Samliv etter fødselen

BabyLykke2014&2017

Elsker forumet
Julibarna2014
Hei. Min kjære lille datter er nå 3 uker gammel. Hun kom til verden med keisersnitt (ikke planlagt). Jeg har hatt veldig beskjeden blødning etter keisersnittet, og kan gå dager uten å merke noe, mens andre dager blør jeg litt (det kan nesten telles i dråper). Jeg kunne brukt samme truseinnlegg hele døgnet (men bytter selvsagt ofte av hygieniske årsaker). Det jeg lurer på er: jeg føler meg klar for å ta opp igjen sexlivet, og jeg har LYST. Er det trygt å ha sex nå, eller bør jeg vente til det har gått 6 uker?

På forhånd takk for svar :)

Sent from my GT-I8190 using BV Forum mobile app
 
Hei på deg!

Hvis dere begge har lyst er det ikke noe i veien for å gjenoppta sexlivet nå tre uker etter et keisersnitt. Sex- og samliv er en viktig faktor i en par-relasjon :)!
Det som er viktig å vite er, at dere må bruke kondom så lenge du blør eller har litt spotting. Det er fordi sårflaten fra morkaken inni livmoren ikke er tilhelet enda, og da er det en lille infeksjonsrisiko når man har sex. Men så snart du er helt ferdig med barselrenselsen, som vi kaller den, så trenger dere ikke bruke kondom lenger.

Tenk også på prevensjon ellers. De allerfleste opplever jo at det går noen måneder før de er tilbake i vanlig syklus - i hvert fall ved fullamming. Men den første eggløsning skjer jo 14 dager før den første menstruasjon, og da er man fruktbar og kan bli gravid igjen.......

Lykke til videre da :)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
Back
Topp