Sangbok for gutter, Sangbok for jenter

Skal dem dele opp det også nå. Det er bare for å tjene mer penger, for da må man kjøpe to hvis man har en gutt og en jente. Tullete greier!

Hadde nok ikke kjøpt den siden jeg ville hatt "gutte-sangene" til jentene mine, men ser ikke problemet med at det blir laget. Gutter har spiderman, jenter har prinsesser. Om gutter vil leke prinsesse, eller jenter vil leke spiderman så gjør dem det. Men det er vel i all hovedsak laget for gutter/jenter. Det finnes prinsesse bøker, og det finnes bøker med superhelter og biler. Rosa og blå. Kjoler og skjorter. Sånn er det, fra nå av og inn i evigheten. Jenta mi får rosa klær, men om ho vil ha en spiderman genser så får ho det også. Så lenge man lar barn være som dem vil, så kan det være blått å rosa så langt øyet ser for min del.

Veldig bra skrevet.
Jeg overraskes av de som ikke reagerer kjenner jeg

Enig! Vet helt ærlig ikke om jeg hadde reagert om jeg så det i butikken om det ikke ble satt fokus på, men jeg hadde aldri kjøpt selv. Likte like godt de sangene som liksom er definert i dem som guttesanger som jentesanger.

Helt latterlig :D

Utrolig teit! Jeg kan ikke fordra at jenter skal være så rosarosa og gutter være blå. Helt i orden om ei jente elsker rosa, men la det nå være et valg, og ikke hjernevask hjernene til disse små! Det vil bare, som toneany sier, bli psykisk belastende og vil lede til mobbing dersom noen går imot strømmen. Mine barn skal ihvertfall få lov til å tenke selv.

Ergo, disse bøkene kommer ikke inn i mitt hus. Det finnes så mange andre sangbøker der både Mikkel Rev og bake kake søte er i samme, med mer. Hadde jeg sett de bøkene i butikken hadde jeg himlet med øynene og gått videre.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg kan ikke si jeg blir særlig provosert av akkurat dette. For meg blir det bare en kjempeteit salgsstrategi, som ikke slår an om ingen handler. Hadde dette vært bøker som ble brukt i skole/barnehage hadde jeg nok reagert på en helt annen måte.

Rart!!
Hmm, kan jo fortelle at min datters første yndlingssang var "lille Petter edderkopp". Mikkel rev sang jeg alltid i bilen da hun gråt som baby. (Vi har ei tulle med øyne blå funka ikke...). Har vært innom flere av både "guttesangene" og "jentesangene" og nå for tida er det hjulene på bussen som er nr 1! :) er hun guttete av seg?!? Nei, tror ikke det gitt. :)

Samme her. Og jenta mi går ofte i blått.
Jeg blir ikke veldig provosert av dette, men jeg blir temmelig oppgitt.

Dessuten, i gamle dager var det guttene som gikk med kjoler :)

Dårlig salgstriks og blir jo som å sende likestillingen 50 år tilbake hvis det ikke er "godkjent" for jenter å synge lille petter edderkopp eller hjulene på bussen. også er det vel farlig for små gutter å høre bake kake søte!

Konseptet med to sangboker i forskjellige farger er jo grei nok slik jeg ser det, men sangene kunne nærmest hvert de samme syns jeg!

Jeg synes det er tåpelig med en sånn inndeling og heier på bøker ala "Barnas store sangbok", også håper jeg den (og lignende bøker) fortsetter å ha barnesanger for både gutter og jenter.

Bryr meg ikke så mye om det jeg :P Om mine hadde fått det i gave så hadde jeg nok brukt dem, men hadde nok ikke kjøpt selv, da vi har sangbøker og sangkort med alt :P

Hmm. Har aldri tenkt over at Lille Petter Edderkopp er en guttesang. Eller Lille kattepus en jentesang. Her i huset synger vi alle sanger vi synes er fine. Hele gjengen. Sønnen mi elsker Lille kattepus. Og dattera vil ofte høre Lille Petter Edderkopp.

Alt de finner på for å selge! Snakket vi om det samme innholdet i henholdsvis rosa og blå innbinding hadde det vært en ting, men å kategorisere på den måten blir for dumt.

Back
Topp