Samtykke erklæring

LuLu85

Forelsket i forumet
Jeg er i dag gravid og er i uke 32. Etter å ha vært på Oul fikk jeg en kraftig blødning og dro rett til en gynokolog hvor det viste seg at morkakaen min dekket hele åpningen og at jeg hadde en "sjø dam" av blødninger som skal ut. Fikk beskjed om å ligge i ro blant annet. Ble også sykemeldt, noe jeg virkelig ikke ønsket men måtte.

Det har vært mye beskymringer underveis i graviditeten. Mannen min mistet moren sin og broren sin under graviditet med de samme problemstillingen som jeg nå hadde. Så det har vært ganske traumatisk for han.

Ble fulgt tett opp av gynekologen og fikk seinest for en uke siden grønn signal om å føde vaginal da den hadde trukket seg nok tilbake til at det kan gå å føde vanlig.

Vi har ei datter som er 2 år og fødselen var også veldig traumatisk da jeg hadde aktiv fødsel i 26 timer før jeg ble nødt til å presse uten presse rier. Mannen min og jeg er fortsatt traumatisert pga dette.

Gynekologen min anbefalte meg om å prate med en jordmor fra helsestasjonen for å be arbeide tidligere fødsel osv.

Jeg bestilte time og var der i dag.

Jeg fortalte henne situasjonen og sa ganske tydelig at jeg er redd for å dø fra mannen min og datteren min og angsten blir mer og mer for hver dag. At jeg trenger å snakke om tidligere fødsel og vil veldig gjerne høre om muligheten for keisersnitt. Dette er ikke noe jeg er 100% sikker på, men ønsker å vite mer om alternativet.

Hun skrev alt jeg sa og sa at hun sender henvisning til sykehuset slik at jeg fikk pratet med jordmor og kanskje lege der. Greit så langt.
Plutselig snur hun seg mot meg og sier at jeg virker veldig deprimert og ønsket å teste med med et skjema. Den slå visst ut som moderat deprimert og jeg sa igjen at grunnen er selve fødselen. Men hun overkjørte nesten det jeg sa og tok frem en samtykke erklæring og begynte å fylle ut og sa jeg bør skrive under på den. Jeg spurte hva det innebærer. Og da sa hun at jeg samtykker at hun tar den rette avgjørelsen for meg under graviditet og i barseltid ved å ta kontakt blant annet med psykolog, lege, jordmødre, barnevernet osv.

Ble veldig satt ut. Jeg spurte hvorfor er dette nødvendig. Da ble hun spydig nesten og sa da får jeg ikke sendt henvisningen til sykehuset. Jeg sa det kan vel ikke stemme?:) For jeg Har vært her en gang og føler ikke behovet for å gi noen full samtykke. Du må skrive under på den sier hun. Da jeg spurte pent om jeg kan tenke på det og ta den med meg hjem? Nei. Det får du ikke.

Jeg var rolig og høflig hele veien og sa at hun kan legge den inn i permen min så tenker jeg på det. Ok sa hun gjør som du vil. Jeg sender likevel henvisningen sa hun.

Ble veldig satt ut. Kan hende det er en helt standard skjema som alle fyller ut på helsestasjonen men jeg har ikke gjort det tidligere og ble tatt på senga haha. Ikke har jeg noe å frykte. Men ønsket likevel ikke gi samtykke til en jeg har møt for halv time siden.

Det jeg lurer på er om dette er vanlig og om noen har vært bort i det? Vet noe om det? Setter pris på svar [emoji846]

Jeg er gravid for tredje gang, og har aldri blitt bedt om å signere på noe sånt..

Hm.. Det var ukjent for meg også. Men jeg krysset også av på et skjema om psykisk helse, noe som visstnok er noe nytt de har innført for å avdekke og forebygge svangerskaps- og fødselsdepresjon. Det kan jo høres ut som de har en prosedyre de skal følge dersom man kommer ut med en score som tilsier at man har eller er disponert for depresjon?

Når det er sagt, så synes jeg det høres ut som jordmor overkjørte deg, og behandlet deg med for lite respekt. Både du og hun hadde kommet bedre utav det om du følte det som om hun spilte på lag med deg. Jeg synes du skal ta det opp med henne på neste kontroll, si hvordan du opplevde det..

