Samsoving, bedsidecrib? Hjelp...

Majah.

Forelsket i forumet
Oktoberlykke2020❤
Novemberbarna 2021
Hei, har ei jente på litt over 4uker.
Har ei bedsidecrib til henne, men sliter med og legge henne ifra meg der etter å ha ammet hun på natten. Hun sover som en stein, helt til jeg legger henne ifra meg.. Skal helst bare ligge på fanget, så når jeg prøver og legge henne ned så skriker hun eller blir urolig, som oftest... prøver og legge meg bort til hun i bedsidecrib, bruker tutt og holder hender for og roe, men har hun våknet til så er det bare pupp hun vil ligge inntill og kose..
Jeg føler meg ikke trygg med og sove med henne i sengen, så har ett stort ønske om og få hun over i bedsidecrib..

Er det noen som har noen tips og triks?
Hvordan sover dere, og hvordan evnt får dere til og føle dere trygge med og ha baby i seng?
Jeg kvier meg til nettene pga dette...

Har du prøvd sånn «womb»-drakt? Husker ikke hva det heter på norsk, men vi tuller babyen vår inn på kvelden. Har lillelampledd som vi surrer rundt overkroppen slik at armene ikke kan bevege seg. Vi legger henne på en håndduk mellom putene våre, hvor vi har laget en liten forhøyning på begge sider så hun ligger stabilt på rygg. Deretter er det bare å passe på at hun enten har sutten sin eller legge en hånd for kroppskontakt til - så sover vi alle i 5-6 timer :) (7 uker gammel).

Jeg var livredd for å ha baby i senga, men med søvnmangel så blir man kreativ. At hun ligger i mellomrommet mellom putene våre gjør at man opplever det som tryggere. Så får det heller være at jeg og samboer ligger en armlengde fra hverandre omtrent :p

Vi har også bedside crib og jeg innbiller meg at det er litt lettere å flytte hu over hvis hu allerede er inntullet i et teppe så blir hu ikke lagt rett ned på et kaldt underlag. Og så hjelper det noen ganger her å dytte beina hennes opp mot kroppen (kanskje dårlig forklart). Hu roer seg i hvertfall noen ganger da. Men det er okke alltid jeg flytter hu over når hu sovner i senga vår under amming . KAn risikere at hu blir lys våken og vi må gå rundt med hu lenge før hu sovner igjen. Hu er fire uker nå. TAr ikke smokk. Bare brekker seg.

Vi har bedside crib- her pakker jeg henne litt inn så roer hun seg i armene mine før jeg legger henne over! Har lammeskinn i senga hennes + dyne! Legger jeg innstill senga hennes å stryker hu i panna til hu sovner. Har gått overaskende bra her

Jenta på 12 dager er heller ikke fan av å bli lagt over i senga si.. Her har vi endt opp med at hun ligger i babynestet sitt mellom oss. Legger en gulpeklut under hodet hennes og ammer bare mens hun ligger oppi der.. Da kan jeg holde over henne eller lett få i smokken samtidig som hun har sin egen plass oppi der :happy:

Anbefaler å svøpe. Vi bruker både wombie og strekkstoff type jersey. Finne instruks på YouTube

Jenta vår ville bare sove på brystet de første dagene, så da var vi våken på skift. Etterhvert fant vi ut at det ikke var bærekraftig og måtte finne en annen løsning. Vi ville ikke samsove, men så fikk jeg tips om å legge et babynest oppi nedside criben. Jeg var i utgangspunktet veldig skeptisk til det også i og med at de ikke anbefaler det (som de gjør med alt når det kommer til soving), men var mer komfortabel med det enn å ha henne i senga med oss. Så vi fant et babynest som var ganske hardt og hadde faste kanter (voksi), og ikke hadde så mye dilldall. Hun aksepterte det veldig raskt, og sover kjempebra om natta nå! Hun er 5 uker nå, og vi skal snart starte med "avvenninga". Hun har allerede av og til sovet uten.

Det føles nok tryggere for de at de kjenner at det er noe rundt de. Om du prøver dette så håper jeg det hjelper!

