Santorini

Minni84

Forumet er livet
Vi lurer litt på å reise til Santorini i sommer. Noen som har vært der? Er strendene fine? Hvordan er det i byen? Går det fint å trille med vogn i gatene?
[:)]

Jeg tror det er veldig fint der, men vet ikke om jeg ville dratt dit med en liten en. Byene ligger jo høyt oppe på klipper, så det er et stykke nedover til strendene. Også har jeg en følelse av at gatene er trange+nivåforskjeller (kan bli slitsomt å trille).
Her er litt jeg fant via kjapt nettsøk:

Santorini
Santorini er utvilsomt en av de mest fascinerende øyene i det greske arkipelaget. Øya er berømt for sin vakre natur og sine fortryllende solnedganger ved Oia.
For ca. 3 500 år siden formet et massivt vulkanutbrudd Santorinis dramatiske landskap. Øya ligger lengst syd i øygruppen Kykladene og øyas form minner om en nymåne. Øyas vestkyst er kupert, med bratte klipper som stuper ned i Egeerhavet. Den østre kysten er platt, med flotte, svarte lavastrender. Santorini har en spennende historie, arkeologiske funn fra minoisk tid som har blitt bevart i vulkanasken, vakre, hvite landsbyer og en natur som savner sidestykke.
Sammen med øyene Therasia og Aspronise utgjør Santorini det som gjenstår av vulkanøya Stongyle, hvis 1200 meter høye krater kollapset og forsvant i havdypet under et voldsomt utbrudd omkring 1500 f.Kr. Utbruddet etterlot et enormt krater, Calderan, som i dag er det dype indre havområdet som avgrenses av de bratte fjellsidene til øyene som ligger rundt.

Fira og Imerovigli
Santorinis hovedstad Fira ligger som et ørnerede på kammen av Calderan, og de små hvite husene ligger vakkert til langs fjellsiden. I Fira er det et internasjonalt og livlig turistliv med tilreisende fra hele verden. Tilbudet av restauranter, barer og butikker er rikt, og byr på noe for enhver smak, fra det mest eksklusive til det aller enkleste. En taubane eller 600 trappetrinn leder opp til Fira fra havnebyen. Det er tre måter å ta seg opp fjellsiden på; med taubanen, til fots eller på eselryggen. For den som skulle ønske en mer komfortabel tur opp til Fira, kan man komme seg opp med buss og bil også, fra andre deler av øya.
I nærheten av Fira kan du bo i landsbyen Imerovigli, som har en spektakulær utsikt over Calderan.

Pyrgos
Sør for Fira ligger den idylliske landsbyen Pyrgos, høyt beliggende og med en fantastisk utsikt. Her råder ro og fred og det finnes enkelte lokale restauranter, kafeer og små butikker. Snirklende gangveier leder opp mot toppen av en høyde hvor det ligger en gammel borg.

Kamari
På den østre siden av øya, ved byen Kamari, finner du badelivet og de kilometerlange sorte lavastrendene med rullestein. De siste årene har byen gjennomgått en ansiktsløftning. Her ligger våre hotell og leiligheter rett ved stranden eller kun et steinkast unna. I Kamari finner du et stort utvalg av butikker, restauranter og fornøyelser. På kveldstid er det liv og røre langs den hyggelige strandpromenaden.

Perissa/Perivolos
Perissa/Perivolos ligger på Santorinis sydøstre side. Langs den svarte lavastranden finnes en lang strandpromenade, hvor du kan slå deg ned på en hyggelig restaurant og nyte god mat og den vakre utsikten over havet. Her finnes også flere kafeer, barer og et par nattklubber. Langs hovedgaten, som går gjennom hele byen, ligger det butikker og restauranter side om side. På Perivolosstranden finnes mange ulike vannsportsaktiviteter, samt solstoler og parasoller. Her ligger også to av apollos hoteller.

Vlychada
Vlychada er en liten og rolig landsby sør på Santorini. Landsbyen har en vakker, svart lavastrand som bukter seg langs kysten på hver side av fiskehavnen. Her ligger det noen få lokale tavernaer hvor det er hyggelig å sitte utover kvelden og nyte utsikten. Atmosfæren i Vlychada er fredelig og avslappende og passer perfekt for deg som vil koble av og nyte roen i ferien.

Kombiner flere reisemål
Du kan kombinere en uke på Santorini med en uke på en av de kykladiske perlene Naxos, Ios eller Paros.

Strender
I Kamari og på hele Santorinis østkyst er det kilometerlange svarte lavastrender med rullestein. På nordsiden av Kamaris strand består havbunnen av etterlevninger fra et vulkanutbrudd som er formet av bølgene. Strendene er ikke langgrunne. På Santorinis sydkyst er det flere små strender med sandbunn

Sto forresten dette der også:
Barnevennlig:
Ingen barnevennlige strender. Hør med din feriekonsulent ved bestilling.

Kanskje jeg svartmalte det veldig i innleggene mine over? Det var ikke meningen å ødelegge planene altså! [:o]
Det går jo sikkert å dra dit med barn også, men jeg tror det finnes flotte steder som er mer barnevennlige.[;)]

Tusen takk for svar! Det er Kamari vi tenkte å reise til..
Vi får tenke litt på det, syns det er så vanskelig å finne noe[8|] (Vi er ganske kresne - ihvertfall når vi skal ha en liten[8|][&:])

Back
Topp