkommelig, altså vekk med mye tøy og sekker. Og støvsuge. Rydde hylla under speilet og pynte den.

Neste gang inn i huset må støvsuges, og aller helst ryddes i den delen av gangen som bare ble kaos da en hylle ble tar bort.

Utenfor vaskerommet er et stort lass med klesvask som må sorteres pr eier og komme seg på plass så folk har rene klær.

Kjøkkenbenken ryddes og vaskes. Kjøleskapet tømmes og vaskes, før vi handler inn og fyller det til jul.

Salongene ryddes, støvsuges og rene duker i stua. De må strykes først. Dra over gulvet med en mopp, og plukke sammen alle småting som da dukker opp.

Det skal pyntes med juleekrybber. Nisser på hylla over vedovnen og store nisser i hele trappa til loftet.

Det er vel også enda ei kasse med annen julepynt som skal spres rundt i stua.
Om ikke to.

Og alle kassene, inkl de som allerede er kommet opp, skal ned i boden under trappen igjen.

Det skal helst bakes julebrød
Og kokes karameller.
Definitivt bakes sjokoladekake og pizzaboller. Og trolig kokes gele. (7. Års dag 25.12)

De siste gavene må også pakkes inn. Og de til bror min og familien må leveres. Så de burde vi helst tatt med en gang.
 
Så langt: de gavene til min bror med familien er pakket og klar til når han kommer og plukker dem opp.

Og vi har sett dagens episode av snøfall.
Nå er det legging av unger, og så får jeg ryke løs på resten av oppgavene. Vi har morgendagen på oss. Både jeg og mannen har fri. Det blir jo bra. Vanligvis er det bare meg og ungene som har fri lille julaften
 
Badekaret er tømt og vasket.
Resten av badet må også vaskes.

Men jeg tok enn så lenge fatt på stua.
Opprinnelig plan var ar jeg og mannen drar kl 9, den store handlelisten min og penbukse til ham og bytte en kjole til mellomste.


Men jeg sitter og venter på at legekontoret skal ringe meg tilbake om vi skal 1)gi mellomste siste dose antibiotika 2)droppe den 3)inn på legekontoret for en vurdering av å bytte medisin eller hva vi gjør med det utslettet.

Så mannen dro, men da ikke for å ta min julehandel, men ordne med kjolen og bukse og hente mat hos mamma og kjøpe et par ting jeg ikke får tak i på kiwi hjemme. Så får jeg handle melk og poteter og sånn lokalt senere.

Stua ser slett ikke ut som jul enda. Men det er mange timer igjen. Steg for steg.
 
Vel. Nissene over vedovnen er på plass, julekrybbene like så. Vi har sett snøfall. Vi har handlet. Til den store gullmedaljen og litt til. Nå er yngstemor i badekaret og jeg leter etter motivasjon til å da vaske badet mens jeg likevel er her. Ikke bare ligge på et varmt gulv og sløve.
 
Men dette ligger an til å være den mest "ikke i mål" jula ever tror jeg. Så bakpå med alt på lille julaften, tror jeg ikke vi pleier være. Det skal nok bli jul i stua likevel i løpet av natten.
 
Back
Topp