Samling for småbarn

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Jeg har begynt på småbarnsavdeling og lurte på om noen hadde forslag til spennende, litt utenom det vanlige type samlinger? Kommer bare på det vanlige som eventyr, dukketeater, sang, regler, konkreter til sang.

Noen forslag? :)

Hos oss har de lekt en forenklet versjon av kims lek. Hatt noen leker lagt over ett teppe og så tatt bort en og så skal barna si hvilken som er borte.

Jeg var mer opptatt av "sammenstund" enn samlingsstund [emoji6]

Syntes det var mye bedre å gjøre det ungene var opptatt av der og da, og heller passe på å fordele personalet sånn at det var smågrupper.

Det blir fort mye bedre når det ikke er så mange med.

Ellers så kunne vi male, synge, lese bok, osv.

Det som også var populært, blant de eldste på småbarn, var når jeg brukte fargekort og sansepose. At jeg feks hadde lekebiler i samme farge som kortene, og de måtte finne riktig farge når de trakk en bil.

Ellers jobbet vi mye med bøker, og lagde eller gjorde ting utifra dem. Feks lille larven aldri mett.

Hos oss har de også hinderløype. Og "tryllepose", der de har litt forskjellige leker i en tøypose som de trekker fra, og så skal de synge en sang som passer til den gjenstanden de trekker ut. Det syns jenta mi er kjempeskøy, og vil gjerne leke hjemme også.

Og så spiller de trommer, noe ungene elsker, og jeg ikke forstår hvordan personalet holder ut [emoji6]

Det du nevner kan være spennende for barna (selv om det er repeterende for oss voksne) :)

Hva er ungene opptatt av? Finn et tema og lag noe ut i fra det?

Lek med ulike teksturer og materialer? Utforske sanser

Lag rommet til en "skog" eller annet som passer til temaet.

Musikksamling med instrument er jo alltid en slager.

Dro fram trommen idag som ble stor suksess [emoji4] Alle fikk tromme litt og det var veldig stas.

Takk for innspill! Skal notere de ned og planlegge flere samlinger. [emoji4]

Back
Topp