Samtale på Haugesund sjukehus

Mammafrøken90

Flørter med forumet
I går var eg og min kone på for samtale til ivf ved sjukehuset i Haugesund. Eg har pcos, å vi har 3 negative forsøk bak oss hos klinikk Hausken. Eg har gått ned 15 kg sida mars men har sete litt fast på desse kg. Derfor er eg 1.8 kg over bmi grensa, men sida det står på sjukehuset at ein bør ha bmi under så og så mykje så hadde eg litt trua. Kan tilføye at eg generelt ikkje ser så tung ut so eg faktisk er, blitt påpeikt av td fastlegen.
Samtalen i går skulle vi gå gjennom papira å det aller første eg måtte sei var at eg hadde gått opp 3 kg sida eg sendte søknaden. Fekk då umiddelbart beskjed om at då fekk eg ingen behandling. Dette kom som et stort sjokk, eg var absolutt ikkje forberedt på det svaret å kjente tårene pressa på. Fekk då beskjed av legen at eg kunne gå ut av rommet å finne meg noke vatn. Det gjorde eg, då eg kom inn igjen hadde ho sagt til mi kone at eg mest trulig hadde dårlig psyke, at denne prosessen kom eg ikkje til å klare stå i, å at ho burde bere fram. Litt gråtkvalt prøvde eg å forklare at sida mi kone har 3 barn fra før å er ein god del eldre enn meg er det 1 unge ho har gått med på. Å sida ho har 3 er det noke vi begge ønsker at eg skal få bære fram og. Men då avfeide legen å sa at eg kunne neste gong. Eg prøvde forklare at det blir ingen neste gang, dette blir det eine barnet vi skal ha. Men legen stod på sitt at vi eventuelt kunne søke søskenforsøk for eg burde kanskje ta meg ein tur til psykolog eller psykiatrisk sykepleier. Det var nok litt språkproblem for eg fekk ikkje fram noke so helst.
Eg følte denne timen var ein skikkelig motivasjonsknekk. Uten å kjenne meg, eller vete noke so helst om vår situasjon drog ho store slutninger for oss. Eg kjenne meg heilt knust å virkelig tappa for motivasjon videre.

Så utrolig trist at dere ble møtt på denne måten! Skulle tro de kunne legge negativ informasjon fram på en litt delikat måte og tilby en løsning, f.eks å gå ned igjen i vekt. Vekt er jo ikke konstant og man kan endre på det.
Videre syns jeg det er uprofesjonelt å påstå at du har dårlig psyke, man blir jo utslitt av å gå igjennom negative forsøk, og de må ha forståelse for det! Ikke minst kommer man til en slik samtale full av håp og tro på at nå skal det gå bra! Og så gruser legen det håpet totalt. Man må få lov til å være lei seg og vise følelser.
Har desverre ikke tips på hva dere kan gjøre videre, men skulle tro dere kan sende ny søknad om du da møter kriteriene for vekt?
Håper virkelig det ordner seg for dere❤️ Lykke til videre :)

Det var ikke noen grei måte å bli møtt på.. Hva sa konen din da ?
Det er fælt å trekke slike konklusjoner for et par man ikke kjenner...

Så utrolig trist at dere ble møtt på denne måten! Skulle tro de kunne legge negativ informasjon fram på en litt delikat måte og tilby en løsning, f.eks å gå ned igjen i vekt. Vekt er jo ikke konstant og man kan endre på det.
Videre syns jeg det er uprofesjonelt å påstå at du har dårlig psyke, man blir jo utslitt av å gå igjennom negative forsøk, og de må ha forståelse for det! Ikke minst kommer man til en slik samtale full av håp og tro på at nå skal det gå bra! Og så gruser legen det håpet totalt. Man må få lov til å være lei seg og vise følelser.
Har desverre ikke tips på hva dere kan gjøre videre, men skulle tro dere kan sende ny søknad om du da møter kriteriene for vekt?
Håper virkelig det ordner seg for dere❤️ Lykke til videre :)

Ja, vi har fått ny time i januar for oppstart. Sa alt av papir burde vere i orden for kona. Ho sa ikkje nei til meg men eg burde virkelig gå inn i hjerta mitt, ikkje lyge for meg sjøl å finne ut om dette er noke eg kunne mestre. Det er virkelig ikkje lett å finne håp og motivasjon når eg føler legen ikkje har tru på meg.
Håper tida kan roe sjokket og skuffelsen å at eg er klar igjen med nytt mot i januar :cat:

Det var ikke noen grei måte å bli møtt på.. Hva sa konen din da ?
Det er fælt å trekke slike konklusjoner for et par man ikke kjenner...

