Sangbok for gutter, Sangbok for jenter

Salvia

Forumet er livet
VIP
Julibarna2014
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
http://www.dagbladet.no/2014/10/03/nyheter/barneboker/kjonnsroller/kjonnsdebatt/35577359/

På baksiden av den blå boka for gutter står det:
«(...) I boka finner du sanger som Hjulene på bussen, Lille Petter edderkopp, Indianersangen, Pål sine høner, Kråkevisa, Mikkel rev og mange flere. Sangbok for gutter passer for barn i alle aldre.»

På baksiden av den rosa boka for jenter har forlaget trykket følgende:
«(...) I boka finner du sanger som Tuppen og Lillemor, Vi har ei tulle med øyne blå, Tornerose sov i hundre år, bake kake søte og mange flere. Sangbok for jenter passer for barn i alle aldre.»

Hva synes dere om disse utgivelsene?

Jeg må innrømme at jeg neppe kommer til å synge så mye Tuppen og Lillemor eller Vi har ei tulle med øyne blå til sønnen min, men er det riktig å lage sangbøker kjønnsdelt?

http://www.dagbladet.no/2014/10/03/nyheter/barneboker/kjonnsroller/kjonnsdebatt/35577359/

På baksiden av den blå boka for gutter står det:
«(...) I boka finner du sanger som Hjulene på bussen, Lille Petter edderkopp, Indianersangen, Pål sine høner, Kråkevisa, Mikkel rev og mange flere. Sangbok for gutter passer for barn i alle aldre.»

På baksiden av den rosa boka for jenter har forlaget trykket følgende:
«(...) I boka finner du sanger som Tuppen og Lillemor, Vi har ei tulle med øyne blå, Tornerose sov i hundre år, bake kake søte og mange flere. Sangbok for jenter passer for barn i alle aldre.»

Hva synes dere om disse utgivelsene?

Jeg må innrømme at jeg neppe kommer til å synge så mye Tuppen og Lillemor eller Vi har ei tulle med øyne blå til sønnen min, men er det riktig å lage sangbøker kjønnsdelt?

Pussig... Det er politisk ukorrekt iallfall, at gutta skal skyte kråker og jenter bake. Ville ikke kjøpt til hverken egne eller andres barn.

Ser ikke problemet ;)

Rart!!
Hmm, kan jo fortelle at min datters første yndlingssang var "lille Petter edderkopp". Mikkel rev sang jeg alltid i bilen da hun gråt som baby. (Vi har ei tulle med øyne blå funka ikke...). Har vært innom flere av både "guttesangene" og "jentesangene" og nå for tida er det hjulene på bussen som er nr 1! :) er hun guttete av seg?!? Nei, tror ikke det gitt. :)

Tullete... Hadde jeg ikke giddi å bruke penger på...

Jeg syns de sangene passer til begge kjønn jeg :) Ser ikke vitsen med å dele de opp i hver sin bok til de forskjellige kjønnene :P

Hmm kan ikke si det bryr meg stort egentlig, men ser ikke poenget med å absolutt måtte dele i gutt og jente, kan vel fint synge de sangene til begge kjønn :) Har sunget vi har ei tulle med øyne blå flere ganger i til gutta mine, for syns det er en fin og rolig sang :)

Jeg ville garantert hatt en bok med alle sangene til min datter, selv om jeg jo ser at en gutt kan være uinteressert i de mer jentete sangene i jenteboka.
Uansett syns jeg slik kunstig kjønnsdeling er latterlig teit og ikke noe jeg ville støttet opp om.

Skikkelig tullete. Hvorfor dele opp i kjønnsdelte båser fra de er små.?
Blir ikke kjøpt her i huset

Hvorfor skal et forlag bestemme at min gutt ikke skal kunne like bake kake søte? Føler sånne ting som dette avler til kunstige forskjeller mellom jenter og gutter og forhindrer individuelle forskjeller. Jeg vil gå så langt å si at på sikt vil det kunne føre til mobbing.

