Sammenheng

Leelu

Elsker forumet
En annen tråd her inne fikk meg til å tenke litt, er det slik at de barna som går tidlig snakker senere? Og motsatt, de som ikke går, snakker mer?

Mitt knøtt går, og det har hun gjort siden uken før hun fylte et år, men det store vokabularet har latt vente på seg. Hun sier "opp" om hun vil vi skal løfte henne opp. Ellers sier hun "takk". De to ordene er faste og hun har hatt dem på plass en stund.

Eller sier hun av og til "mamma" og "pappa", og kan glimte til med "nese" eller "øye" når vi leker pekeleken, men hun kan si det, og så kan det gå uker til hun gjør det igjen.

Tror det kan være noe i det altså, for mi jente har mange ord, og lærer stadig nye, men gåinga ser jo ut til å la vente på seg..
Men veit jo også om unger som har gjort begge deler, både tidlig og sent, så er nok store variasjoner

Begge guttene mine var tidlig ute med å gå og de hadde også et godt forståelig språk relativt tidlig.. Men husker ikke helt hvordan språket var i denne alderen. Veslejenta mi var litt seinere med å gå (13 mnd) og hun sier mamma, pappa, navnene på brødrene (eller noe som ligner, hehe), bamse, dukke.. Aner ikke hva som er normalt?

Gleder meg sånn til hun kan prate litt mer! Vi/jeg er riktignok 3 språklige og jeg har hørt det ofte kan ta litt lenger tid for to språklige barn å snakke, men føler jeg virkelig er klar for litt flere ord. Favoritt ordene denne uken er "denne" og "nei" , men det virker ikke som de har noe fast innhold 

Oj, tre språk! Vil tro det tar litt tid å finne ut av forskjellene da ja! Men så heldig som får t godt utviklet språkøre tidlig :o) Syns egentlig det er mest babling her da, hører som nevnt enkelte ord, men for det meste "snakker" hun med tonefallet.

Leelu skrev:
Gleder meg sånn til hun kan prate litt mer! Vi/jeg er riktignok 3 språklige og jeg har hørt det ofte kan ta litt lenger tid for to språklige barn å snakke, men føler jeg virkelig er klar for litt flere ord. Favoritt ordene denne uken er "denne" og "nei" , men det virker ikke som de har noe fast innhold 

Pjokken her gikk når han var 11 mnd. Han fikk også ganske mange ord tidlig. Sier "mamma", "pappa", "se der", "siktig", "voff", "bæ", "namnam" osv osv.....ganske mye tidligere ute enn søstrene sine.

Volcano skrev:
Oj, tre språk! Vil tro det tar litt tid å finne ut av forskjellene da ja! Men så heldig som får t godt utviklet språkøre tidlig :o) Syns egentlig det er mest babling her da, hører som nevnt enkelte ord, men for det meste "snakker" hun med tonefallet.

Leelu skrev:

Haha, vel ett av språkene er selvsagt norsk, og et av de andre er engelsk fordi mannen er engelsk (klarer bare ikke venne meg til å snakke norsk med han så vi snakker engelsk hjemme), så egentlig er det bare ett halv "eksotisk"/uvanlig språk (Er ganske mye mindre imponerende enn det høres ut)

Leelu skrev:

Volcano skrev:

Leelu skrev:

Haha, vel ett av språkene er selvsagt norsk, og et av de andre er engelsk fordi mannen er engelsk (klarer bare ikke venne meg til å snakke norsk med han så vi snakker engelsk hjemme), så egentlig er det bare ett halv "eksotisk"/uvanlig språk (Er ganske mye mindre imponerende enn det høres ut)

:o) Trenger ikke være eksotisk, syns bare de som er flerspråklige fra barnsben av er heldige. Jeg har et helt elendig språkøre.. :o/

Back
Topp