Samvær med 3-4t avstand

MammaP

Forelsket i forumet
Junibollene 2023
Hei. Ønsker å høre deres erfaringer. Min samboer har en datter fra før, der det har vært mye styr med barnemor.

Hva er vanlig samvær når man bor 3-4 timer unna hverandre?
Her har vi hatt torsdag-søndag, annenhver uke. Og både vi og barnet trives med det. Og barnemor mener vi skal ha onsdag til søndag fordi barnet skal være her lengre. Barnet går ikke i barnehage her og kjeder seg naturligvis når hun er hjemme med en voksen hele dagen når stesøsken og alle andre får være i Bhg og på skole. Hun har vært her hele uker noen ganger og vi har sagt til barnemor at det er kjedelig for hun når hun ikke går i Bhg, men det bryr hun seg ikke om, det viktigste er visst å få barnefri…
 
Er det mulig at dere flytter nærmere der barnet bor med sin mor?
 
Er det mulig at dere flytter nærmere der barnet bor med sin mor?
Nei det er det dessverre ikke, vi er en familie med «mine» og «dine» barn, og har hele våres familier og nettverk her vi bor nå. Både jeg og pappaen. Er bare min bonus datter, og mammaen hennes som bor der som de bor. Så for oss og henne så hadde det nok egentlig vært bedre om vi hadde snudd tvers om på det, at mor hadde hatt samvær fra tor-søn:)
Da kunne hun hatt en normal hverdag her hos oss med barnehage og alt. Men det vil nok mor nekte oss, fordi bidrag og trygd er viktig for henne for å få betalt utgiftene hennes.
 
Nei det er det dessverre ikke, vi er en familie med «mine» og «dine» barn, og har hele våres familier og nettverk her vi bor nå. Både jeg og pappaen. Er bare min bonus datter, og mammaen hennes som bor der som de bor. Så for oss og henne så hadde det nok egentlig vært bedre om vi hadde snudd tvers om på det, at mor hadde hatt samvær fra tor-søn:)
Da kunne hun hatt en normal hverdag her hos oss med barnehage og alt. Men det vil nok mor nekte oss, fordi bidrag og trygd er viktig for henne for å få betalt utgiftene hennes.
Ikke konkret til saken, men dette høres ut som noe dere må finne en langsiktig løsning på med tanke på at barnet begynner på skolen en dag. Dere er vel neppe i samme skolekrets. Det å legge opp til enda en dag og dermed nesten 50/50, og så kommer en stor forandring en dag med skole og kun mulighet for fredag kveld til og med søndag de fleste uker... jeg er ikke sikker på hvor enkelt dette blir for barnet på sikt. Hva vil barnet selv nå?

Jeg skjønner også godt st barnet kjeder seg å være hjemme mens de andre drar ut. Har noen av dere i "pappahuset" mulighet å være med henne på dagtid hverdager da?
 
Mine barn som bor 3 timer unna sin pappa, er der fre-søn hver 4. helg. Dette fordi han ønsker å ha dem samtidig som de andre barna som han har annenhver helg (bor på samme sted). Både han og jeg synes det blir for tett med annenhver helg når de må reise så langt. Jeg har tilbudt han å ha dem hver 3 helg, men det ønsker han ikke.
 
Ikke konkret til saken, men dette høres ut som noe dere må finne en langsiktig løsning på med tanke på at barnet begynner på skolen en dag. Dere er vel neppe i samme skolekrets. Det å legge opp til enda en dag og dermed nesten 50/50, og så kommer en stor forandring en dag med skole og kun mulighet for fredag kveld til og med søndag de fleste uker... jeg er ikke sikker på hvor enkelt dette blir for barnet på sikt. Hva vil barnet selv nå?

Jeg skjønner også godt st barnet kjeder seg å være hjemme mens de andre drar ut. Har noen av dere i "pappahuset" mulighet å være med henne på dagtid hverdager da?
Veldig enig. Føler og egentlig at det blir verre om det plutselig blir en dag ekstra nå, også skal det plutselig være mindre igjen.
Barnet vil være i Bhg, men liker å være hos oss i ferier og helger, for da er de andre barna også her.

Jeg jobber slik at fridagene mine kommer på de dagene barnet er her, det er eneste måten vi får det til å gå på. Men da ønsker jo selvfølgelig barnet «hjemme barnehage» både torsdag og fredag sammen med meg, der det blir tegning og perling og slikt. Dette går ikke hver gang barnet er her, for av og til trenger jeg å få gjort litt på fridagene mine, og det er da det blir vanskelig.
Så ser ikke hvordan det skal gå med enda en dag..
 
Det kan ikke være aktuelt å lage en helt ny samværsavtale via familievernkontoret..? En objektiv tredjepart med i samtalen som kan hjelpe med å få den beste løsningen? :)
 
Det kan ikke være aktuelt å lage en helt ny samværsavtale via familievernkontoret..? En objektiv tredjepart med i samtalen som kan hjelpe med å få den beste løsningen? :)
Ja er nok det som er det lureste her, når
de aldri blir enige så går det jo til slutt utover barnet.. Jeg kjenner det er vanskelig å ikke ha noe jeg skulle sagt, når barnet nesten er mer med meg enn med far, skulle bare ønske alle kunne satt egne behov til side, og fokusert på barnets beste :dead: Men meg og far er heldigvis veldig enige da. Og vil at barnet skal ha det best mulig.
 
Back
Topp