Jenta på 12 dager er heller ikke fan av å bli lagt over i senga si.. Her har vi endt opp med at hun ligger i babynestet sitt mellom oss. Legger en gulpeklut under hodet hennes og ammer bare mens hun ligger oppi der.. Da kan jeg holde over henne eller lett få i smokken samtidig som hun har sin egen plass oppi der :happy:

sovner på brystet mitt før jeg legger over i nestet, men hørtes jo lurt ut å amme mens hun ligger oppi, hvordan gjør du det?

sovner på brystet mitt før jeg legger over i nestet, men hørtes jo lurt ut å amme mens hun ligger oppi, hvordan gjør du det?

Ja, det er vel kanskje ikke den mest praktiske ammeløsningen :p men jeg ligger på siden og gir henne av det brystet som er øverst.. da har det pleid å gå bra..

Jeg hadde ingen planer om å samsove og hadde kjøpt bedsidecrib, babynest, svøpetepper og gud vet hva. Har fått et skikkelig klistremerke som bare hyler om jeg prøver å legge henne ned. Det eneste steder hun sover alene er i vogn eller i bilstol. Vogna må være ute og bilstolen i en bil som går:woot: Jeg ligger med henne på eget rom fordi senga vi har er for myk for samsoving og mens vi venter på ny samsover vi alene. Jeg ammer henne også flytter JEG meg vekk fra henne og til andre siden av senga. Om jeg forsøker å flytte på henne blir det baluba og ingen søvn på oss. Samsovingen går veldig bra, og føler meg mer og mer trygg på det. Stresser ikke med å få henne over i egen seng og fokuset er nå nok søvn for oss alle etter å ha prøvd å flytte henne i nesten 2 uker. Hun er 5 uker nå.

Her hjelper det med babynest i sengen og før ho legges ned så er sengen på forskudd varmet opp med en flaske som fjernes før ho legger seg. Dette sammen med hvit støy(ho har en egen bamse for det) gjør at ho sover alene i bedsidecriben og ikke må sove på oss<3

Har samme problemet selv, men det hjelper med Sleepyhead babynest oppi bedside crib'en. Det er ganske fast og stødig, så babyen kjenner at det er noe rundt seg. Jeg har et babyteppe rundt babyen mens jeg ammer, slik at det er varmt og hun ikke kjenner så godt at hun blir lagt oppi et kaldt babynest (sikkert lurt med varmeflaske oppi først også som noen tipset om). Så tar jeg babydynen hennes over der igjen, også legger jeg henne oppi når hun sover ordentlig, med pledd og dyne og det hele. Da går det ofte bra. Når det er sagt så sovner jeg ofte selv mens jeg ammer, så nesten halve tiden sover hun oppå eller inntil meg i senga mi. Men det går bra. Jeg har det nok i underbevisstheten at hun ligger der. Lykke til! :)

Sliter med det samme. Akkurat nå om dagen legges han i nest mellom meg og pappaen, men ender opp med samsoving (og fri tilgang til pupp) når pappaen står opp med storebror. Er ikke helt komfortabel med det, synes det er tryggest at han har sitt eget sted... regner med det går seg til, han er bare 3 uker enda.

Hei, har ei jente på litt over 4uker.
Har ei bedsidecrib til henne, men sliter med og legge henne ifra meg der etter å ha ammet hun på natten. Hun sover som en stein, helt til jeg legger henne ifra meg.. Skal helst bare ligge på fanget, så når jeg prøver og legge henne ned så skriker hun eller blir urolig, som oftest... prøver og legge meg bort til hun i bedsidecrib, bruker tutt og holder hender for og roe, men har hun våknet til så er det bare pupp hun vil ligge inntill og kose..
Jeg føler meg ikke trygg med og sove med henne i sengen, så har ett stort ønske om og få hun over i bedsidecrib..

Er det noen som har noen tips og triks?
Hvordan sover dere, og hvordan evnt får dere til og føle dere trygge med og ha baby i seng?
Jeg kvier meg til nettene pga dette...
Her sover pappan på sofaen og jeg & baby i senga med fri tilgang :p egentlig ikke helt å anbefale, men håper på at det går seg til snart ;)

Ammemadrass kan hjelpe? Har du prøvd å ha hele armen din inntil babyen i bedside criben å prøvd å roe på den måten? :)

Vi samsover og har gjort det fra hjemkost fra sykehuset. Fra han legges om natten så ammer jeg i sengen frem til vi skal opp om morgenen. Føler meg uthvilt da jeg ikke bruker tid på å styre med legging og han sover godt inntil meg. Vi har stor seng og mannen sover nede. Dette er fjerde baby jeg samsover med. Hadde ikke noe valg da første kom via ks og jeg klarte ikke reise meg opp for å amme de første dagene, så da måtte vi sove sammen for å slippe at jeg skulle streve med å komme meg ut av sengen. Har egentlig ikke vært noe bekymret. Jeg flakser ikke mye rundt når jeg sover. Sengen hans står rett ved siden av, men den er foreløpig ikke brukt.