Ho er av den typen so blir heilt stille og ikkje trekk ei mine når ting blir vanskelig. Klandrer ho ikkje for det, å ho gjer so godt ho kan når det gjeld å støtte meg. Er jo henas prosess og.
Ja eg syns det var veldig skuffende at vi (eg) skulle føle meg så dømt av dei. Dei jobber vel daglig med folk so er på bristepunktet. Eg har ingen dårlig psyke, men ho traff spikeren på håve med innledningen med vekt og at vi ikkje fekk behandlingen då

Så dumt at dere fikk en så negativ opplevelse. For noen leger blir nok pasientene nok en sak og de glemmer å se personen bak.

Ta godt vare på hverandre!

Oi! Nå ble jeg redd. Jeg veier nå for mye og skal ha forsamtale om 4uker.
Kan jeg spørre hvor mye din BMI var på når du var der inne? 1,8kg hadde du jo klart å bli kvitt til en oppstart.

Oi! Nå ble jeg redd. Jeg veier nå for mye og skal ha forsamtale om 4uker.
Kan jeg spørre hvor mye din BMI var på når du var der inne? 1,8kg hadde du jo klart å bli kvitt til en oppstart.

Sjekka faktisk først no ka bmi var. Å det var 32.4. Det står på nettet at ein bør ha bmi under 32. Då får eg ein følelse av at fokuset var mest på at eg hadde "dårlig psyke" sida eg fekk ein reaksjon på at ho sa vi ikkje fekk behandling då. Vi får jo komme igjen over nyttår men når vi har venta så lenge blei det så hardt å hørre at vi måtte vente litt lenger. Samtidig so eg følte skam og dårlig samvittighet for at mi vekt er problemet. Hadde eg bare vore forberedt.
Eg krysser fingre for deg, hold oppe motet og fatningen så trur eg nok det skal gå veldig bra med deg :thumleft har du mange kg igjen før du er nede i 32 i bmi?

Hva slags inntrykk fikk du av legen?
Sjekka faktisk først no ka bmi var. Å det var 32.4. Det står på nettet at ein bør ha bmi under 32. Då får eg ein følelse av at fokuset var mest på at eg hadde "dårlig psyke" sida eg fekk ein reaksjon på at ho sa vi ikkje fekk behandling då. Vi får jo komme igjen over nyttår men når vi har venta så lenge blei det så hardt å hørre at vi måtte vente litt lenger. Samtidig so eg følte skam og dårlig samvittighet for at mi vekt er problemet. Hadde eg bare vore forberedt.
Eg krysser fingre for deg, hold oppe motet og fatningen så trur eg nok det skal gå veldig bra med deg :thumleft har du mange kg igjen før du er nede i 32 i bmi?

Måtte du oppgi hvor mye du veide? Ba de deg om det? Veide de deg?
Jeg har 9kg igjen :O Men ligger i hardtrening og dietten er på plass.
Fikk du beskjed om at du kan prøve og søke på nytt når du var under 32bmi?

Hva slags inntrykk fikk du av legen?

Måtte du oppgi hvor mye du veide? Ba de deg om det? Veide de deg?
Jeg har 9kg igjen :O Men ligger i hardtrening og dietten er på plass.
Fikk du beskjed om at du kan prøve og søke på nytt når du var under 32bmi?

