Samvær og skolestart.

Lyckeliten10

Forumet er livet
VIP
✨️Julestjernene2023✨️
Septemberlykke 2024
Oktoberfest 2024 ❤️
Septembertassene 2026
Vet ikke om dette havner i rett gruppe, men jeg prøver uansett og så kan dere flytte den om den ikke passer her på generelt.

Hvordan løse samværsavtale når storebror begynner på skolen høsten 2016?
Per dags dato så har vi en samværsavtale(som gikk ut i mai 2013), der guttungen er hos far hver tredje onsdag til søndag. Vi bor i hver vår kommune og by med ca. 3 timers reise mellom, hver vei.
Vi må jo etter hvert begynne å tenke på og få skrevet ny avtale, men jeg regner fort med at det blir krig. Før den avtalen vi har nå som i grunn ikke eksisterer, så var guttungen hos far hver tredje helg. Men så foreslo jeg å øke det under ett av de rettsmøtene vi har hatt. Dette var i en periode der bf krevde og mente at han skulle ha guttungen en hel uke en gang i mnd.
Jeg gruer meg til å ta dette opp med bf, for jeg vet hvordan det blir.

På forhånd, takk :)

Da ville jeg tatt det på familievernkontoret. Han burde og skjønne at å ha 3 timer til/fra skolen ikke går så dere må jo bare løse det på en annen måte. Men hvordan har dere løst det med barnehage når han har hvert hos far? Eller har han kanskje hatt fri fra barnehagen de dagene?

huff hørtes ikke ut som en kjekk situasjon :/ tenker bf må jo også skjønne at 3 timer til skolen og fra skolen onsdag-fredag den uken han har han ikke fungerer? men tror du det blir krig, så ta det med familievernkontoret som de skriver over ;) håper det løser seg uten mye krangel, lykke til <3

Søsteren min og mannen hadde 3 timers reisevei mellom seg.

Da var barna hos pappaen sin hver 2. helg på sommeren og hver 3. på vinteren (pga dårlig kjøreforhold). De gikk på skole i byen hvor mora bodde.

Foreldrene møttes da på halvveien med barna fredag og søndag.

Siden vi bor i hver vår by, med ferger inkludert i reisen, så blir det nok ikke aktuelt med dagsamvær i ukedagene.
Han har hatt fri fra bhg de dagene han har vært hos bf, og da er det farmoren som har passet han. Bf bor hos moren sin.
Jeg ønsker jo å gå tilbake til hver tredje helg, noe som neppe blir godt mottatt fra den andre part. Og jeg kan skjønne og forstå at han ønsker å se gutten annenhver helg. Men det blir veldig mye reising for guttungen sin del. Det må nok bli familievernkontoret, slik at vi får en nøytral og "faglig" vurdering.

Ville også dratt til familievernkontoret, også ville jeg bedt bf om å ha barnets beste i tankene. Og i mine ører er det helt klinkeklart at 3 timers kjøring til og fra skolen midt i uka absolutt ikke er barnets beste. Kanskje annehver helg kan gå? Er jo også vanlig å dele skoleferiene, du kan jo tilby ham høstferien i første omgang?

Lykke til :)

Bruk familievernkontoret og husk det er bra for barnet å ha god kontakt med far også;)

Barn har rett på å gå på kun en skole. Barnet skal gå på skolen han sokner til ut fra adresse i folkeregisteret, og regner med det er hos deg.
Hvis ikke far flytter nærmere så blir det kun helgesamvær - det sier seg vel selv? Antagelig annenhver helg fredag til søndag.

Back
Topp