Samlemani av barneklær..

Evette

Gift med forumet
Loftet vårt er fullt. Klær ligger hulter til bulter og jeg vet jeg må ta tak i det snart og få ryddet og sortert. Tanken er jo å gi bort klær som er fine og kaste det som har flekker eller hull.
Men jeg får det ikke til. Hvert eneste plagg har jo et minne av et eller annet og tanken på å kaste/gi bort gjør rett og slett vondt.. sambo har sagt at han kan ta på seg oppgaven etter at jeg har plukket ut noen få plagg jeg skal få lov til å beholde, men jeg vil ikke at han skal gjøre det!! Tanken på at han kan gjøre det mens jeg er borte gjør meg dårlig rett og slett!
jeg har ikke noe problem med å kaste plagg med hull i viss jeg oppdager det mens klærne er i bruk. Men viss jeg lagrer dem først, blir de liksom "verdifulle".. jeg vet at dette er tåpelig og med 3 barn kan vi ikke ta vare på absolutt alt.. Men hvordan takler jeg dette? Noen som har tips?

Nei egentlig ikke siden vi gjør det samme. Men pakker ned klærne i kasser etter str. Veldig lett å legge bort det som er for lite og å finne den neste str.

Sånn sett så vil jo alt være minnerikt!
Har ikke kommet så langt enda da min er knapt 16 uker gammel. Men jeg hater å ta vare på ting som bare tar plass... Det gjør jo egentlig det jeg sparer på også, så kanskje feil å formulere det slik. Har kjøpt en del tøy til mini og samtidig fått en del også. Jeg kommer ikke til å ta vare på alt når vi er ferdig med barn. Ser for meg at det er de "dyre" og"praktiske" plaggene som får bli - sånn at eventuelt deres barn kan få glede av de. Det blir ulltøy samt tøy som er sydd eller strikket selv. Samt heldress typ fra Lillelam.
Det vi ikke skal ta vare på gir vi bort til de som trenger det. Enten noen i vennegjengen som får barn eller til for eksempel fattige. Tenker at det er viktigere at folk som faktisk trenger tøy får det istedenfor at det skal samle støv på loftet hos meg.

Jeg hadde tenkt på hvor godt de klærne kommer med hos de som evt. får disse klærne. Spar på spesielt fine klær, ting som var veldig dyre eller noe, som minner og som kan være fine å ha når deres barn får barn. Og ville spart på klær som deres egne barn kan bruke, hvis yngste kan arve noe etter eldste. Så kan resten av klærne komme til noen som trenger dem foran at de fyller opp huset deres og antakeligvis ikke kommer til å bli brukt igjen uansett. For om 20 år når deres barn skal ha egne barn, så tipper jeg de ikke har lyst til at hele garderoben skal være så gammel. :)

Minner og det sentimentale har dere vel på bilder også? :)

Jeg hadde tenkt på hvor godt de klærne kommer med hos de som evt. får disse klærne. Spar på spesielt fine klær, ting som var veldig dyre eller noe, som minner og som kan være fine å ha når deres barn får barn. Og ville spart på klær som deres egne barn kan bruke, hvis yngste kan arve noe etter eldste. Så kan resten av klærne komme til noen som trenger dem foran at de fyller opp huset deres og antakeligvis ikke kommer til å bli brukt igjen uansett. For om 20 år når deres barn skal ha egne barn, så tipper jeg de ikke har lyst til at hele garderoben skal være så gammel. :)

Minner og det sentimentale har dere vel på bilder også? :)
Joda. Det har vi:) og mest sannsynlig så hadde jeg ikke merket eller husket hvilke klær som hadde blitt borte om sambo hadde ryddet. Det har bare blitt en sperre for meg som jeg virkelig må få jobbet med..

Joda. Det har vi:) og mest sannsynlig så hadde jeg ikke merket eller husket hvilke klær som hadde blitt borte om sambo hadde ryddet. Det har bare blitt en sperre for meg som jeg virkelig må få jobbet med..

