Samsoving eller ikke?

tuffeluff

Elsker forumet
Marsipanene 2019
Hvordan skal en gjøre det med tvillinger og søvn?
Skal de alltid sove samtidig? Skal den ene vekkes om den andre våkner?
 
Vi vekker den andre for mat hvisker andre er våken og skal spise, for å samkjøre de mest mulig :) de sover sammen i egen sprinkelseng ved siden av vår seng
 
Vi samkjører ikke. Jeg synes ikke man skal vekke en baby som sover, med mindre h*n går lite opp i vekt e.l. :) mine er såpass forskjellige at vi har valgt å følge deres egne behov, og ikke søsknets. Om vi har behov for det så samkjører vi. Ingen problem å få det til egentlig.

Mine har alltid sovet i hver sin seng.

Det viktigste er at dere kjenner på hva som er rett for dere. "alle" sa samkjøre, samkjør, samkjør - men det ble bare stress for vår del. Var deilig den dagen vi bare sluttet med det :p Når de blir eldre og skal spise faste måltider, så kommer samkjøringen naturlig :)
 
Samsoving tenker jeg på med mor. :p

Jeg tror nok vi prøver litt samkjøring etter hvert, men de første månedene synes jeg de må få finne litt ut av verden, og ønsker ikke å vekke dem. Har jo sett blant de som har eldre tvillinger at det er store variasjoner på hvor samkjørt man får dem første året (selv om foreldrene tilsynelatende har prøvd samme teknikker). De kan jo ha like ulikt søvnbehov som to søsken generelt, og det er jo mange som har helt ulike søvnerfaringer fra babytiden med barna sine (altså de som ikke har tvillinger, men flere barn). :p Jeg husker fra barselgruppen min at alle babyene sov veldig ulikt (både mengde og antall dupper).
 
Mine var samkjørte på barneklinikken og vi hadde samme rutinen ca 2 uker etter vi kom hjem. Men når vekten gikk fint opp og alle var fornøyde så lot vi de sove når de sov og spise når de ville.

Nå syns jeg det er enklest når de ikke våkner samtidig om natten da jeg trives best med det i forhold til ammingen.

De deler foreløpig en grind seng og i løpet av natta havner en eller begge i senga med meg da vi sovner under amming :hilarious:
 
Hvordan skal en gjøre det med tvillinger og søvn?
Skal de alltid sove samtidig? Skal den ene vekkes om den andre våkner?
Det må du kjenne på selv :)
Mine sov sammen til de var 6 mnd. Da begynte de å plage hverandre. Jeg vekket i starten, men slutta med det
 
Nå har jeg mine her, og har fått til ammingen. Så min rutine foreløpig er å vekke den andre på dagtid så jeg kan tvillingamme, men amme dem hver for seg når de våkner av seg selv på natt. :)
 
Back
Topp