Det stod ei vekt inne på rommet der. Dei hadde nok kanskje vegd meg? Men vi måtte gå gjennom dei skjema vi fylte ut før vi kom å då sa eg at eg hadde gått opp noken kg igjen, som sant var. Hadde vore pinlig om eg slo av kg å so hadde ho vegd meg etterpå. Ja 9 kg er vanskelig på 4 veker, men ikkje uoverkommelig når målet er der snart. Krysse fingre for deg! Å håper du kanskje kan få litt av den slingringen so det faktisk står om på nett.
Vi slepp søke på nytt. Har fått ny time i januar so eg skal klare gå ned dei kg. Men ho ønska at kona mi skulle gå til gynekolog å bli klargjort for ivf behandling ho sida ho meinte at eg hadde for dårlig.

Det stod ei vekt inne på rommet der. Dei hadde nok kanskje vegd meg? Men vi måtte gå gjennom dei skjema vi fylte ut før vi kom å då sa eg at eg hadde gått opp noken kg igjen, som sant var. Hadde vore pinlig om eg slo av kg å so hadde ho vegd meg etterpå. Ja 9 kg er vanskelig på 4 veker, men ikkje uoverkommelig når målet er der snart. Krysse fingre for deg! Å håper du kanskje kan få litt av den slingringen so det faktisk står om på nett.
Vi slepp søke på nytt. Har fått ny time i januar so eg skal klare gå ned dei kg. Men ho ønska at kona mi skulle gå til gynekolog å bli klargjort for ivf behandling ho sida ho meinte at eg hadde for dårlig.

Hm. Ja, jeg vet hva jeg må gjøre.

Ååh, så bra :D Håper virkelig du får gjøre dette da :) Virkelig.
Hvordan var legen? Jeg snakket med ei utenlandsk dame i telefonen. Fikk litt blanda inntrykk.

Hm. Ja, jeg vet hva jeg må gjøre.

Ååh, så bra :D Håper virkelig du får gjøre dette da :) Virkelig.
Hvordan var legen? Jeg snakket med ei utenlandsk dame i telefonen. Fikk litt blanda inntrykk.

Men du har ikkje noke pcos so gjer vekttap vanskelig?? Eg krysser fingre! Et hærk å slanke seg men e nettså enda verre med tidspress i tillegg.
Legen snakka utrulig masse, å lytta lite. Enormt mykje ord på kort tid. Når Eg prøvde forklare og fortelle fortsatte ho med sin konklusjon, som var heilt feil. Ho var utenlandsk uten at eg heilt klarte hørre kor ho kunne vere frå:inpain:

Men du har ikkje noke pcos so gjer vekttap vanskelig?? Eg krysser fingre! Et hærk å slanke seg men e nettså enda verre med tidspress i tillegg.
Legen snakka utrulig masse, å lytta lite. Enormt mykje ord på kort tid. Når Eg prøvde forklare og fortelle fortsatte ho med sin konklusjon, som var heilt feil. Ho var utenlandsk uten at eg heilt klarte hørre kor ho kunne vere frå:inpain:

Jeg har PCO som gjæør det vanskeligere, men ikke umulig.

Da var det sikkert samme legen. Gosh, nå gruer jeg meg skikkelig til forsamtalen :(

Jeg har PCO som gjæør det vanskeligere, men ikke umulig.

Da var det sikkert samme legen. Gosh, nå gruer jeg meg skikkelig til forsamtalen :(

Ja eg kjenner til det. Ikkje umulig men veldig vanskelig.
Uff, no fekk eg dårlig samv. Du klarer nok å gå gjennom spm uten å ta til tårene får vi håpe å då har ho jo ingen grunn til å sei noke anna enn eventuelt dette med vekt. Eg krysser fingre for deg! Håper virkelig du får et bedre møte. Dei fleste har nok gode møter sida vi ikkje leser meir om negative opplevelser :smiley-angelic001:gen014

Ja eg kjenner til det. Ikkje umulig men veldig vanskelig.
Uff, no fekk eg dårlig samv. Du klarer nok å gå gjennom spm uten å ta til tårene får vi håpe å då har ho jo ingen grunn til å sei noke anna enn eventuelt dette med vekt. Eg krysser fingre for deg! Håper virkelig du får et bedre møte. Dei fleste har nok gode møter sida vi ikkje leser meir om negative opplevelser :smiley-angelic001:gen014

Vettu hva. Jeg synes det var utrolig dårlig gjort av hu å si du har svak psyke. Aner hu ikke hvor mange nerver som er i sving før en slik samtale?
Fy flate, noe så råttent.
Så lenge vekta er ok, så skal jeg fint komme meg gjennom resten

På grunn av en annen tråd kom jeg nå inn her, og jeg må bare si ifra at de ikke kan bestemme hvem av dere som går gjennom prosessen! Om du er innenfor vektmessig så kan de jo ikke nekte deg behandling? Om det er noe dere har bestemt dere helt for og de nekter ville jeg brukt fritt sykehusvalg og gått for en annen av de offentlige klinikkene. Haukeland har KMI 30 som grense, så ville nok heller da valgt en av de som har grense 32 eller 33.

