Samlivsbrudd med barn og felles hus

Fantomet

<3 12.05.13 <3 Lillegutt <3
Samboer ønsker å bryte ut av forholdet og vi har huslån ca lik taksten på huset (betalte over takst).
Eierandelen i skjøte er 50/50, vi betaler huslånet sammen fra min konto. Ingen samboeravtale.
Men, han har betalt inn egenandelen og jeg kjøpte andre ting vi trengte til ca. samme sum.
Nå krever han tilbake hele sin egenandel, kan han kreve det?? Jeg vil da stå på bar bakke med aleneomsorgen for 2 barn :-(
Han skal ha samvær annenhver helg.

Har jeg krav på halve overskuddet ettersom eierandelene er lik og lånet blir trukket fra min konto?

Han er ganske så bestemt at han skal ha alle pengene, og da vil jeg gå i minus...
 
Er det sånn at han har betalt inn hele egenandelen, eller har du bridratt litt? Og har huset økt i verdi?

Jeg tror det er sånn at han kan kreve egenandelen, men ikke kreve "overskuddet. At det skal deles 50/50..

Om dere er gift, og han ikke har særeie på egenandelen, så kan det bli annerledes.
Jeg er ikle 100% sikker altså. Beste er om du tar kontakt med en advokat og spør. Det kan være verd det i det lange løp.
 
Ja han betalte hele egenandelen og jeg kjøpte andre ting.. Hele egenandelen er jo det som er over takst på huset, så lånet er lik taksten ca siden vi har kun hatt huset i litt over et år..
Så hvis han skal ha egenkapitalen må jeg betale han med penger jeg ikke har..
Vil ikke tro huset har steget nevneverdig mye i verdi på et år..
 
Ta kontakt med en advokat. Mange advokater tar imot uforpliktende telefoner der du får svar på generell basis
 
Vil tro at han har krav på egenandelen og at lånet pluss eventuelt overskudd blir delt 50/50. Er dessverre ikke sikkert det har noe å si at du har betalt andre ting da det ikke står skrevet i en samboerkontrakt. Var i allefall det jeg ble fortalt for noen år siden da det var spørsmål om samboerkontrakt hadde noe for seg.
Men jeg vet heller ikke helt sikkert så ta kontakt med en advokat. Lykke til!
 
Er dessverre en vanøig felle mange kvinner går inn i.
Han har krav på å ta ut hele det beløpet som han hadde med seg inn ja. Og også sin del av overskuddet på halvparten av boligen. Du har rett på å beholde de tingene du kjøpte.
 
Samboer ønsker å bryte ut av forholdet og vi har huslån ca lik taksten på huset (betalte over takst).
Eierandelen i skjøte er 50/50, vi betaler huslånet sammen fra min konto. Ingen samboeravtale.
Men, han har betalt inn egenandelen og jeg kjøpte andre ting vi trengte til ca. samme sum.
Nå krever han tilbake hele sin egenandel, kan han kreve det?? Jeg vil da stå på bar bakke med aleneomsorgen for 2 barn :-(
Han skal ha samvær annenhver helg.

Har jeg krav på halve overskuddet ettersom eierandelene er lik og lånet blir trukket fra min konto?

Han er ganske så bestemt at han skal ha alle pengene, og da vil jeg gå i minus...

Betaler dere like mye på huslånet? Og renter? Eller betaler han mindre siden han gikk inn med egenkapital?
Om han gikk inn med egenkapital alene skal han eie f eks 60/40
Men om det ikke ble gjort, og alt står 50/50
Så har han gjort en «blemme» da skal det deles likt.
Men kan skjekke ut med en advokat for å være sikker. Når det er barn inni bildet, så kommer det noen regler der også.
 
Kontakt en advokat, men jeg stiller meg bak myheart her. Om dere eier 50/50 pr kontrakt, så må han kjøpe deg ut med 50% av boligens nåværende verdi om det er du som flytter ut. Har du ikke råd til å kjøpe han ut, må dere selge huset og sitter så igjen med 50% hver. Hva står det oppført på boliglånet? Har dere overhodet ingen dokumentasjon på ting? Jeg spør fordi som regel sitter man på mer dokumentasjon enn man er klar over. Ta en nøye titt på lånepapirene.
Har dere betalt inn likt i avdrag hver måned?
Finn dokumentasjon på tingene du har kjøpt til husholdningen. Kvitteringer osv. Regn ut hva du har betalt inn til fellesskapet. Kan du ikke dokumentere det så har du desverre gått i en felle. Men om det står noe sted, i et eller annet dokument, tinglysning eller annet, at dere eier 50/50, så tror jeg det er han som har driti på draget og «gitt» deg egenkapitalen. Hvis han vil ha den med seg ut, må han dokumentere at han «eier» mer enn deg i boligen.