Ser ikke noe problem med det jeg. Har to gutter og to jenter så her blir de eksponert for alt, men guttene velger selv typisk gutteting og jentene velger jenteting. Her kunne det vært aktuelt å kjøpe begge bøkene som alle fire kunne delt på og da kunne jeg godt ha sunget fra "gutteboka" til jentene og omvendt :-)

Jeg ser virkelig ikke problemet.. Hva er galt med at jenter går i rosa og gutter i blått, syntes forresten at alt skal være helt kjønnsnøytralt! Det ER forskjell på gutter og jenter!

Jeg ser virkelig ikke problemet.. Hva er galt med at jenter går i rosa og gutter i blått, syntes forresten at alt skal være helt kjønnsnøytralt! Det ER forskjell på gutter og jenter!

Såklart det er forskjell på gutter og jenter. Poenget her er at samfunnet skal vel ikke bestemme hva de forskjellene er? Tror du ikke det er konstruert at gutter går i blått og jenter rosa? Tror du det var en helt naturlig ting som bare oppstod i evolusjonen?

Synes ikke noe om at det skal konstrueres enda mer. Det er allerede nok forskjeller. Og jeg føler dette skaper unødvendig stereotypier.

Såklart det er forskjell på gutter og jenter. Poenget her er at samfunnet skal vel ikke bestemme hva de forskjellene er? Tror du ikke det er konstruert at gutter går i blått og jenter rosa? Tror du det var en helt naturlig ting som bare oppstod i evolusjonen?

Synes ikke noe om at det skal konstrueres enda mer. Det er allerede nok forskjeller. Og jeg føler dette skaper unødvendig stereotypier.
Joa, men jeg skjønner ikke at det gjør noe at gutter går i blått og jenter i rosa, at biler er typisk gutteleker og dukker er typiske jenteleker. Hva gjør det?
Samfunnet er det vi som skaper, og det er jo bare naturlig at vi legger visse føringer, både bevisst og ubevisst. Og jeg mener at dette er såpass uskyldige ting at det ikke utgjør så store problemer..

Joa, men jeg skjønner ikke at det gjør noe at gutter går i blått og jenter i rosa, at biler er typisk gutteleker og dukker er typiske jenteleker. Hva gjør det?
Samfunnet er det vi som skaper, og det er jo bare naturlig at vi legger visse føringer, både bevisst og ubevisst. Og jeg mener at dette er såpass uskyldige ting at det ikke utgjør så store problemer..

Det som er galt, er jo når noen føler at de eller barna deres ikke passer inn i disse samfunnsskapte båsene, kan det være en enorm psykisk belastning, føre til mobbing eller bare generell følelse av å ikke være normal. I tillegg syns jeg det er utrolig begrensende og lite kreativt at alt deles inn i rosa eller blått, på en slik måte at det blir vanskelig å finne noe som er kjønnsnøytralt uten å være hvitt og/eller kjedelig.

Ja, det er forskjeller på kjønnene, alt må ikke på død og liv være likt. Men hvis man er vant til fra spedbarnsalderen at alt til jenter og gutter skal være forskjellig, ha ulik fargekode og ulike figurer på, de synger ulike sanger, hvordan blir det da senere å føle et kjønnsnøytralt fellesskap og en virkelig likestilling der det betyr noe?

Last edited:
Jeg tenker at det er et ekstra salgstriks!er for øvrig enig i at det er tullete å lage to ulike bøker myntet på forskjellene mellom kjønnene. Her har vi f.eks sunget "Vi har en (guttens navn) med øyne blå..."

Det som er galt, er jo når noen føler at de eller barna deres ikke passer inn i disse samfunnsskapte båsene, kan det være en enorm psykisk belastning, føre til mobbing eller bare generell følelse av å ikke være normal. I tillegg syns jeg det er utrolig begrensende og lite kreativt at alt deles inn i rosa eller blått, på en slik måte at det blir vanskelig å finne noe som er kjønnsnøytralt uten å være hvitt og/eller kjedelig.

Ja, det er forskjeller på kjønnene, alt må ikke på død og liv være likt for kjønnene. Men hvis man er vant til fra spedbarnsalderen at alt til jenter og gutter skal være forskjellig, ha ulik fargekode og ulike figurer på, de synger ulike sanger og ulik fasong, hvordan blir det da senere å føle et kjønnsnøytralt fellesskap og en virkelig likestilling der det betyr noe?
Veldig bra skrevet.
Jeg overraskes av de som ikke reagerer kjenner jeg

Back
Topp