Hadde kanskje vært lettere om dere hadde noen konkrete dere visste om som gjerne ville arve? Finn et godt formål evt, flyktningemottak eller noe sånt? Eller spør i kommunen, kanskje barnevernstjenesten vet om fattige barnefamilier hvor det hadde kommet skikkelig godt med å få arvet klær :)

Er vel gjerne litt sent nå, men jeg pleier å pakke bort 1-2 størrelser samtidig. Da plukker jeg ut noen favoritter og resten ser jeg ikke på før jeg evt gir det bort eller selger. Da blir jeg som deg :p men kan jo ikke samle på alt. Mine barn vil neppe bruke dem til sine barn om 20 år til liksom. Så hva skal jeg med det? Så prøver heller å være flink til å ta masse bilder :) så kan jeg kose meg med de minnene, kommer jo ikke til å sitte å se på klær i en årrekke :o håper jeg!?!

Hvorfor kvir du deg egentlig til å kvitte deg med det? Det er jo ikke som om minnene forsvinner eller at du er mindre glad i ungene eller noe sånn. Med all elendighet i verden, så er det jo fantastisk at vi kan rydde på loftet og hjelpe noen som virkelig trenger det på samme tid. Fattige barn kan gi nytt liv til klærne, istedenfor at de ligger og mugner. :)
Jeg ville ha spart på hjemmestrikk, og skrevet en liste over spesielle klær du husker før du går opp og åpner kassene. Spart på det. Og så hatt kanskje 3 "åja! Den ja!"- per unge som du har lov å spare på. Du må bare være streng. Gjerne ha sambo med på laget, gjøre det sammen, og kanskje en liten gulrot når du er ferdig.
Har vært gjennom det selv for noen år siden. Gikk fra fire store ikeakasser av eldste sine klær, til en liten pose. Noe ble gitt til tantebarn, noe til flyktningemottak, og noe til barnehjem i ukraina. Fra barnehjemmet får man et blad med bilder av ungene, og er ganske fint å se dem i veslas gamle klær. :)

Hvorfor kvir du deg egentlig til å kvitte deg med det? Det er jo ikke som om minnene forsvinner eller at du er mindre glad i ungene eller noe sånn. Med all elendighet i verden, så er det jo fantastisk at vi kan rydde på loftet og hjelpe noen som virkelig trenger det på samme tid. Fattige barn kan gi nytt liv til klærne, istedenfor at de ligger og mugner. :)
Jeg ville ha spart på hjemmestrikk, og skrevet en liste over spesielle klær du husker før du går opp og åpner kassene. Spart på det. Og så hatt kanskje 3 "åja! Den ja!"- per unge som du har lov å spare på. Du må bare være streng. Gjerne ha sambo med på laget, gjøre det sammen, og kanskje en liten gulrot når du er ferdig.
Har vært gjennom det selv for noen år siden. Gikk fra fire store ikeakasser av eldste sine klær, til en liten pose. Noe ble gitt til tantebarn, noe til flyktningemottak, og noe til barnehjem i ukraina. Fra barnehjemmet får man et blad med bilder av ungene, og er ganske fint å se dem i veslas gamle klær. :)
Ja si det... Men tror jeg har latt det bli verre. Det startet med at jeg bare ville beholde baby klærne. Så bare de første bhg klærne. Så bare de og bare de, og så har ballen fått rulle videre. Og når jeg tenker på det så er det negativt ladet. Akkurat som jeg gjør noe slemt/dårlig viss klærne blir gitt bort. Jeg vet at det høres helt tåpelig ut, men dette har tydeligvis blitt en psykisk greie jeg må rydde opp i..
Tror jeg rett og slett må planlegge litt og finne ut hvor jeg skal gi bort klærne og hvordan de skal lagres. Sette meg mål for hvor mye som skal gjøres når og gi meg selv tid til å ordne opp.

Ja si det... Men tror jeg har latt det bli verre. Det startet med at jeg bare ville beholde baby klærne. Så bare de første bhg klærne. Så bare de og bare de, og så har ballen fått rulle videre. Og når jeg tenker på det så er det negativt ladet. Akkurat som jeg gjør noe slemt/dårlig viss klærne blir gitt bort. Jeg vet at det høres helt tåpelig ut, men dette har tydeligvis blitt en psykisk greie jeg må rydde opp i..
Tror jeg rett og slett må planlegge litt og finne ut hvor jeg skal gi bort klærne og hvordan de skal lagres. Sette meg mål for hvor mye som skal gjøres når og gi meg selv tid til å ordne opp.