Nå er ikke jeg jordmor og vet ikke hva slags retningslinjer som gjelder ifh fødsel med risiko for depresjoner. MEN ingen kan forvente at du skal signere på noe uten at du har fått full informasjon og vurderingstid. Høres ut som du sitter igjen med en kjip opplevelse når du i utgangspunktet var der for å få hjelp. Veldig uprofesjonelt av jm å behandle deg slik ut i fra beskrivelsen. Du kan jo ta det opp med henne neste gang, evt kontakte lege eller noen som kan forklare hva denne erklæringen gjelder også snakke med jm når du har litt mer info å gå på.
Ang. Tankene dine rundt selveste fødsel håper jeg du får hjelp med via henvisning og at du blir tatt godt vare på videre:)

Av prinsipp signerer jeg aldri noe jeg ikke har satt meg inn i hva er. Dette høres helt merkelig ut, og ikke lovlig ut. Jeg ville enten tatt det opp med henne (ta gjerne med partner, så har du «vitne») eller ta kontakt med lederen hennes.

Det er noe helsevesenet er pliktig til å bruke om de plukker opp diverse varselstegn fra gravide eller mødre. Ville tatt meg en prat med fastlegen om dette om du sitter igjen med slike tanker, for det skal ikke være intensjonen bak slikt...

Det er noe helsevesenet er pliktig til å bruke om de plukker opp diverse varselstegn fra gravide eller mødre. Ville tatt meg en prat med fastlegen om dette om du sitter igjen med slike tanker, for det skal ikke være intensjonen bak slikt...

Varseltegn som hva da? :) Hun hadde truffet meg i kun halv time. Jeg tenkte rett og slett slutte å gå til jordmor da jeg har en fantastisk lege og gynekolog som følger meg opp. Men bør jeg gjøre noe med at hun ba meg om å signere? For å "slippe" unødvendig ting som kan dukke opp ved å prate med legen tenker du?
Blir den hengende på meg at hun har oppfattet situasjon som kanskje varslende? Takk for svar.

Varseltegn som hva da? :) Hun hadde truffet meg i kun halv time. Jeg tenkte rett og slett slutte å gå til jordmor da jeg har en fantastisk lege og gynekolog som følger meg opp. Men bør jeg gjøre noe med at hun ba meg om å signere? For å "slippe" unødvendig ting som kan dukke opp ved å prate med legen tenker du?
Blir den hengende på meg at hun har oppfattet situasjon som kanskje varslende? Takk for svar.

Jeg ville nevnt det for legen «just in case». Virker sært hele greia synes jeg, etter å snakket med deg kun i en halvtime 1 gang, og måten hun la det frem på, «signer her, ellers så...», og ikke lov å sette seg inn i hva man signerer.
Etter å ha snakket med legen eller gyn og om de ikke mot formodning drar frem samme skjema med en (vil ikke tror det), så ville jeg også klaget på henne til hennes overordnede.

Jeg ville nevnt det for legen «just in case». Virker sært hele greia synes jeg, etter å snakket med deg kun i en halvtime 1 gang, og måten hun la det frem på, «signer her, ellers så...», og ikke lov å sette seg inn i hva man signerer.
Etter å ha snakket med legen eller gyn og om de ikke mot formodning drar frem samme skjema med en (vil ikke tror det), så ville jeg også klaget på henne til hennes overordnede.

De har sine ting som jeg ikke har oversikt over som de skal være obse på... Jeg ville ha snakket med legen om opplevelsen din, for slik skal det ikke være:Heartred

Det er som flere skriver standard prosedyre hvis helsepersonell oppfatter noen vibber på dette. Når det er sagt høres det ut som hun oppfører seg veldig uproft og lite sympatisk.

Det er ikke rart at du havner moderat ut på det skjemaet med situasjonen din. Hvem i din situasjon ville ikke vært skremt, bekymret etc..?

Du er i en sårbar situasjon og kommer for å få hjelp, du er ærlig på hvordan du og mannen din føler. Det skal generere støtte og tiltak, ikke skremselspropaganda. Jeg ville byttet jordmor, viktig at du er komfortabel. Og ta det med fastlegen din. For mange av tilbudene hun drar opp på en keitete måte er veldig bra, men det må gjøres riktig i samråd med deg og med omsorg fra feks legen din.

Du skal også ha energi til å være mamma rett etter fødsel, så kutt ut folk som tapper deg for energi.

Masse lykke til!! Håper du kan få en bedre opplevelse denne gangen. Og keisersnitt har sine greier, men det høres ut som den beste løsningen for deres lille familie.

Sniker.

Eg har signert et sånt skjema. Eg fikk det godt forklart, men hugser såklart ikkje det no. Her er det ein del av eit program som heiter Trygg Start, der eg får litt ekstra oppfølging etter fødsel og fram til eg føler eg ikkje har behov for det lenger & da er det enklere for alle deler å kommunisere ved behov. Men her er det EG som ønsket litt meir hjelp og trygghet, eg blei ikkje påtvunget det. Høyres ut som ein ekkel opplevelse du hadde.

Back
Topp