Samsoving

Oktoberjenta

Elsker forumet
Er det ingen som gjør det lengre? Er de blitt for store for det nå når de er rundt 2-3 mnd?
Jeg har ikke en gang prøvd å legge min over i sin egen seng når hun er sovnet. I begynnelsen prøvde vi på det etter vi hadde bysset på henne og fått hun til å sovne i armene våre. Men så har hun aldri klart å ligge i sengen sin noe lenge. Siden har hun sovet med oss.. Sånn som jeg gjør det nå er å gi henne flaske i sengen vår, legger henne oppå brystet så hun får rapt og sovner, deretter velter jeg henne over til siden. Er det dårlig vane? Er det lurt å vende det av henne nå før det blir for sent?

Nå har jeg absolutt ingen erfaringer med dette siden det er første barnet. Og jeg er kanskje litt lat av meg:), for jeg kan vel bære henne over til sin egen seng (som er kanskje bare 2-3skritt bort fra vår seng) når hun er sovnet. Men er så redd for at hun skal våkne igjen også må vi begynne på nytt.

Hun er forresten veldig avhengig av at vi skal bære henne på dagen for at hun skal sovne. Og hvis hun sovner dupper hun bare av i alt fra 10-30min. Aldri noe mer. Våkner med en gang jeg prøver å legge henne fra meg.

Så om det er noen som har noen forslag må dere bare komme med det, eller meningene deres om måten jeg legger henne på.

Vi samsovet enda vi også :p tenker vi gjør det ei lita stund til, de blir ikke bortskjemte når de er så små, så om du vil samsove eller ikke blir opp til hver enkelt tenker jeg ;) jeg synes det er veldig enkelt med tanke på nattamming :)

På dagtid kan det kanskje være lurt å prøve å trille tur å la han/hun sove ute hvis du ikke har prøvd det, lillemor sover iallefall bedre ute ;)

Vi samsovet enda vi også :p tenker vi gjør det ei lita stund til, de blir ikke bortskjemte når de er så små, så om du vil samsove eller ikke blir opp til hver enkelt tenker jeg ;) jeg synes det er veldig enkelt med tanke på nattamming :)

På dagtid kan det kanskje være lurt å prøve å trille tur å la han/hun sove ute hvis du ikke har prøvd det, lillemor sover iallefall bedre ute ;)
Her ammer jeg ikke en gang, hehe. Men godt å høre at flere også samsover. Får jo høre at det ikke er bra for hun kommer til å bli så avhengig av meg. Så er det jo bare meg det går utover så.. Vi får holde på litt til også vende henne av litt etter litt.

Har prøvd å trille turer med henne, hun sovner når vi triller, men stopper jeg våkner hun. Hun har til og med våknet før vi var ferdig med å trille også. Og da har jeg vært på 30-45min tur. Så hun sover uansett aldri lenge. Kun hvis jeg går inn i sengen og legger meg med henne også, da kan hun klare å sove 1-2timer på dagen.

Slutta med samsovinga når amminga ikke funka.
For her gjorde jeg det for min egen del ikke for hennes del.

Samsoving her og. Syns det er veldig greitt eg. Og koselig:-) prøvde egen seng i starten, men ho nekta. Me skal nok prøve det igjen snart, men syns ikkje det er noko å stresse med. Eit av dei største behova til babyen no er jo nærheit og tryggheit. Eg trur ikkje me lagar nokon "dårlige vanar" dei første månadane:-)

Her ammer jeg ikke en gang, hehe. Men godt å høre at flere også samsover. Får jo høre at det ikke er bra for hun kommer til å bli så avhengig av meg. Så er det jo bare meg det går utover så.. Vi får holde på litt til også vende henne av litt etter litt.

