Samsoving med nyfødt og dyr

Aprilbaby

Forelsket i forumet
Sommerfuglene 2017
Kom over en kommentar på FB der hun planla å skulle samsove med sin nyfødte og hunden i samme seng...er dette vanlig? Kjente jeg fikk helt sjokk. Kommer kanskje til å tråkke på noen tær, men vil bare forstå argumentasjon for at noen ønsker å gjøre det! Som spl kjenner jeg at jeg blir småkvalm da man hvet hvor mye bakterier husdyr kan ha på seg (f.eks tarmbakterier,ringorm, bendelorm, urin osv ellers bakterier) og syntes det er så merkelig å skulle utsette en nyfødt som ikke har det beste immunforsvaret for det. Tenker på at man i utgangapunktet lager mye "mat" for husstøvmidd da vi hele tiden mister døde hudceller og med et dyr i tilegg som avgir ennda mere bakterier vil de jo virkelig kose seg. Dyr er da dyr også og man kan vel aldri stole på hvordan de reagerer med at de plutselig skal dele eieren med en liten en? (Hvordan kontrollere at katten f.eks ikke legger seg på baby?) Er jeg helt på jordet for å reagere slik? Prøver bare å forstå...

Jeg hadde nok aldri valgt å gjøre det samme selv, men nå har ikke vi bikkja i senga uavhengig av baby heller.. Men støtter deg i argumentet angående mye "basselusker" som baby ikke trenger å bli utsatt for :) Dyra får jo oppmerksomhet på mange andre områder :)

Jeg hadde nok aldri valgt å gjøre det samme selv, men nå har ikke vi bikkja i senga uavhengig av baby heller.. Men støtter deg i argumentet angående mye "basselusker" som baby ikke trenger å bli utsatt for :) Dyra får jo oppmerksomhet på mange andre områder :)
Forskjellig man skal ligge å fundere på når man ikke får sove på natten

Jeg ville aldri lagt babyen og hunden sammen. Men nå har ikke vi hunden på soverommet da.tenker æsj.....

Det kommer ikke til å skje her heller, men hunden får ikke sove i senga i utgangspunktet.

Men når det er sagt så er jeg litt uenig at det er så ille på en måte.
Da min ble født lå han jo på gulvet som alle andre babyer gjør, og ofte sovnet han på gulvet. Hunden vi hadde mens han var helt nyfødt var ganmel og blind, men luktet seg frem til han, og la seg beskyttende ved siden av han, med hodet oppå magen til babyen. Hadde en valp også, og hvis den klønete valpen nærmet seg når mini sov, fikk han beskjed av gammelhunden om å holde avstand. Vi var jo en flokk, og hunden viste omsorg ved å få være nær.

Babyen får et ganske godt forsvar mot forskjellig via morsmelk, og forskning viser at barn som vokser opp med dyr er mindre utsatt for astma og allergier, og generelt friskere. Men nå tar jeg utgangspunkt i en alminnnelig frisk hund, ganske sjelden det er snakk om orm og diverse parasitter.

Hvis det skal være farlig for babyen at hunden er i senga, så må det jo være like farlig for babyen og ligge på gulvet, der hunden oppholder seg hele tiden.

(Nå er jeg ikke et kattemenneske da, så usikker på hvordan det er sammenlignet)

Enig i det Zephyra sier her. Det er veldig sjeldent hunder har ormer,da er de i tilfelle syke og nå behandles.
Det er også veldig sjeldent hunder har mikrober som er veldig patogene for mennesker.
Vi mennesker er jo minst like skitne på hendene våre.

Men dette tror jeg er en smakssak og hvilken type hund man har :) Jeg respekterer like mye de som velger å ikke gjøre det som de som gjør det :)

Enig i det Zephyra sier her. Det er veldig sjeldent hunder har ormer,da er de i tilfelle syke og nå behandles.
Det er også veldig sjeldent hunder har mikrober som er veldig patogene for mennesker.
Vi mennesker er jo minst like skitne på hendene våre.

Men dette tror jeg er en smakssak og hvilken type hund man har :) Jeg respekterer like mye de som velger å ikke gjøre det som de som gjør det :)
Veldig godt poeng det der om mennesker, det vil faktisk være langt større fare for smitte av diverse bakterier og sykdommer via søsken, spesielt de i bhg-alder :p
Ja folk får gjøre som de vil, men jeg tenker at babyer er ikke så sarte, de tåler en god del egentlig :)

Æsj, å ha dyr i senga er uhygenisk og ekkelt uansett, baby eller ei....

Synes også det er ekkelt å ha dyr i senga! Hadde aldri lagt babyen min og hunden i samme seng. Er sikkert ikke farlig, men jeg hadde aldri gjort det!

Jeg har hund, og hunden får ligge oppå dyna i senga ja. Synes ikke det er noe ekkelt - foruten i røyteperioder. Vi har aldri blitt syke av det, og hunden oppholder seg jo ellers overalt i huset og etterlater seg pels og "basselusker" slik som vi mennesker gjør. Tror faktisk at stebarna mine drasser på mer basselusker enn hva hunden gjør.

