Samlivsbrudd og fordeling av barn?

gullgutt09

Forelsket i forumet
Hvordan er reglene når barnet er 12 år? Kan barnet velge selv hvor det vil bu eller kan det bare komme med ønske?

De skal kunne velge selv!

Det skal kunne velge sjøl. Men husker jeg syns det var vanskelgi å velge. Men var så heldig at de bodde noen få minutters gange fra hvernadre så her sov jeg annehver uke hos de. Veldig viktig, selvom de er 12 år, å gjøre det klart at de kan velge sjøl, men hvis foreldrene klarer å være voksne og venner, så kan de se at de sikkert kan legge opp en plan for når barnet skal være hos hvem.

Barn kan ikke bestemme hvor de skal bo før de fyller 18 år. Det er foreldrene som bestemmer dette, men barns ønsker og meninger skal legges stor vekt på fra fylte 12 år.

Greven av gral skrev:
Barn kan ikke bestemme hvor de skal bo før de fyller 18 år. Det er foreldrene som bestemmer dette, men barns ønsker og meninger skal legges stor vekt på fra fylte 12 år.

vet om noen som bor her som hadde diskusjon om dette, barnevernskontore og familiekontoret de gikk til sa at når barne hadde fylt 12år skulle de bli hørt så om barne sa at det ville bo hos far/mor så skulle det bli hørt, så lenge det ikke var vold/nakrotika/alkohol inne i bilde
Her så ble mor drittsur siden barne ville bo hos far og barne ble hørt og bor hos far og er annen hver helg hos mor

bondekone skrev:

Greven av gral skrev:

vet om noen som bor her som hadde diskusjon om dette, barnevernskontore og familiekontoret de gikk til sa at når barne hadde fylt 12år skulle de bli hørt så om barne sa at det ville bo hos far/mor så skulle det bli hørt, så lenge det ikke var vold/nakrotika/alkohol inne i bilde
Her så ble mor drittsur siden barne ville bo hos far og barne ble hørt og bor hos far og er annen hver helg hos mor

Det er allikevel foreldrene som må komme til enighet om hvor barnet skal bo

Fra 7 år skal de bli hørt.. Fra 12 år kan de bestemme selv, ja... Men jeg hadde ikke bedt barnet om å bestemme jeg da... Aner ikke hvordan jeg hadde gått frem faktisk, men barnet bestemmer i utgangspunktet selv etter fylte 12, ja...

Jeg vet ikke vordan loven er, men jeg SYNS et barn på 12 år bør kunne få bestemme ganske mye selv, så lenge det ikke er VELDIG grunnlag for at barnet ikke kan bo der..

Jeg syns også det er veldig viktig at barnet får vite fra dag en at INGEN blir sinte/sure om barnet velger den andre forelderen.. Kan ikke forestille meg hvor vaskelig det må være å være barn i den situasjonen..

se svar..

Dette er noe jeg har tenkt på ofte,med tanke på at jeg har et barn med en del spesielle behov som er innenfor mange innstanser i kommunen. Hvis han skulle bestemme seg for å være hos far så ville det være fatalt for sønnen min som har disse behovene for blandt annet streng rutine og tanken på å bytte skole og alle innstanser han er innom gir meg faktisk panikk for hvordan det vil prege han.

Dette hadde jo ingen svar til deg  over hodet,jeg bare luftet tankene littemoticon

de kan ikke bestemme noen ting helt selv før de er 18! Men når de er 6 skal de få kunne si noe om det selv og når de er 12 skal deres ønske taes hensyn til. det betyr ikke at de SKAL få viljen sin, men de burde bli hørt dersom det ikke er noen annen grunn til det.

Husker jeg var sjeleglad for at jeg var for liten til å være med på den bestemmelsen... Veldig trygt at mamma og pappa avgjorde, så slapp jeg å "velge" forelder. 

barnelova kap 5

§ 31. Rett for barnet til å vere med på avgjerd

Etter kvart som barnet blir i stand til å danne seg eigne synspunkt på det saka dreiar seg om, skal foreldra høyre kva barnet har å seie før dei tek avgjerd om personlege tilhøve for barnet. Dei skal leggje vekt på det barnet meiner alt etter kor gammalt og modent barnet er. Det same gjeld for andre som barnet bur hos eller som har med barnet å gjere.

Når barnet er fylt 7 år, skal det få seie si meining før det vert teke avgjerd om personlege tilhøve for barnet, mellom anna i sak om kven av foreldra det skal bu hos. Når barnet er fylt 12 år skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner.

........ skrev:
jeg synes barnet skal bo hos mor uansett

Hurramegrundt og nå tar det nøyaktig 7 min til tråden blir låst :)

........ skrev:
jeg synes barnet skal bo hos mor uansett

Får jeg spørre hvorfor?

Fordi jeg synes det er mest riktig. men det er MIN mening. jeg VET at mange fedre helt sikkert er like bra egnet til å ha det fulle foreldre ansvaret, men jeg mener uansett det mest riktige er at de bor hos mor.

Men det finnes jo selvfølgelig unntak.

At barnet skal få si sin mening, og at den skal legges stor vekt på er jo veldig greit. Men jeg ville aldri latt barnet føle på at det bestemte helt selv hvem det skulle bo hos - det må være veldig ekkelt å skulle sitte foran foreldrene sine og velge side..
Jeg synes det var vanskelig å si fra at jeg heller ville være hos mamma i julen, og er evig takknemlig for at foreldrene mine bestemte for meg hvor jeg skulle bo når de ble skilt.

Back
Topp