Har prøvd å trille turer med henne, hun sovner når vi triller, men stopper jeg våkner hun. Hun har til og med våknet før vi var ferdig med å trille også. Og da har jeg vært på 30-45min tur. Så hun sover uansett aldri lenge. Kun hvis jeg går inn i sengen og legger meg med henne også, da kan hun klare å sove 1-2timer på dagen.
Jeg sluttet med samsovibg raskt fordi jeg sov så dårlig selv. Puttet henne i egen seng på eget rom etter fire uker og det fungerte godt, men det er for oss. Hadde jeg hatt et barn som ikke godtok det, kunne jeg jo ikke ha gjort det. Om du "skjemmer" henne bort og skulle brenne deg på det nå, gjør du det bare annerledes med en evt nestemann. Kan da ikke gå såå galt? Skal ikke stå på mangel på nærhet hos dere i alle fall:)

Vi samsov også de første ukene, men prøvde å venne han til sin egen seng ganske kjapt. Jeg sover ekstremt dårlig med lille i sengen, så jeg hadde tiltet totalt av søvnmangel dersom han skulle hatt fast plass mellom oss :P
Han begynte med å sove mellom oss, så la vi han i babyrede mellom oss og etter noen dager slik la vi han i babyrede i egen seng - det funket kjempefint! :) Nå har han også sluttet med babyrede i sengen, bruker det kun i sofaen på dagtid.

Babyen din har nok blitt vant med å sove tett inntil deg, og det kan være det krever litt jobbing for å få henne over i egen seng, men dersom du er komfortabel med samsoving og koser deg med det så synes jeg ikke du trenger å stresse ;) Det med at hun ikke vil sove på dagtid med mindre du bærer på henne kan jeg virkelig kjenne meg igjen i. Slik hadde jeg det med første. Hun sov kun hvis jeg holdt henne, og da maks 30 min. Jeg gikk og bar på henne 24/7 de 4 første mndene - helt utrolig slitsomt! Jeg klarte nå etterhvert på et vis å venne henne til å sove i vuggen. Husker ikke hvordan jeg gikk frem, den perioden der er rimelig tåkelagt :P

Egentlig så er det vel sånn at samsoving anbefales FRA ca 2 mnd alder :) (jeg tror det er fordi da er de større og sterkere og kan si ifra bedre) Om det funker for alle sammen og man gjør det trygt så er det jo ingen ting i veien for det :) Både jeg og lillebror sover dårligere sammen i sengen. Han ligger rett over hodet mitt i slyngevuggen sin som henger i taket :love2 Det er nesten somsamsoving ettersom jeg hører og merker alt han gjør, og kan bare bruke en liten finger på ådytte litt på vugga sånn at han sovner igjen :love2 Når han ligger ved siden av meg søker han etter puppen heeeeele tiden, og jeg ligger som ei kråke for å ikke sovne oppå han eller vekke han ;)

Vi samsover også, vi har han i babynest i sengen mellom oss :) syntes det er kjempekoselig! Tenker vi prøver å få han over i egen seng når han runder 3 mnd :)

Jeg vil si at vi delvis samsover :) hun ligger i babynest i sin seng som er tatt rett ved vår seng og hvor den ene siden er fjernet, så det blir en forlengelse av vår seng nesten. :) jeg digger det! Jeg hører/ merker om det er noe, men har henne ikke oppi sengen vår. Men mellom 6-9 (etter morgenmåltidet) ligger hun i vår seng for da har mannen stått opp:)

Tror det er som det er sagt over, at deg er opp til hva foreldrene foretrekker. Jeg tror ikke jeg hadde sover godt med henne i sengen, men heller ikke på eget rom.

nå har snuppa her sovnet i egen seng flere netter og sovnet fra våken tilstand, men de nettene hun ikke gjør det så samsover vi:-) heller sove dårlig, men sove enn å ikke sove i det hele tatt eller at snuppa bare skal ligge å gråte :-)

Samsover endå, babyen min er 8 veker:) men har begynt å venne han til å sove i vogga, til no har det vore 2 netter han har lagt der heile natta ;)

