samvær med baby!

chianti

Elsker forumet
Har skrevet ang . dette før, men nå er babyen født og er i dag 12 dager gammel. BF flyttet ut når jeg var ca.1 mnd på vei. Har hele tiden vært frem og tilbake på om han ønsker kontakt med barnet, men har nå besluttet at han ønsker å bli "helgepappa". Han har etter fødselen besøkt babyen fire ganger, tilsammen ca. 2 timer.
I dag fikk jeg en sms hvor han lurte på om han bare kunne komme å hente ham med engang for å ta han med på en "skryterunde" som han så pent kalte det.  Hva mener dere? Er dette greit???? Jeg fikk skikkelig angst og sa nei. Forklarte han at slike ting må planlegges, spes. i forhold til mat osv. Babyen min fullammes og i perioder går det kun en time mellom ammingene.  BF er 32 år og en "voksen mann", men har ingen erfaringer med babyer. Når han har vært her har han hver gang takket nei til å være med på badet for å stelle han. Er det bare meg eller burde han ikke i det minste lære seg å skifte bleier før han tar ham med seg på bytur for å "vise han frem"??? Selv har jeg knapt vært ute på en liten trilletur med han etter at vi kom hjem fra sykehuset. Jeg smågruer meg til å ta han med meg på bytur for første gang, mens det virker som BF tar så lett på allting....

Hva med å foreslå at bf kan ta med dem han vil skal hilse på babyen til deg en liten tur?

Drt ønsker han ikke...har sagt fra flere ganger at han må invitere de han ønsker til å komme hit på besøk. Han ønsker å ha "ham selv" som han sier. Vil ha minst mulig med meg å gjøre... mye pga. at han har ny kjæreste. 

Hvist bf vil ha kontakt med barnet, ville jeg gjort det jeg kunne for at det skal gå greit.
Hva med å la bf ta barnet med på en trilletur når den sover. Du kan for eksempel sende sms når du begynner å amme, så kan han komme ned mens du ammer, og så ta barnet med på trilletur en times tid. Da trenger ikke bf hverken å skifte bleie eller å mate.

Det med å skifte bleie er ikke så forferdelig vanskelig. Jeg hadde bare gitt barnet til bf og sagt at nå må du lære deg dette om du skal kunne ta barnet med. En lærer ikke ved å stå å se på, men ved å få gjøre det selv uten at vi skal stå over skuldrene på de. For oss damer er dette enkelt fordi det ligger i genene, mens det tar litt lenger tid for mannfolka.

Tro meg.. denne barnefaren er ikke int. i å ta han med seg på en trilletur...Han ønsker å ta han med på en caferunde hvor alle kompisene jobber. Jeg ønsker virkelig at de to skal ha kontakt. Har brukt ni mnd på å overtale han til det..:) Synes bare at de kanskje kan bli litt bedre kjent før de drar på bytur sammen. Han er tross alt bare 12 dager .... Foreslo for han at jeg kunne ta han med på bytur til uka, så kunne han få ha ham en stund mens jeg gjorde noen ærend. Fikk ikke noe svar på det, så det er tydeligvis ikke bra nok for han.

Jeg vet at han helt sikkert klarer å skifte en bleie...men mener at han burde vise litt mer interesse før han skal ha han alene. T.o.m jeg som er sammen med han  24 timer i døgnet er ennå skeptisk til å ta han med meg så langt fra hjemmet (8 km) ennå.

ORIGINAL: mamsemoms

ORIGINAL: Gartner

Hvist bf vil ha kontakt med barnet, ville jeg gjort det jeg kunne for at det skal gå greit.
Hva med å la bf ta barnet med på en trilletur når den sover. Du kan for eksempel sende sms når du begynner å amme, så kan han komme ned mens du ammer, og så ta barnet med på trilletur en times tid. Da trenger ikke bf hverken å skifte bleie eller å mate.

Det med å skifte bleie er ikke så forferdelig vanskelig. Jeg hadde bare gitt barnet til bf og sagt at nå må du lære deg dette om du skal kunne ta barnet med. En lærer ikke ved å stå å se på, men ved å få gjøre det selv uten at vi skal stå over skuldrene på de. For oss damer er dette enkelt fordi det ligger i genene, mens det tar litt lenger tid for mannfolka.

Ligger det i genene våre at vi kan skifte bleier??!! Vær så snill! Vi damer bare gjør det, og det kan menn også! Snakk om å undervurdere både kvinner og menn!

Ja det ligger i genene på samme måte som det å ikke kunne gjlre mer enn en ting om ganger ligger i genene til mannfolk.

i barseltidel de 6 første ukene er det ikke anbefalt å farte så mye rundt med barnet, men å være hjemme å bli trygg i de nye omgivelsene utenfor magen.. er bf voksen så skjønner han det, og skryte runder burde kunne ventes med til da.. så lenge du legger alt til rette for at han kan komme å være sammen med barnet og at hans familie og venner er velkommen hos deg..
det er nå min mening da..

Du kan faktisk skylde på smitterisiko og anbefalinger fra HS - de anbefaler ikke å dra med seg barnet (unødvendig) ut blandt masse mennesker på steder som shoppingsentre og kaféer. Masse mennesker i innestengt atmosfære som hoster, nyser og generelt utsetter nyfødte barn for mye tøff påvirkning.
Bør nok helst vente til barnet er rundt en måned før den typen "offentlig" hilserunde.
Bruk mellomtiden på å la far skifte bleie, trille ham en time mens du løper ærend i byen osv.
Om to-tre uker kan du se an om du er litt tryggere på å la ham få ta med seg Jr. ut på en skikkelig tur - og det har forhåpentligvis blitt litt mildere i været.

