Samsoving!

Mackenzie87

Betatt av forumet
Dere som har født...
samover dere? Hvordan?
Deler dere dyne fks?
Min lille baby nekter å sove i egen seng/nest/bag etc med en gang det er leggetid. Jeg liker ikke samsoving, det er skummelt.. noen som har noen gode tips? Blir nok søvnløse netter liksom...
 
Vi samsover [emoji173] Jeg sitteligger i senga med henne sovende på magen (det er ikke av egen fri vilje men fordi hun gulper ut nesa hvis jeg legger henne ned). Hvis jeg kunne bestemme hadde vi også samsovet, men da vedsidenav hverandre. Med førstemann hadde jeg han ved min side avhengig av hvilken pupp jeg ammet på og han hadde et eget teppe. Vi sov ikke i samme seng som mannen min. Han måtte sove alene de seks fleste mnd ;)
 
Last edited:
Jeg har ikke født enda, men samsov med storesøster. Var redd for det i starten, men siden vi sovnet fra amminga ble det slik. Hun sov med egen dyne, og jeg sov helt rolig. Var noe i meg som gjorde at jeg ikke snudde meg i søvne, var jo livredd for å ligge på henne osv.
Det finnes jo samsovingsmadrass med kanter på, ellers er nestet fint å ha i senga :) Har også lest at det er anbefalt å ha dundyner, de er ikke tette og kan pustes lettere under.

Jeg kjøpte next2me seng for å kunne samsove samtidig som baby ligger i egen seng. Men så kjøpte vi oss ny seng, som er mye høyere enn babysenga :( Nedtur!
 
Min aprilbaby er ikke kommet ennå, men samsov med storebroren. Hvis du pakker dynen din godt mellom beina dine, unngår du at din store og tunge dyne havner oppå babyen. Babyen må ha egen dyne, slik at den ikke blir for varm.
Jeg lå med dynen mellom knærne og baby inntil brystet. Min egen dyne gikk på skrått fra skulderen til knærne, sånn at mage og bryst ikke var dekket. Sov i ammesinglet og var kokvarm uansett, så var ingen problem at jeg bare lå med dynen halvveis på meg.
 
Vi samsover og gjorde det med storesøstrene også. Lillegutt har egen dyne og flytter han til den siden jeg ammer på, legger han til puppen og så sovner vi begge to etterhvert. Jeg er så vant til å sove med barn i senga, så er ikke redd for å samsove. Føles trygt og godt å ha han i senga, pluss at det er utrolig praktisk mtp amming. :)

Mannen har flyttet dobbeltsenga fra gjesterommet og inn på soverommet til hun på 2 år og sover sammen med hun, siden hun fortsatt vil over i vår seng utpå natten. Hun på 7 sover heldigvis i egen seng hele natten, men har stående en barneseng på soverommet vårt som hun kan krype oppi utpå natten hvis hun vil. Hadde sovet mye dårligere hvis andre enn lillegutt og jeg hadde ligget i senga vår, så var egentlig greit å få mannen ut av senga i denne perioden. :p
 
Vi samsover også :Heartpink Synes det er veldig godt å ha henne så nær oss. Hun ligger som regel ganske tett inntil meg på ryggen og har en egen, lett dundyne på seg. Er alltid veldig obs på at våre puter og dyne er godt borte fra henne.

Vi har en egen "bedside" seng til henne ved siden av vår, men den kan hun ikke fordra. Det er det samme med babynestet; her er det bare mamma eller pappa som er bra nok :)
 
Vi bytter litt på at han ligger i nestet i bedsiden og samsove. Kommer litt an på hvor sulten han er på natta [emoji85][emoji87] Han bruker alltid egen dyne/pledd.
 
Her blir det litt begge deler. Jeg legger henne i senga ved siden av vår. Noen ganger roer hun seg og sovner der og andre ganger vil hun ligge på armen min eller i nestet i vår seng <3 har teppe eller egen dyne :)
Vi samsov ikke med storebror så dette er nytt for oss. Vi prøver oss frem litt. Har egentlig ikke noe ønske om å samsove men her er det lille som bestemmer <3 har hun behov så får hun <3
 
Vi samsover. Trodde det var slutt på at dette ble frarådet?

Har inntrykk av at det oppfordres til samsoving. Allerede på barsel fikk jeg beskjed om at det beste er om du har henne i sengen. Samme sa helsesøster :) eget teppe / dyne og ingen alkohol er det eneste man må huske på
 
Vi kommer nok til å ha han i en vugge ved siden av sengen vår, dersom det går :) Vi har for liten seng til samsoving og jeg vet med meg selv at jeg aldri hadde klart å sove godt når han hadde ligget mellom oss. Hadde vært livredd for å skvise han/ få dyna mi eller dyna til mannen over han :p Så han får sove på samme måten i samme vugge som jeg selv gjorde for 28 år siden!
 
Vi samsover, hun våkner om jeg prøver å flytte henne... Jeg har hennes dyne mellom oss, og som støtte for henne slik at hun ikke kan rulle over på magen. Passer på at min dyne ligg mest mulig bak meg, både sånn at den ikke kan dekke henne, men også for å støtte meg. Jeg flytter meg litt bort når hun er ferdig å spise, og passer da ekstra på at hun har støtte mot meg, slik at hun ikke ruller over på magen.
Det fungerer veldig fint sånn for oss [emoji846] Jeg flytter henne etter hvilken side jeg ammer på, for jeg får ikke til å amme på begge sidene uten å snu meg [emoji6]
 
Mini her skal kun sove oppå/inntil oss. Natt eller dag. Så ja, vi samsover.
Jeg er ikke så glad i det fordi jeg sover så dårlig, men når det er det mini vil...
 
Tror ikke dette frarådes? :)
Har inntrykk av at det oppfordres til samsoving. Allerede på barsel fikk jeg beskjed om at det beste er om du har henne i sengen. Samme sa helsesøster :) eget teppe / dyne og ingen alkohol er det eneste man må huske på
Tidligere ble det sagt at det var forbundet med økt risiko for krybbedød, men inntrykket mitt nå er som du sier Hamasita; nesten motsatt; bl.a. at det fremmer amming.

Tror verken jeg eller hun hadde sovet godt i hver sin seng.
 
Vi har ikke fått den nye babyen enda, men med førstemann så samsov vi. Jeg hadde en avlastningsseng på den ene siden, slik at vi fikk litt ekstra plass, og babyen lå i babynest på den siden som jeg skulle amme på neste gang (lurt tips til å huske hvilken side man skal amme på ;) ). Mannen insisterte på babynestet for han var redd for å rulle oppå babyen, og det var kjempepraktisk :)
Vi måtte også anskaffe enkeltdyner (bruker til vanlig alltid dobbeltdyne), men med en hver, og babyen fikk sin lille, så var det både trygt og praktisk med samsoving :)
 
Tusen takk dere <3 Her kom det fram masse nyttig jeg har brukt for å kunne sove godt i natt :) Tusen takk! :)
 
Vi samsov også med storesøster. Først oppå en av oss og senere inntil puppene mine [emoji6] Begge sovnet av ammingen. Var nervøs for å skvise henne i starten, men det gikk seg ganske raskt til. :)
 
Back
Topp