Samler dere sølv til barna?

Nektarin

Glad i forumet
Desemberglede 2015
Jeg og alle mine tre søsken har hver vår sort med sølvskjeer som foreldre, besteforeldre og fadre har kjøpt til oss jevnlig fra vi var døpt, noen bursdager og juler etterhvert som vi voks opp.

Dette har vært vanlig i min slekt, og jeg blir bare mer og mer glad i mitt sølvtøy som nå kommer frem ved hver jul og andre spesielle anledninger. Har også alltid noe på ønskelista siden det aldri ser ut til å bli komplett :)

Min datter på ni er allerede velstående når det gjelder sølv, men jeg har skjønt det sånn at ikke alle har eller liker denne tradisjonen. Jeg er fadder til ei jente der mora ikke vil at hennes barn skal samle sølv fordi hun mener det bare er tull og arbeid med å pusse. I forige barselgruppe var det også noen som ikke var vant med, eller ønsket dette.

Jeg synest det er like greit at de får noe som varer til de blir voksne, som kan gå i arv og som gir en litt mer enn en leke som går i stykker en måned etter, klær som slites ut etc i dette overflod/forbrukssamfunn.. Hun har nok "skrot" også så det har ikke gått på bekostning av noe. :P

Tenkte å høre om hva som er vanlig hos dere og hvilke sorter dere evt har.

Jeg selv har rose, jenta mi har edel og jeg har allerede kikka på tradisjon eller drage til den babyen som er på veg. :)

Vi har aldri hatt denne tradisjonen men har hørt om mange som har det. Jeg selv er evig taknemmlig for at jeg ikke har fått:p men det er dordi jeg er kresen og heller vil velge selv hvilket bestikk jeg ønsker, mye som i mine øyner er minst like fint som sølv:) jeg liker også å kunne kjøpe nytt hvis jeg blir lei:p

Termin 09.februar med første frøet:)

Jeg gir sølvskje hver jul til hun jeg er fadder til, så velger hun jo selv om det er noe hun vil bruke eller selge når den tid kommer.. Jeg skulle ønske jeg hadde fått sølvskje selv, synes det er fint jeg :) blir nok å ha en slik tradisjon til mine barn.

16.02.14 <3

Tror det med sølvbestikk var veldig vanlig før, men at det blir mindre og mindre vanlig. Sølvbestikk har jo blitt veldig dyrt, og det er nok en av grunnene til at mange ikke vil samle på det. Jeg synes tradisjonen er koselig, men usikker på om jeg skal samle til mine eller ikke, pga pris.

Hvis du vil gi sølv til noen som ikke skal samle, f.eks. i dåpsgave, så kjøp barnebestikk!

Vi har aldri hatt denne tradisjonen men har hørt om mange som har det. Jeg selv er evig taknemmlig for at jeg ikke har fått:p men det er dordi jeg er kresen og heller vil velge selv hvilket bestikk jeg ønsker, mye som i mine øyner er minst like fint som sølv:) jeg liker også å kunne kjøpe nytt hvis jeg blir lei:p

Termin 09.februar med første frøet:)

Hvis du har sølvet pakket inn i plast og aldri har brukt det, så kan du få byttet det inn hos gullsmed selv etter mange år!

Husk å aldri bruke gummistrikk rundt sølv!

Jeg har alltid fått det fra mormoren min, faktisk så mye at hun nå har gått over til spisebestikk. Det som er snedig er at hun har 4 barnebarn, hvorav en er gutt. Han har aldri fått sølv, mormor var selv vant med at dette var noe jentene fikk.

Hvis noen vil samle sølv til mine barn må de gjerne det, det er en gave man blir glad for med tiden. Men storebror har fått 12 kakeskjeer fra mine onkler, det blir den eneste gaven de gir han (kanskje utenom konfen). Fine tradisjon synes jeg :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg har arvet mye sølvbestikk, bruker det aldri. I dag finnes det så mye annet fint bestikk.
Her kommer vi ikke til å ønske oss sølv til den lille. Ønsker noen å kjøpe skal de få lov, men er ikke noe vi ønsker..

Mamma kjøper sølvknapper til bunad til bursdager. Hun skal brodert og sy bunad til barnebarna når de blir konfirmert.

Nei. Jeg smeltet om mitt sølvbestikk da jeg og mannen forlovet oss

jenta vår skal bli storesøster 3.2.14
skravler med *oida* :)

Back
Topp