Desverre for deg er det ikke alltid spesifisert i låneavtalen hvem som eier hvor mye. Det er derfor man må skrive kontrakt! Så da kan det se ut til at du må avfinne deg med en masse gjenstander og muligens skylde han penger med mindre huset har steget i verdi/blir solgt over takst. Men med så mye på spill bør du absolutt kontakte en advokat.
 
Betaler dere like mye på huslånet? Og renter? Eller betaler han mindre siden han gikk inn med egenkapital?
Om han gikk inn med egenkapital alene skal han eie f eks 60/40
Men om det ikke ble gjort, og alt står 50/50
Så har han gjort en «blemme» da skal det deles likt.
Men kan skjekke ut med en advokat for å være sikker. Når det er barn inni bildet, så kommer det noen regler der også.
Vi betaler like mye på både lån og renter. Det ble satt eierbrøk 50/50 av megler, vi tenkte dessverre ikke så langt.
 
Kontakt en advokat, men jeg stiller meg bak myheart her. Om dere eier 50/50 pr kontrakt, så må han kjøpe deg ut med 50% av boligens nåværende verdi om det er du som flytter ut. Har du ikke råd til å kjøpe han ut, må dere selge huset og sitter så igjen med 50% hver. Hva står det oppført på boliglånet? Har dere overhodet ingen dokumentasjon på ting? Jeg spør fordi som regel sitter man på mer dokumentasjon enn man er klar over. Ta en nøye titt på lånepapirene.
Har dere betalt inn likt i avdrag hver måned?
Finn dokumentasjon på tingene du har kjøpt til husholdningen. Kvitteringer osv. Regn ut hva du har betalt inn til fellesskapet. Kan du ikke dokumentere det så har du desverre gått i en felle. Men om det står noe sted, i et eller annet dokument, tinglysning eller annet, at dere eier 50/50, så tror jeg det er han som har driti på draget og «gitt» deg egenkapitalen. Hvis han vil ha den med seg ut, må han dokumentere at han «eier» mer enn deg i boligen.

Desverre for deg er det ikke alltid spesifisert i låneavtalen hvem som eier hvor mye. Det er derfor man må skrive kontrakt! Så da kan det se ut til at du må avfinne deg med en masse gjenstander og muligens skylde han penger med mindre huset har steget i verdi/blir solgt over takst. Men med så mye på spill bør du absolutt kontakte en advokat.
Har sett i alle papirer og det står 50 % på hver.. Og vi betaler likt hver mnd fra min konto (han overfører halve lånesummen til meg).
Synes det er litt dumt at han skal kreve hele egenkapitalen når vi kjøpte huset såpass mye over takst.. Jeg går da flere hundre tusen i minus..
 
Samboer ønsker å bryte ut av forholdet og vi har huslån ca lik taksten på huset (betalte over takst).
Eierandelen i skjøte er 50/50, vi betaler huslånet sammen fra min konto. Ingen samboeravtale.
Men, han har betalt inn egenandelen og jeg kjøpte andre ting vi trengte til ca. samme sum.
Nå krever han tilbake hele sin egenandel, kan han kreve det?? Jeg vil da stå på bar bakke med aleneomsorgen for 2 barn :-(
Han skal ha samvær annenhver helg.

Har jeg krav på halve overskuddet ettersom eierandelene er lik og lånet blir trukket fra min konto?

Han er ganske så bestemt at han skal ha alle pengene, og da vil jeg gå i minus...
PS. Ja du har uansett krav på 50% av overskuddet om det blir det ved salg. Så lenge ditt navn står på skjøtet og ingen annen eierfordeling er spesifisert.
 
Har sett i alle papirer og det står 50 % på hver.. Synes det er litt dumt at han skal kreve hele egenkapitalen når vi kjøpte huset såpass mye over takst.. Jeg går da flere hundre tusen i minus..

Er ikkje første det skjer med. Lurt å ha alt skriftlig ol, i tilfelle brudd.
 
Back
Topp