Sammenheng rift sex og fødsel

• Trådstarter Trådstarter Kvinne88
  • Opprettet Opprettet
K

Kvinne88

Guest
Hei! Får alltid rifter etter sex, disse oppstår på mellomkjøttet og av og til rundt endetarmen. Samme hvor våt jeg er før samleiet blir det slik, glidemiddel hjelper ingenting. En gynekolog sa engang at jeg har såre slimhinner og at det er grunnen til riftene. Derfor har jeg nå fått angst for fødsel etter å ha lest meg opp om rifter, hjelper ikke at jeg fikk avslag på Ullevål og må føde på ahus som ikke bruker Finskegrepet heller :(

1. Har rifter under sex ofte sammenheng med rift under fødsel? Finner NULL info på nett. Isåfall er jeg vel dømt til keisersnitt? Har ingen jordmor å spør.

3. Har ikke fått innkallelse til OUL enda siden jeg ikke har fått vite om jeg heller får plass på ahus, men får sikkert det da. Men vil jeg bli sendt til et annet sykehus da? Trenger sårt den ultralyden og vil ikke vente lenger enn de 18-19 ukene..

2. Er 16+3 og begynte å kaste opp igjen i går, kan jeg da utelukke MA? Vært redd for det grunnet smerter de siste 2 ukene og er generelt livredd for det selv etter ultralyd i uke 14 hvor alt var bra.

Håper noen vet noe, har ingen å spør da legen ikke har tid til spørsmål på kontrollene.

At du begynte å kaste opp trenger ikke ha noe å si.

Hei!
Jeg har samme problemet som deg. Men jeg fikk kun en liten rift under fødsel og ble sydd med noen få sting.
Jeg vil anbefale deg å gjøre det gynekologen anbefalte meg å gjøre for mange år siden: Smøre med daglig i underlivet med en fet krem! Dette har hjulpet meg mye med problemet, samt selvsagt god glidekrem (silikonbasert er best).
Kjøp Locobase repair og smør hele slimhinnen med dette, helt forfra og hele veien bak. Gjør ingenting om litt kommer inn i skjeden eller endetarm, gjør heller ingenting ved samleie. Gjør det litt etter at du har vært i dusjen, og hvis du vet dere tenker å ha sex så smør deg et kvarter før du legger deg.
Vil også anbefale en gele som heter multigyn. Den gjenoppretter normalflora, og er med å hjelpe på slike problemer.

Hei!
Jeg har samme problemet som deg. Men jeg fikk kun en liten rift under fødsel og ble sydd med noen få sting.
Jeg vil anbefale deg å gjøre det gynekologen anbefalte meg å gjøre for mange år siden: Smøre med daglig i underlivet med en fet krem! Dette har hjulpet meg mye med problemet, samt selvsagt god glidekrem (silikonbasert er best).
Kjøp Locobase repair og smør hele slimhinnen med dette, helt forfra og hele veien bak. Gjør ingenting om litt kommer inn i skjeden eller endetarm, gjør heller ingenting ved samleie. Gjør det litt etter at du har vært i dusjen, og hvis du vet dere tenker å ha sex så smør deg et kvarter før du legger deg.
Vil også anbefale en gele som heter multigyn. Den gjenoppretter normalflora, og er med å hjelpe på slike problemer.

Ååh, det var utrolig godt å høre, tenkte det var sånn her hud som fikk de alvorlige riftene uansett. Skal kjøpe salven, tusen takk! :signs001

Rifter man får under fødsel er jo i vevet og musklene. Men rifter du får etter seg somregel alltid er i slimhinne. Dvs at jada du vil nok bli sår nedentil uansett av fødsel, men at du har ømfintlige slimhinner vil neppe ha noe å si for rifter. Er andre faktorer som spiller inn der :)

Helt vanlig å være nervøs, men prøv å slapp av og hør på kroppen din. Den forteller deg somregel det du trenger å vite. Ta en tur til legen å mas om han har henvist til oul ;) du skal jo dit om få uker :D

Jeg er sånn. Fikk ingenting under fødsel. Men hadde fa innleid jordmor på ahus så hu brukte finskegrepet. Det gikk tilbake til det vanlige etter fødsel.

Jeg syns du skal kontakte legen din eller en jordmor uansett, det er ikke godt for deg å gå med slike bekymringer.

Back
Topp