gullgutt09
Forelsket i forumet
Hvordan er reglene når barnet er 12 år? Kan barnet velge selv hvor det vil bu eller kan det bare komme med ønske?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Barn kan ikke bestemme hvor de skal bo før de fyller 18 år. Det er foreldrene som bestemmer dette, men barns ønsker og meninger skal legges stor vekt på fra fylte 12 år.Greven av gral skrev:
bondekone skrev:
Barn kan ikke bestemme hvor de skal bo før de fyller 18 år. Det er foreldrene som bestemmer dette, men barns ønsker og meninger skal legges stor vekt på fra fylte 12 år.Greven av gral skrev:
vet om noen som bor her som hadde diskusjon om dette, barnevernskontore og familiekontoret de gikk til sa at når barne hadde fylt 12år skulle de bli hørt så om barne sa at det ville bo hos far/mor så skulle det bli hørt, så lenge det ikke var vold/nakrotika/alkohol inne i bilde
Her så ble mor drittsur siden barne ville bo hos far og barne ble hørt og bor hos far og er annen hver helg hos mor

Etter kvart som barnet blir i stand til å danne seg eigne synspunkt på det saka dreiar seg om, skal foreldra høyre kva barnet har å seie før dei tek avgjerd om personlege tilhøve for barnet. Dei skal leggje vekt på det barnet meiner alt etter kor gammalt og modent barnet er. Det same gjeld for andre som barnet bur hos eller som har med barnet å gjere.
Når barnet er fylt 7 år, skal det få seie si meining før det vert teke avgjerd om personlege tilhøve for barnet, mellom anna i sak om kven av foreldra det skal bu hos. Når barnet er fylt 12 år skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner.
![]()
jeg synes barnet skal bo hos mor uansett........ skrev:
Fordi jeg synes det er mest riktig. men det er MIN mening. jeg VET at mange fedre helt sikkert er like bra egnet til å ha det fulle foreldre ansvaret, men jeg mener uansett det mest riktige er at de bor hos mor.
Men det finnes jo selvfølgelig unntak.