ååå...skjønner deg så gost. selvfølgelig vil du at de skal ha kontakt, men baby er bare 12 dager. folk har en tendens til å glemme hvordan en er i forhold til barnet de første ukene og ser virkelig ikke problemet med at en baby er borte en times tid mellom ammingene.
slik som jeg husker jeg var, så hadde jeg vært fra meg av savn viss mia hadde vært borte i en time før hun var to uker, kan le litt av det nå, men det er sånn ormonene og beskyttelsesinstinktet vårt fungerer og det er ikke feil av deg og lytte til deg selv.

hva med å si til bf at du trenger litt mer tid, at han selvfølgelig skal få ta han med seg en tur noen timer, men kanskje vente litt? babyen er akkurat like søt om ett par uker[;)][:)]

ORIGINAL: salteufo

i barseltidel de 6 første ukene er det ikke anbefalt å farte så mye rundt med barnet, men å være hjemme å bli trygg i de nye omgivelsene utenfor magen.. er bf voksen så skjønner han det, og skryte runder burde kunne ventes med til da.. så lenge du legger alt til rette for at han kan komme å være sammen med barnet og at hans familie og venner er velkommen hos deg..

Også fordi barnets immunforsvar trenger å styrkes på de bakteriene som de kommer til å være mest rundt sine første leveår, og som de dessuten får antistoffer mot via blodet fra mamma (som jo bor i hjemmet allerede) mens de er i magen, og fra mm senere hvis de blir ammet.

Jeg ville ikke gitt fra meg ungen min til en som bare hadde sett spedbarnet noen få timer, og ungen ikke engang er mer enn to uker!! Det er ikke snakk om at pappaer ikke kan, for det kan de, men FREMMEDE for barnet får ikke ta hånd om barnet alene nei... Og et spedbarn har ikke trygg tilknytning til noen det bare har vært med noen få timer!!

Det er en grunn til at vi ikke vi være fra ungene våre mens de er så små, det er instinkter og de skal man høre på.

Faren til vesla kunne trille henne alene da hun var så liten, men da bodde vi jo sammen og hun var med han nesten hele døgnet de første to ukene sammen med meg. Det blir noe helt annet!

Tusen takk for svar alle sammen! BF får nok nøye seg med å komme hjem hos meg ukene framover , og heller ta med seg venner og familie hit..! Men det spørs om det er noe alternativ for han..

Jeg hadde aldri i livet latt han dra avgårde med barnet mitt så tidlig etter fødselen! jeg var også sånn som måtte amme veldig ofte, og ungen (spesielt hun første) merket med en gang jeg ikke var der, og skreik som besatt helt til jeg kom tilbake og slang frem puppen![8D]
(mener ikkeå legge ord i munnen på deg, men det er nok det valget je hadde tatt)

Men dette er nesten noe du må kjenne på selv; er det noe du syns er greit, eller syns du det blir feil? Jeg ville satt opp en liste med for og mot, og reflektert litt over det...

Og den der med at bf har ny dame.... Hehe, seriøst, men den der får de nok bare komme seg over, bf var med på å lage dette barnet, og det var med deg. Så med babyer følger det som regel en mamma - og dette kan de like godt venne seg til før som senere![:D]

Håper dere kommer til en enighet iallefall, som funker for alle parter!!

Husker da min lillesøster ble født. 20 års siden,men dog. Da tok MOREN babyen med på bytur da hun var tre uker, ca 21dgr. gml. De er nordlendinger og ikke pripne, og husker at det syns de fleste var tidlig...

Blir litt SINT på dine vegne og ville ikke tillatt det selv, jeg ville fulgt forslaget med å amme, og la ham trille en tur mens babyen sover. Hvis du føler det er ok. Hvis ikke det er godt nok, og de heller ikke vil komme hjem/inn til deg, får de vente til babyen er 2-3 mnd. I det minste til far har skiftet bleie og fått litt oversikt over hva farsrollen kan innebære av div praktiske ting, og dere er helt enig og du er 100% trygg på at dette kan gå helt bra. Blir sint fordi jeg kjenner igjen følelsen av overtramp på egne grenser, som andre ikke overholder, som er utrolig viktig for deg generellt og nå for DEG og BARNET for det er DU som har ansvaret for dien følelser og de kan gå ut over ditt barn. Om ikke det føles riktig med disse tidene om hvor lenge du skal vente, som er foreslått, så finn noen selv, du burde ikke være redd for å sette grenser når helt selvsagte ting blir forbigått. Det er ikke slemt, men fornuftig.

Jeg hadde ikke levert fra meg babyen min når den er 12 dager.
Jeg hadde også en barnefar som ville hente babyen min/vår, da var han 2 mndr, å ta han med å vise han frem til kreti og pleti uten at han brydde seg om å ha noen dialog med meg. Han bare sa at han krevde sin rett.
Slike ting kan man med god samvittighet si nei til.
De kan komme hjem og treffe babyene sine i starten, å ta de med seg litt etter hvert. Å kan de ikke godta det så kan de heller ikke forlange å se barnet.

ORIGINAL: salteufo

Enig[;)]

Ærligtalt....... han får finne seg i og komme til deg eller som du skrev "passe" han litt på et senter mens du titter litt.
Når barnet blir større, så håper jeg dere finner en løsning. Han får lære seg om barnestell og deres barn rutiner.

Back
Topp