Samværsforeldre og sykt barn.

tiia85

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Sønnen min har vært hos oss i vinterferie, og skulle tilbake til sin far hvor han bor det meste av tiden nå i ettermiddag.
Pga sykdom kan han ikke reise da han er nødt til å reise med fly. Reisen er derfor booket om til tirsdag.
Hvordan er da dette med sykt barn og rettigheter?
Kort forklart;
Far har alle sykt -barn-dagene for han siden han bor mest hos han, men nå må jeg bli borte fra jobb 2 dager.

Det er jeg usikker på...Her er det jeg som har alle sykt barn dager, så har ikke tenkt over det.

Men regner med du må ta ulønnet fri fra jobb? Eventuelt lyve og si du selv er syk. (Som ikke er så bra)

Aleneforeldre tar ikke den andre foreldres dager, de bare får 10ekstra dager. Så jeg vil da virkelig tro at du også har syktbarn dager så fremt du har samvær med barnet ditt.

Aleneforeldre tar ikke den andre foreldres dager, de bare får 10ekstra dager. Så jeg vil da virkelig tro at du også har syktbarn dager så fremt du har samvær med barnet ditt.

Det må jeg sjekke opp, jobber i nav så noen på jobb kjenner nok til det :-) merker jeg burde kjennetil det her mtp arbeidssted, men jobber med noe helt annet :p

Lyve er ikke aktuelt, er i et vikariat jeg håper å få forlenget ;)

Med mindre annet er avtalt har forelderen med hovedomsorg alle de 20 sykt barn-dagene.
Om man ønsker å fordele dem mellom foreldrene, må man søke NAV om å få overført X antall dager til samværsforelder.
Eks-mannen og jeg har tilnærmet 50/50-deling på samværet, jeg har 12 sykt barn-dager og han 8. Mulig vi endrer på det, siden han nå har flest skoledager og jeg har flest helger m.m.

Foreløpig må du nok ta ut ferie/avspasere/søke om ulønnet velferdspermisjon eller liknende.

Back
Topp