Samling med jobben - spørsmål om meny/allergi

Majja83

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Skal på middag med nye jobben neste uke. Har fått spørsmål om allergi ol fordi vi skal ha felles meny. Hvordan kan jeg svare uten at sjefen skjønner at jeg er gravid? Vil ikkje sitte å pirke i maten eller bli nødt til å spise noe som ikke er helt trygt for gravide...

Si at du er veganer ;)
Spørs om du blir så populær på nyjobben da, hvis alle må spise vegansk på grunn av deg...

Går an å si at du har nedsatt immunforsvar en periode, og at all animalsk mat må være grundig varmebehandlet, men det kan jo gjennomskues. Vanskelig dette. På bra spisesteder er det heldigvis vanligvis mulig å få til en god løsning der og da sånn helt diskret, evt. ta kontakt med dem direkte og forklare situasjonen.

Sånn at man er advart.. var noen her på forumet som prøvde å prate rett med restauranten på forhånd, hvor servitøren høy og tydelig hadde spurt hvem av dem som var gravid ift maten. [emoji14] Det er veldig uprofesjonelt, men det skjer feil

Har akkurat samme problem! Skal på felles middag om to uker å vil helst ikke si at jeg er gravid! Ander ikke hvordan jeg skal løse dette [emoji85]

Ta kontakt med spisestedet direkte, og hør med de om menyen. Trenger ikke si at grunnen er graviditet, men si at du har noen sensitviter.

Jeg skal på restaurant med jobben i morgen og menyen er tapas. Siden tapas inneholder mye rått kjøtt, myke oster og annen uegnet graviditetsmat sa jeg like godt i fra til sjefen min på forhånd om at jeg er gravid. Det ville nok uansett blitt spørmål om hvorfor jeg ikke skal ha vin... :cool:
Hvis jeg ikkehadde sagt det tror jeg faktisk heller jeg hadde latt som jeg er kresen når maten ble servert. Det er for gjennomskuelig å si at man ikke vil ha sånn og sånn mat. Min erfaring fra før jeg ble gravid er at alle som har vært gravide selv har antennene veldig ute for de som ikke skal spise sånn type mat!

Ta kontakt med spisestedet direkte, og hør med de om menyen. Trenger ikke si at grunnen er graviditet, men si at du har noen sensitviter.
Vet ikke hvor vi skal spise, så får dessverre ikke gjort det.

Jeg skal på restaurant med jobben i morgen og menyen er tapas. Siden tapas inneholder mye rått kjøtt, myke oster og annen uegnet graviditetsmat sa jeg like godt i fra til sjefen min på forhånd om at jeg er gravid. Det ville nok uansett blitt spørmål om hvorfor jeg ikke skal ha vin... :cool:
Hvis jeg ikkehadde sagt det tror jeg faktisk heller jeg hadde latt som jeg er kresen når maten ble servert. Det er for gjennomskuelig å si at man ikke vil ha sånn og sånn mat. Min erfaring fra før jeg ble gravid er at alle som har vært gravide selv har antennene veldig ute for de som ikke skal spise sånn type mat!
Jeg kjører, så vinen slipper jeg unna. Hadde sagt det om det var nåværende sjef, men skal treffe nye kollegaer og sjefer i det selskapet vi blir slått sammen med. Det er litt viktig for meg at graviditeten blir hemmelig noen uker til.

Lurer på å si at kjøtt og fisk må være godt stekt/kokt pga magen (det er jo sant [emoji28]), og så bare la ev. ost og andre ting ligge igjen. Er usikker om det er diskret nok...

Jeg er kresen, så har levd slik hele livet [emoji14] Særdeles få legger merke til hva sidemannen spiser, og om noen spør kan du bare si at magen krangler. Svært sjelden det blir servert "farlig" mat i større forsamlinger :)

Jeg hadde ikke tenkt over dette i det hele tatt jeg da.. på en vanlig restaurant serverer de jo nesten bare mat gravide og hvem som helst kan spise..?

Høres ut som en god plan. Mange som har irritabel tarm osv for tiden, så det å skylde på magen må vær en god "unnskyldning" [emoji4] lykke t [emoji4]

Jeg hadde ikke tenkt over dette i det hele tatt jeg da.. på en vanlig restaurant serverer de jo nesten bare mat gravide og hvem som helst kan spise..?
Jeg vil ikke ta sjansen på å spise f.eks. "halvstekt" biff, røkelaks eller spekemat. Enkelte vil sikkert oppleve dette som fanatisk, men jeg gir gjerne avkall på alt som kan øke sjansen for komplikasjoner.

Jeg vil ikke ta sjansen på å spise f.eks. "halvstekt" biff, røkelaks eller spekemat. Enkelte vil sikkert oppleve dette som fanatisk, men jeg gir gjerne avkall på alt som kan øke sjansen for komplikasjoner.
En gir jo beskjed om hvor godt stekt en ønsker at ting skal være...
mener bare det at det som regel er utvalg i mang en variant, og at det helt sikkert er plenty gravidsikker mat likevel. Sier ikke en skal spise ting en ikke bør av den grunn ;)

En gir jo beskjed om hvor godt stekt en ønsker at ting skal være...
mener bare det at det som regel er utvalg i mang en variant, og at det helt sikkert er plenty gravidsikker mat likevel. Sier ikke en skal spise ting en ikke bør av den grunn ;)
Poenget er at alle får servert det samme, så jeg kan ikke velge.

La det du ikke vil ha/tørr spise ligge igjen. Kan gjerne si at du er litt kresen, men ikke synes det er god nok grunn til å melde det inn som allergi (blir liksom for dumt).
Du kan jo gjerne røre litt i maten og late som du prøver, men de fleste tenker ikke veldig over det - evt blir de bekymra for om du får tilstrekkelig med mat (du kan jo sikre deg med nøtter i veska eller tidlig middag?).

Ps! Det pleier alltid være noe som er ok når det er mat til mange - flere som er kresne. Dersom mange retter er typisk noen kjipe, på tapas/koldtbord er det alltid noe varmebehandla, om utvalget blir noe redusert.
Så regner med at du nok blir mett ;)

Back
Topp