Sammenheng mellom keisersnitt og kroniske sykdommer?

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Jeg fant en artikkel her.
"I fødselsregistrene kunne forskerne se at barn født ved keisersnitt, var oftere innlagt på grunn av astma, barnegikt, inflammatorisk tarmsykdom, immundefekter, leukemi eller bindevevssykdommer."

Det må forskes mer, for å finne ut om det er selve keisersnittet som er årsaken, at det å ikke bli født vaginalt med det stresset det medfører (stress kan også være positivt for kroppen) gjør at andre gener skrus på.

Jeg tenker at for de som må ta keisersnitt så er det ikke noe å gjøre med det, men om man har et valg så er dette noe å tenke på. Selv har jeg fødselsangst etter første fødsel, og jeg ønsker sterkt å ta ks ved et eventuelt nytt svangerskap. Men når jeg leser slikt så blir det en liten motivasjon til å i alle fall prøve vaginal fødsel en gang til. Samtidig er det umulig å si igrunn, før jeg i det hele tatt er i den situasjonen.

Hva tenker dere? Er dette noe dere vil tenke på, om dere har mulighet til å bestemme mellom vaginal fødsel og keisersnitt?

Det beste for baby er uten tvil vaginal fødsel. Fødselsangst har jeg hatt med begge, men ks har aldri vært ett alternativ, for jeg vil kun det beste for barnet mitt.
Men det med kroniske sykdommer kan jo være helt tilfeldig.

Tja si det.

Jeg er født ved ks, og har både allergi og eksem, og hadde astma som barn. Evt fortsatt også, skal utredes mer.
Slitt og sliter med bekken og muskulatur.

Men så fikk jeg også mme, og mye forskning sier jo også at mm kan hindre mange av disse tingene.

Frøkna mi på 2.5 ble også født med ks, og har allergi, eksem og astma, men ingen andre sykdommer. Ble ammet til hun var nesten to år.

Så her ser det ut til at det er genene som spiller inn ;-)

Det er ingen tvil om at det er en fordel å komme til verden på den måten som naturen har skapt, men enkelte ganger går ikke det.

Kan jo være tilfeldig ja, men syns absolutt det er noe å tenker over :-) har ikke hatt fødselsangst selv, så ks hadde aldri vært en alternativ med mindre jeg må

Back
Topp