Samtale på mor-barn klinikken - flere som skal?

Lil-17

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Jordmor henviste meg til mor-barn klinikken på sykehuset der jeg skal føde for å få en fødselsplan.
Årsaken er forrige fødsel og fødsel av stort barn.
Noen andre som skal få/har fått fødselsplan?
Noen som har erfaring med det, eller vet hva jordmor/legen på klinikken vektlegger ift. mors ønsker/tanker/bekymringer og faglige begrunnelser?

Legen skal sende henvisning til sjukehuset neste kontroll, altså i veke 28.

Ikkje på grunn av sjølve fødselen for den blir som den blir. Men meir heilheta rundt den. Eg har slitt med kronisk utmattelse sidan forrige svangerskap, gjekk 5 dagar over termin sist og det tæra enormt på ei allerede nedbrutt psyke (men eg var jo BERRE gravid og skylda alt på det). Eg er brystredusert og dette tok dei fint lite hensyn til på sjukehuset iom eg hadde god ammeerfaring frå før. Gjekk 3 veker før amminga var på plass og dette tæra sjølvsagt enda meir på psyka. Vi var dagleg på helsestasjonen her for kontroll av vekta.

Er ganske redd for at slike ting skal skje igjen derfor meiner både lege og jordmor at eg bør få samtale der ute slik eg får satt ord på tinga.

Aner ingenting om korleis slike samtaler vert lagt opp og kven ein får snakke med, så er meget spent..

Jeg har fått en time på riksen for å se på barnet og snakke om fødsel eller keisersnitt.

Legen skal sende henvisning til sjukehuset neste kontroll, altså i veke 28.

Ikkje på grunn av sjølve fødselen for den blir som den blir. Men meir heilheta rundt den. Eg har slitt med kronisk utmattelse sidan forrige svangerskap, gjekk 5 dagar over termin sist og det tæra enormt på ei allerede nedbrutt psyke (men eg var jo BERRE gravid og skylda alt på det). Eg er brystredusert og dette tok dei fint lite hensyn til på sjukehuset iom eg hadde god ammeerfaring frå før. Gjekk 3 veker før amminga var på plass og dette tæra sjølvsagt enda meir på psyka. Vi var dagleg på helsestasjonen her for kontroll av vekta.

Er ganske redd for at slike ting skal skje igjen derfor meiner både lege og jordmor at eg bør få samtale der ute slik eg får satt ord på tinga.

Aner ingenting om korleis slike samtaler vert lagt opp og kven ein får snakke med, så er meget spent..
Håper du får det tilrettelagt sånn det er best for deg :) Jeg er litt redd for at de ikke kommer til å høre på meg, siden de ikke gjorde det sist. Nytt sykehus og flere år siden sist fødsel, så håper på forståelse :)
Jeg har fått en time på riksen for å se på barnet og snakke om fødsel eller keisersnitt.
Har du fått informasjon om hva de «ser etter» eller blir alt tatt på sparken mens man er der?
Jeg fikk beskjed om å ta med fødselsjournalen fra sist fødsel, ikke noe mer.

Ble keisersnitt sist gang, så det medfører at de ikke kan "hjelpe til" på samme måte i en fødsel nå. Kan ikke få drypp og sånn fordi såret i livmora kan ryke. Derfor vurderes et nytt keisersnitt dersom denne ungen er like stor som broren.

Jeg hadde en sånn prat forrige gang på føden. Jeg fikk desverre veldig lite ut av det. Men det sol hjalp meg, var å skrive et brev til føden om min opplevelse fra forrige gang og hva jeg fryktet. Men alle som var innom meg i løpet av fødselen og barseltiden på sykehuset hadde lest det og det var virkelig gull verdt! Jeg fikk så god oppfølging at denne gangen så tenker jeg å bare la det gå som det går. :happy:

Back
Topp