Her er det også samsoving!:) Litt pågrunn av at da sover hun og jeg bedre:) Tar ikke den kampen med en 2 mnd gammel baby. Har ei på 4 år også, hun begynte å sove i egen seng hele natta for snart 1 år siden, men kommer en gang innimellom, å det er veldig koselig, men trangt med 4 i senga;) Skal nok prøve å få hu minste her til å sove i sin egen seng tidligere, men det er jo så koselig Gir flaske også, så har ikkeno med amming å gjøre, men kanskje litt med at jeg er redd hun skal våkne hvis j prøver å flytte henne fra vår til hennes seng :)

Vi samsover etter far er dratt på jobb. :) han er 4 mnd. Det er jo så kos!

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

nå har snuppa her sovnet i egen seng flere netter og sovnet fra våken tilstand, men de nettene hun ikke gjør det så samsover vi:) heller sove dårlig, men sove enn å ikke sove i det hele tatt eller at snuppa bare skal ligge å gråte :)
Kanskje vi skal ta å prøve å legge henne i sin egen seng i helgene og se om hun klarer å sovne fra våken tilstand. Og hvis det ikke går, så går det ikke. Da har vi hvertfall prøvd:)

nå har snuppa her sovnet i egen seng flere netter og sovnet fra våken tilstand, men de nettene hun ikke gjør det så samsover vi:) heller sove dårlig, men sove enn å ikke sove i det hele tatt eller at snuppa bare skal ligge å gråte :)
Kanskje vi skal ta å prøve å legge henne i sin egen seng i helgene og se om hun klarer å sovne fra våken tilstand. Og hvis det ikke går, så går det ikke. Da har vi hvertfall prøvd:)

Her er det også samsoving!:) Litt pågrunn av at da sover hun og jeg bedre:) Tar ikke den kampen med en 2 mnd gammel baby. Har ei på 4 år også, hun begynte å sove i egen seng hele natta for snart 1 år siden, men kommer en gang innimellom, å det er veldig koselig, men trangt med 4 i senga;) Skal nok prøve å få hu minste her til å sove i sin egen seng tidligere, men det er jo så koselig Gir flaske også, så har ikkeno med amming å gjøre, men kanskje litt med at jeg er redd hun skal våkne hvis j prøver å flytte henne fra vår til hennes seng :)
Jeg de hvertfall redd for at hun skal våkne om jeg flytter over i sin egen seng. Så det er derfor jeg ikke en gang har prøvd, tehe:) tror hun sover bedre inntil meg, og jeg syns egentlig ikke det er noe problem heller.

Her begynner veslegutt natten i egen seng, men våkner stortsett i 05.00 tiden for pupp. Etter dette sover vi sammen frem til vi står opp;):rolleyes:

Babyen din høres akkurat ut som min lille tulla. Hun bæres hele tiden og sover maks 30-45 min i strekk på dagtid(selvom vi triller) Kjenner senebetennelsen nærmer seg mildt sagt:/ Hender noen få ganger hun sover lenger og da er jeg sjokkert! :-) hehe!
Jeg har samsovet med henne frem til de siste ukene. Første natten vi øvde på sengen gikk jeg fra å amme 1-2 ganger om natten til 5 ganger :P (ammer da for å få henne t å sovne kjapt igjen) Men nå er det ned i 1-2 igjen så hun er blitt vant til det. Hender ofte vi samsover ved "siste periode":-) (kl 6-9 ca)
Jeg er også redd for å legge henne ned i tilfelle eg må starte om igjen m byssing/amming, men tenker at eneste måten å få litt frie armer på er jo å øve på det!:-)
Er jo veldig deilig hvis babyen kan legge seg alene i sengen sin tidligere på kvelden så man får litt "fri" og tid for seg selv og til hverandre om kveldene!:-) det er vel egentlig min motivasjon da det blir veldig mye bæring om dagene.. :-)

Back
Topp