Når det er sagt, så er det helt uaktuelt å ha hunden på soverommet når baby kommer. Vi skal etter jul tilvenne hunden til å sove på et annet sted i huset - slik at når baby kommer i mars så er soverommet dyrefritt. Baby skal sove i egen seng, men vi vil ikke ha hundehår overalt heller.

Vi har to katter i tillegg, men de får ikke være på soverommet. Men de er ellers rundt om i huset når vi er hjemme. Man må jo bare tilpasse seg situasjonen når baby kommer. Man skal ikke trenge å kvitte seg med dyrene, eller holde de avstengt i store deler av huset.

Jeg har hund, og hunden får ligge oppå dyna i senga ja. Synes ikke det er noe ekkelt - foruten i røyteperioder. Vi har aldri blitt syke av det, og hunden oppholder seg jo ellers overalt i huset og etterlater seg pels og "basselusker" slik som vi mennesker gjør. Tror faktisk at stebarna mine drasser på mer basselusker enn hva hunden gjør.

Når det er sagt, så er det helt uaktuelt å ha hunden på soverommet når baby kommer. Vi skal etter jul tilvenne hunden til å sove på et annet sted i huset - slik at når baby kommer i mars så er soverommet dyrefritt. Baby skal sove i egen seng, men vi vil ikke ha hundehår overalt heller.

Vi har to katter i tillegg, men de får ikke være på soverommet. Men de er ellers rundt om i huset når vi er hjemme. Man må jo bare tilpasse seg situasjonen når baby kommer. Man skal ikke trenge å kvitte seg med dyrene, eller holde de avstengt i store deler av huset.
Nei at man skal være nødt å kvitte seg med dyr syntes ikke jeg heller! Men at dyrene bør ha noen grenser for hvor de får oppholde seg (f.eks ikke ligge i vugga) og at man lærer de å være forsiktig rundt en baby? Jeg mener man aldri skal stole helt på et dyr uansett hvor snilt det er. Har vokst opp med både hund og katt så er ikke slik at jeg ikke liker dyr, tvert i mot. Jeg var vant til at at det var klare regler for at de ikke fikk oppholde seg på rom, bad, sofa osv men det er klart man må respektere at ikke alle har det slik. At noen velger å sove med hunden/katten sin tenker jeg i utgangspunktet ikke noe på, men reagerte litt da baby og dyr skulle sove i samme seng

Hmm... Nå måtte jeg tenke skikkelig tilbake da førstemann var baby. Og jeg tror for å være helt ærlig, at hunden lå på "plassen" sin i senga selvom jeg tok opp lillegutt i vår seng om han våknet på natten. Men jeg husker ikke sikkert... Jeg var 5 år da jeg fikk min første hund (liten hund) og nå er jeg 29, og har fortsatt samme rase, men er 3 hunden. Jeg har sovet med hund i senga siden jeg var 5, altså jeg har aldri tenkt over at dette skal være noe negativt. Burde sikkert gjort det, men det har liksom vært naturlig for meg. Men slik det er nå da, når baby kommer i april, er det HELT uaktuelt å la nåværende hund være i sengen sammen med baby. Heldigvis er ikke dette noe hund som trenger allverdens tilvenninger for en forandring så jeg ser ikke på det som noe problem vi må forberede oss på. Kaster sikkert en liten brannfakkel her nå, men har liksom ikke tenkt så mye på dette. Lillesøster var jo 1 når vi fikk første hunden og jeg tror da han lå i hennes seng og. Herregud, kansje vi bare er skikkelig sløve ;) Det er liksom orden på oss ellers liksom :)

Uaktuelt for min del. Både mannen min og jeg har vokst opp med mange dyr, men vi har aldri latt de sove i senga. Mye pga røyting. Svigermor lar både hunden og katten sove i senga si, og sengetøyet er jo fullt av dyrehår. Men vi er jo ulike, og det handler vel om hva man er vant til.

Last edited:
Jeg synes også det var kjempe ekkelt å ha hunden oppi senga.... Helt til vi fikk valp selv :p Han sover ikke senga med oss, men kommer oppi senga om kvelden og noen ganger om morgenen. Vi kommer ikke til å samsove med hund og baby, men de kommer nok til å være i senga samtidig noen ganger. Forøvrig skjønner jeg ikke hvordan man får plass til foreldre, hund og barn i senga hele natta gjennom heller :p

Jeg skjønner ikke hvorfor folk tenker det er så uhygienisk? Man bader og vasker dyra ,jeg gjør det en gang i uka og vår er i tillegg røytefri. Greit nok at mange hunder røyter men de er da ikke uhygieniske ? Her tror jeg det beror mest på hva man er vandt til og om man har vokst opp med dyr eller ei:)

Jeg kunne aldri hatt dyr i senga uansett om det er baby eller ikke der. Men med baby syns jeg aboslutt ikke noe om det.

Bakterier og sånt er nå en ting, men mange husdyr (hvertfall mine to små hunder) elsker jo kroppsvarme og jeg tenker at sjansen er stor for at både en hund og en katt kan greie å blokkere babyens luftveier og at du våkner med en kald baby ved siden av deg.. nei, grøss og gru, hadde ikke tatt sjansen!

Nei æsj...
Jeg fikk helt avsmak for katten sist svangerskap og det er ikke noe bedre nå. Han har en plass og der får han holde seg.

Back
Topp