Vi samsover og har gjort det fra hjemkost fra sykehuset. Fra han legges om natten så ammer jeg i sengen frem til vi skal opp om morgenen. Føler meg uthvilt da jeg ikke bruker tid på å styre med legging og han sover godt inntil meg. Vi har stor seng og mannen sover nede. Dette er fjerde baby jeg samsover med. Hadde ikke noe valg da første kom via ks og jeg klarte ikke reise meg opp for å amme de første dagene, så da måtte vi sove sammen for å slippe at jeg skulle streve med å komme meg ut av sengen. Har egentlig ikke vært noe bekymret. Jeg flakser ikke mye rundt når jeg sover. Sengen hans står rett ved siden av, men den er foreløpig ikke brukt.
Jeg har fått mitt første barn, og vi samsover store deler av natten, men følte helsesykepleier syns det var litt dumt. Og at vi burde ‘øve’ mer på at han sover i egen seng. Jeg føler jeg har kontroll, vi sovet godt begge to når vi samsover, men blir allikevel litt usikker når mange sier/skriver at det ikke er bra/trygt. Jeg ligger helt i ro når jeg sover, og sover egentlig ganske lett, MEN jeg sovner når vi ammer og kan bli liggende med puppen ute i et par timer uten å merke det. Ellers våkner jeg når han våkner - så tror vi kommer til å fortsette med dette så lenge han ikke er så mobil i senga.

Jeg har fått mitt første barn, og vi samsover store deler av natten, men følte helsesykepleier syns det var litt dumt. Og at vi burde ‘øve’ mer på at han sover i egen seng. Jeg føler jeg har kontroll, vi sovet godt begge to når vi samsover, men blir allikevel litt usikker når mange sier/skriver at det ikke er bra/trygt. Jeg ligger helt i ro når jeg sover, og sover egentlig ganske lett, MEN jeg sovner når vi ammer og kan bli liggende med puppen ute i et par timer uten å merke det. Ellers våkner jeg når han våkner - så tror vi kommer til å fortsette med dette så lenge han ikke er så mobil i senga.
Jeg sovner også når jeg ammer, kroppen frigir jo hormonet prolaktin når vi ammer og da blir man trøtt. Jordmoren min har jobbet som jordmor både på helsestasjon og Ullevål sykehus i mer enn 30 år. Vi snakket om dette forrige uke. Hun syns det er flott at vi samsover. Jeg tenker man må gjøre det som er til barnets beste. Hvis barnet trives med samsovingen og det er enkelt for deg, så fortsett med det :) Jeg har samsovet med alle mine fire barn og har ikke fått høre at det er negativt fra noen av jordmødrene eller helsesykepleierne jeg har vært borte i. Jeg må være opplagt og ha overskudd til meg selv, barna og mannen. Med første prøvde jeg å legge i sengen, men det tok for mye av meg, så droppet det og har aldri angret. :)

Jeg har og en bedsidecrib, men lille våkner og kavere hvis han blir lagt der. Det gav jeg opp ganske fort. Så her gjør vi det som gir mest og best søvn for alle, samsover. Men mini ha egen dyne og jeg ligger som oftest med armen min mellom oss. Jeg føler meg trygg med det, men forstår de som føler seg utrygg også.

Jeg har mini liggende på en stor flanell-gulpeklut i senga mi. De gangene jeg har fått flyttet han over i bedsidecrib så har jeg bare tullet flanellkluten rundt han og flyttet han. Da blir det ikke så kaldt når han legges i egen seng. Jeg ammer helst liggende i senga og dropper da raping når jeg skal flytte han, for de er garantert å vekke han uansett. :hilarious:

Prøver å legge henne i egen seng på siden av vår, men det er så mye knirking og uro med henne da at ingen av oss finner roen. Hun sover best inntil oss, så da har det blitt sånn :p Men savner å ligge inntil mannen også, så hadde vært fint om hun lå noen timer i egen seng etter hvert :happy:

Back
Topp