Håper dere slipper å møte mer motstand, og at du heller godkjennes i januar.

Kona di må kun klareres gos gynekolog om det er noe dere ønsker tenker jeg. Hvis dere ikke ønsker det så ville jeg latt det være og heller kun fokusert på vekttapet.

Jeg er ikke i samme situasjon på noen måte, men ble bare mektig provosert. Det er jo faktisk deres personlige og private valg hvem som skal ha forsøk! :mad:

Vettu hva. Jeg synes det var utrolig dårlig gjort av hu å si du har svak psyke. Aner hu ikke hvor mange nerver som er i sving før en slik samtale?
Fy flate, noe så råttent.
Så lenge vekta er ok, så skal jeg fint komme meg gjennom resten

Nei syns igrunn det var litt dårlig medmenneskelighet igrunn. Blei så veldig tatt på senga, har gått gjennom samtalen i håve ca 100 ganger i etterkant å tenkt ka eg skulle gjort annerledes å ka eg skulle svart. Men eg kan ikkje gjere noke meir med det no. Skal virkelig gjere mitt beste for å gå ned i vekt. Å komme rakrygget inn på timen i januar å bevise at det blir sånn so vi ønsker.
Ønsker deg lykke til! Håper vi møtes på et termin forum ein dag :chicken:

Nei syns igrunn det var litt dårlig medmenneskelighet igrunn. Blei så veldig tatt på senga, har gått gjennom samtalen i håve ca 100 ganger i etterkant å tenkt ka eg skulle gjort annerledes å ka eg skulle svart. Men eg kan ikkje gjere noke meir med det no. Skal virkelig gjere mitt beste for å gå ned i vekt. Å komme rakrygget inn på timen i januar å bevise at det blir sånn so vi ønsker.
Ønsker deg lykke til! Håper vi møtes på et termin forum ein dag :chicken:

Ja, det hadde vært utrolig hyggelig :)

På grunn av en annen tråd kom jeg nå inn her, og jeg må bare si ifra at de ikke kan bestemme hvem av dere som går gjennom prosessen! Om du er innenfor vektmessig så kan de jo ikke nekte deg behandling? Om det er noe dere har bestemt dere helt for og de nekter ville jeg brukt fritt sykehusvalg og gått for en annen av de offentlige klinikkene. Haukeland har KMI 30 som grense, så ville nok heller da valgt en av de som har grense 32 eller 33.

Håper dere slipper å møte mer motstand, og at du heller godkjennes i januar.

Kona di må kun klareres gos gynekolog om det er noe dere ønsker tenker jeg. Hvis dere ikke ønsker det så ville jeg latt det være og heller kun fokusert på vekttapet.

Jeg er ikke i samme situasjon på noen måte, men ble bare mektig provosert. Det er jo faktisk deres personlige og private valg hvem som skal ha forsøk! :mad:

Er under Haugesund med grense på 32. Eg hadde 32.4 :banghead:
Ho sa fleire gonger at ho skulle ikkje nekte, ho sa ikkje nei, men... Eg burde gå til psykolog, eg burde virkelig gå inn i meg sjøl å være ærlig med meg sjøl om dette var noke eg takla, ho kunne sjå eg var et skikkelig følelsesmenneske (Det stemmer ikkje). Så sjøl om ho sa at ho ikkje skulle nekte meg så hadde ho eit men bak kvar setning. Det gjorde meg veldig usikker på alt.

Håper vi kan gå inn i januar å bevise at kg er av å at eg kan vere som eg pleie å ta motgang ganske ok

Back
Topp