Samlivsbrudd og fedrekvoten

Vifsla

Elsker forumet
Hei :)

Samboer og jeg vurderer å ende forholdet vårt. Det jeg lurer på er hvordan gjør man dette med fellesperioden? Jeg er 7 mnd gravid og skal ut i permisjon i juni, har valgt 100% dekning. Da skal jeg tilbake i jobb i april, og så skulle barnefaren ha sine uker... Men nå når Han flytter ser jeg ikke for meg dette. Hva om jeg ammer enda? Skal han ha barnet hos seg uansett? :( hvordan fungerer det. Begynner å gråte av tanken på å måtte "gi" fra meg babyen min slik, eller får jeg rett på hans uker? Jeg vil jo at de skal ha samvær...
Vi har også en sønn på 4,5 år sammen.

Om dere ikke bor sammen når farskapet blir erkjent må han skrive under på farskapserklæring. Det er opp til deg om far skal ha permisjon, men dersom dere går fra hverandre vil kanskje ikke barnet føle seg trygg på far såppas tidlig. Far har ingen rettigheter det første året da det legges vekt på amming og barnets primære omsorgsperson.

Det er mye å sette seg inn i, men det skal gå helt fint!

Ok :) vi bor jo sammen nå, og han må skrive under farskapspapir, dette gjorde han også da vår første sønn ble født pga vi ikke er gift, bare samboere.

Ta deg en tur på nav så får du en innføring i hvordan du skal gå frem mtp det å overta ukene til far. Du vil og da få hjelp til hva slags dokumentasjon du vil trenge for å kunne søke om stønader du kan ha rett på som enslig forsørger. Det er nemlig en del å sette seg inn i og som må ordnes.

Lykke til, dette går veldig bra og så skal du se du vil få svar på de fleste spørsmål etter å ha hvert på nav og husk at dere må på mekling siden dere har barn og det er på familievernkontoret :) Meklingsattest vil du nok trenge for å kunne søke om noe som enslig forsørger om jeg ikke tar helt feil også. Så om dere ikke har bestilt time til mekling er det bare å gjøre det med engang :)

Back
Topp