Samtaler med lege og jordmor

Forventningsfull:)

Glad i forumet
Maiblomstene 2017
Jeg er gravid i uke 6, og litt forvirret på dette med samtaler med lege og/eller jordmor.
På graviditetstesten jeg tok sto det - og det har jeg lest flere steder - at dersom testen er positiv må man ta kontakt med lege. Jeg ringte legekontoret mitt (i begynnelsen av uke 5) og fortalte jeg nettopp hadde blitt gravid og ville ha time. Hun var litt sånn: "tja, legen din har ikke noe ledig før om 3 uker". Jeg prøvde å få henne til å forstå at jeg gjerne ville se legen før det. Men det virket ikke som hun syntes det var noe vits iå komme i det hele tatt, men hvis jeg ville "få bekreftet at jeg var gravid kunne jeg ta med morgenurin og komme til den timen"
Jeg ble så forfjamset at jeg bare sa ja og takk.
Nå leser jeg på oslojordmor.no at "Når du oppdager at du er gravid bør du ta kontakt med jordmor, slik at du får avtalt time for den første graviditetskontrollen."

Så, hva skal jeg gjøre? Denne kontrollen hos jordmor, er det snakk om den første rutinemessige kontrollen i ca uke 10? Er det bedre å ta den hos en jordmor jeg aldri har møtt enn hos fastlegen? Og hvordan får jeg i så fall tak i jordmor? Bør jeg avbestille timen hos legen (i begynnelsen av uke 8), eller bør jeg flytte dened til uke 10 og gjøre den om til første kontroll?
Forvirret...
 
Kjipt at du ble møtt med så lite forklaring! Ja, det er vanlig at første kontroll er en plass mellom uke 10- 12 cirka. Men som førstegangsgravid har man jo så klart mange flere spørsmål og en kjenner jo heller selvsagt ikke til rutinene for kontroller. Husker jeg syntes det var SÅ få kontroller og lenge å vente helt til uke 12 (da hadde jeg første time første svangerskap). Ønsker man tine før bør man få det og er det ikke ledig hos legen din kan du ringe til helsestasjonen du er tilknytta og spørre om å få nr til jordmor. De er i alle fall ofte tilknytta helsestasjon. Kanskje kan du få time tidligere der. Jeg ville vurdert både jordmor og lege i svangerskapet avhengig av hvem jeg fikk best kontakt med. Første svangerskap gikk jeg mest til jordmor for hun var så god :) Andre svangerskap veksla jeg mellom lege og jm og denne gangen tror jeg det blir mest jordmor igjen. Men det er helt opp til deg. Jeg ville ringt jordmor og fortalt at du ønsker å vite litt mer om hva du skal gjøre/hva du kan forvente av oppfølging i svangerskapet.
 
Ring igjen!! Stå på ditt. De skal ta deg inn!
 
Jordmoren her var veldig opptatt av at jeg måtte ha vært hos legen før jeg kom dit av en eller annen grunn.. Det kan være litt ventetid hos jordmor også, så jeg ville ringt helsestasjonen og hørt når de vil ha deg inn - det er tydelig at det er forskjellig fra sted til sted :)
 
Ring jm og hør hva hun sier. Jeg ringte min jm sist tirsdag, skal dit førstkommende tirsdag. (Hun er her bare tirsdager) Da er jeg 6+1.
 
Jeg snakket med min lege angående medisiner eg må slutte på osv, og han sa at jeg ikke trengte å komme inn før 4april(8+1) :) snakket selvfølgelig med han om medisiner og planene med de før eg fikk positiv test.
 
Jeg har alltid vært hos legen min rundt uke 8 tror jeg for å ta blodprøver pga lavt stoffskifte kjappest mulig i grunn. Får se hva jeg gjør denne gangen. Er ikke mer enn 3+3 så det er jo en evighet til jeg kan få time der tenker jeg :p
 
Jeg ringte bare legekontoret mitt og sa hvor langt jeg var på vei og at jeg gjerne ville bestille første kontrolltime. Var sikkert alt for tidlig ute men fikk time en dag jeg kunne når jeg er i uke 13☺
 
Takk for alle svar!
Dere som bestiller timed til jordmor, betaler dere denne selv? Ikke at jeg ikke skal betale, selvfølgelig, ungen er jo verdt alt!, jeg bare lurer :)
Jeg tipper feilen jeg gjorde var å ikke bestille første kontroll, men bare en legetime. Jeg skal ringe igjen og si at det er første kontroll jeg vil ha:)
Og da er det fint at mannen min er med, ikke sant?
 
Takk for alle svar!
Dere som bestiller timed til jordmor, betaler dere denne selv? Ikke at jeg ikke skal betale, selvfølgelig, ungen er jo verdt alt!, jeg bare lurer :)
Jeg tipper feilen jeg gjorde var å ikke bestille første kontroll, men bare en legetime. Jeg skal ringe igjen og si at det er første kontroll jeg vil ha:)
Og da er det fint at mannen min er med, ikke sant?

Mannen min har vært med på alle kontroller. Jordmor er gratis. Her er det bare å ringe helsestasjonen.
 
Takk for alle svar!
Dere som bestiller timed til jordmor, betaler dere denne selv? Ikke at jeg ikke skal betale, selvfølgelig, ungen er jo verdt alt!, jeg bare lurer :)
Jeg tipper feilen jeg gjorde var å ikke bestille første kontroll, men bare en legetime. Jeg skal ringe igjen og si at det er første kontroll jeg vil ha:)
Og da er det fint at mannen min er med, ikke sant?

Jordmor er gratis og det er lege også så lenge man er gravid :) Og samt 6 ukers kontrollen til mor etter fødselen :)
 
Men det er jo 8 kontroller som er gratis. Hvis dere da går til første kontroll hos lege i uke 8 og så til jordmor litt senere kommer vel denne i tillegg? Må man likevel ikke betale?
 
Men det er jo 8 kontroller som er gratis. Hvis dere da går til første kontroll hos lege i uke 8 og så til jordmor litt senere kommer vel denne i tillegg? Må man likevel ikke betale?

Man må ikke betale noe som gravid, så lenge det er svangerskapsrelatert. Ikke en gang legevakt underveis, eller om du har brystbetennelse etter fødsel.
 
Jeg kan oppdaterer og si at da jeg ringte legekontoret igjen ble jeg møtt med mye mer forståelse. Det var helt greit at den timen jeg har fått blir den første ordinære kontrollen. Og jeg ringte jordmor og fikk bestilt time der også. De hadde ikke noe ledig før om 1,5 måned, men det er jo greit når jeg også har legetime.
Så, da ordner det seg nok. Det er sabla mye å sette seg inn i, syns jeg! Godt å ha forumet med folk som vet så mye mer enn meg ;)
 
Når jeg bestiller time hos legen, forteller jeg sjeldent hva det gjelder, jeg bare sier jeg ønsker en time hos min fastlege.
Noen ganger spør de om det haster, og da sier jeg at det gjør det om jeg trenger time fort. :)

Stå på ditt! :)
 
Back
Topp