Samvær

Bkno8980692

Blir kjent med forumet
Hei, har en baby på snart 2 mnd, jeg og barnefar var ikke sammen under svangerskapet. Til nå har barnefar vært hær for samvær hver helg men kjenner nå at det er litt slitsomt. Vet samvær ikke er «for meg» men jeg må jo være hær jeg og. Så jeg sa at vi kan ha samvær annenhver helg istedet, men det ville ikke han. Føler det er slemt å si at han ikke får møte barnet sitt mer enn det men jeg skal jo ha ett liv utenom jeg også. Trenger sårt litt råd
 
Hei, har en baby på snart 2 mnd, jeg og barnefar var ikke sammen under svangerskapet. Til nå har barnefar vært hær for samvær hver helg men kjenner nå at det er litt slitsomt. Vet samvær ikke er «for meg» men jeg må jo være hær jeg og. Så jeg sa at vi kan ha samvær annenhver helg istedet, men det ville ikke han. Føler det er slemt å si at han ikke får møte barnet sitt mer enn det men jeg skal jo ha ett liv utenom jeg også. Trenger sårt litt råd
Synes det er helt rimelig at du får annenhver helg for deg selv uten han. Dersom han ikke kan ta baby alene (den er jo veldig liten ennå), så må han vente til baby blir større før han kan øke samværet.

Kunne han tatt baby med seg ut for samvær et par timer hver helg, uten at du er med? Kanskje det ville vært en mellomløsning?

Ellers tenker jeg at om dere setter opp en tydelig samværsordning for tiden fremover, så vil barnefar være mer positivt innstilt til å kun få annenhver helg nå. F.eks. om dere avtaler delt samvær og at han da vil ha barnet fast annenhver helg hos seg + noen dager i uka eller annenhver uke o.l. Men at det blir litt andre samværsregler nå frem til barnet er ett år. Prøv å lage en plan med han. Kanskje han bare er redd for å miste alt samvær om han ikke tviholder på å få møte dere hver eneste helg.
 
Synes det er helt rimelig at du får annenhver helg for deg selv uten han. Dersom han ikke kan ta baby alene (den er jo veldig liten ennå), så må han vente til baby blir større før han kan øke samværet.

Kunne han tatt baby med seg ut for samvær et par timer hver helg, uten at du er med? Kanskje det ville vært en mellomløsning?

Ellers tenker jeg at om dere setter opp en tydelig samværsordning for tiden fremover, så vil barnefar være mer positivt innstilt til å kun få annenhver helg nå. F.eks. om dere avtaler delt samvær og at han da vil ha barnet fast annenhver helg hos seg + noen dager i uka eller annenhver uke o.l. Men at det blir litt andre samværsregler nå frem til barnet er ett år. Prøv å lage en plan med han. Kanskje han bare er redd for å miste alt samvær om han ikke tviholder på å få møte dere hver eneste helg.

Takk for langt og fint svar❤️
Kunne tenkt meg at han hadde tatt hun med seg ut jeg og men hun har ikke noen rutine på amming på dagtid, så hun kan spise alt fra hver halvtime til hver time. Derfor jeg syns det er så vanskelig for jeg må være der. Syns forøvrig at det er kjempefint at han vil være i livet hennes.
 
Han bor også ett stykke unna så hvis han skal komme etter jobb er han ikke hær før 6-halv7 på kveldstid. Er jo alene med henne så må jo være «på» hele dagen så på kveldstid er jeg sliten + at det kan være mulighet for litt egentid da baby kan sove litt mer på kvelden. Har prøvd å forklare dette til han men det skjønner han visst ikke, for han fortsetter å spørre om han kan komme etter jobb.
 
Han bor også ett stykke unna så hvis han skal komme etter jobb er han ikke hær før 6-halv7 på kveldstid. Er jo alene med henne så må jo være «på» hele dagen så på kveldstid er jeg sliten + at det kan være mulighet for litt egentid da baby kan sove litt mer på kvelden. Har prøvd å forklare dette til han men det skjønner han visst ikke, for han fortsetter å spørre om han kan komme etter jobb.

Kan han komme etter jobb og passe baby mens den sover, mens du gjør noe annet hjemme? At dere ikke nødendigvis må sitte sammen på sofaen, om du skjønner? Du kan kanskje bruke det som en avlastning til å gjøre husarbeid, dusje, eller sove, eller dra og handle for uka på nærbutikken (handletur på ca 40 min går kanskje selv om baby våkner og er sulten, for da rekker du jo kjapt hjem igjen?). Bare prøver å tenke på hvordan du ikke skal bli mer utslitt av samvær, og hvordan man kan inngå kompromiss. Men som sagt, om du klarer å få laget en skriftlig avtale med barenfar på samvær, så tror jeg det vil bli lettere for han og for deg. Da er dere enige og har en plan på når han skal komme og da slipper han også å "mase" på å komme når det ikke passer for deg.
 
Syns du er veldig heldig som har en pappa til barnet ditt som er så interessert i å være en stor del av barnet jeg. Skjønner at du ikke orker å ha han der hver helg fredag-søndag, men hva med noen timer en dag den helgen du vil være alene? Eller la han prøve å gi flaske. Er fult mulig det selvom du ammer hjemme:)
Jeg tenker det er viktig å ikke gjøre det vanskelig for pappaen selvom dere ikke er sammen. Det er begge sitt barn og han har tydeligvis et stort ønske om å være pappa<3
 
Det er anbefalt at far og baby treffes oftere enn annenhver helg for at babyen skal huske far og knytte seg ordentlig :)
Ville da i alle fall latt han komme innom en dag i uken i tillegg til den annenhver helgen :)
 
Back
Topp