Det er ikke tåpelig, og tror du har rett i at det er noe psykisk. Derfor tror jeg det er viktig at du setter ord på hvorfor dette er vanskelig for deg og at du jobber med det. Hoarding er jo et reelt problem, det kan jo utvikle seg videre i den retningen.

Når klærne blir for små, så ikke lagre de. Legg de i en pose i feks gangen el og når det er noen plagg der så kast de til Fretex. De tar også ødelagte plagg og lager kluter av de.

Til det som allerede er lagret så må dj bare! Her tenker jeg at jeg har bilder av ungene i klærne som minner.

Jeg har sluttet å lagre klær når de nå blir for små (skal ikke ha flere barn). Jeg takler ikke å ha huset fullt av ting som ikke brukes!

Når storesøster vokser ut av klær, sorterer jeg slik:

- legger i lillebrors kasse om det er noe han kan bruke.
- tar vare på spesielle ting med affeksjonsverdi (hjemmestrikket etc). Ungene har én kasse hver til slike klær, så det må begrenses
- legger noen fine ting i en stor kasse jeg sparer til søsteren min blir gravid
- vinterdresser, sko etc selger jeg på Finn eller gir til veldedighet
- det som er slitt/flekkete pakker jeg i poser og leverer til H&M for gjenvinning

You can do it!

Jeg gikk gjennom klærne til storebror når jeg fant ut at jrg var gravid igjen. da sorterte jeg de jeg ønsket å beholde og de som jeg ikke ville bruke igjen

Syns absolutt ikke det er tåpelig, men tror hvis du setter ord på det og "bryter" ned argumentene dine for å beholde dem, så vil det hjelpe deg å gjøre det med et lettere hjerte. Jeg hadde rett og slett dårlig samvittighet for å kvitte meg med klærne. Helt ulogisk, men tenkte at jeg ikke satte pris på jentungen, at jeg ikke mintes babytiden med glede, at jeg ville kvitte meg med minner. Er jo helt teit. Men fortsatt er det sånn med feks kunstverkene hennes. Dem sliter jeg skikkelig med å kvitte meg med, så her kunne jeg trengt litt hjelp. [emoji14]

Begynn med en kasse. Lag tre hauger - kastes/lagres/gis vekk. Ta alle kassene du orker på en dag. Unn deg en sjokolade eller lignende etter endt økt. Ha som mål at lagres-haugen skal få plass i en av kassene.
En annen ting du kan gjøre hvis det er noe du virkelig ikke vil kvitte deg med, men som ikke egner seg til lagring, er å sy putetrekk av det og ha i senga/på rommet til ungene. :)

Jeg har sluttet å lagre klær når de nå blir for små (skal ikke ha flere barn). Jeg takler ikke å ha huset fullt av ting som ikke brukes!

Når storesøster vokser ut av klær, sorterer jeg slik:

- legger i lillebrors kasse om det er noe han kan bruke.
- tar vare på spesielle ting med affeksjonsverdi (hjemmestrikket etc). Ungene har én kasse hver til slike klær, så det må begrenses
- legger noen fine ting i en stor kasse jeg sparer til søsteren min blir gravid
- vinterdresser, sko etc selger jeg på Finn eller gir til veldedighet
- det som er slitt/flekkete pakker jeg i poser og leverer til H&M for gjenvinning

You can do it!

Det var lure tips! Skal noterer meg de :) Vi har bare et barn og sparer sånn sett på alt som ikke er slitt/flekkete, men skal gjøre det på denne måten etter nr to (hvis vi får en til)

Har solgt/gitt bort det meste, men har noen klær igjen som jeg ønsker å spare dersom vi skulle få fler barn eller tar vi vare på de til neste generasjon.

Forstår deg så godt, det er ikke lett det der. Jeg måtte ta meg selv litt i nakken, enda jeg har bare ei på 10 måneder. Hun fikk sååå mye klær, og vi er veldig usikre på om vi skal ha fler enda. Så jeg tok vare på størrelse 32 og 38 da det selvsagt er spesielt for oss at hun var så lita, strikkeklær, og det hun har brukt mye. Lagt i en minneboks. Alt som er kjønnsnøytralt tar jeg vare på, sånn i tilfelle vi bestemmer oss. Solgte unna alt annet.

Samme her, men tok en runde når jeg flyttet i oktober :) så kun behold det lillesøster skal få arve! Veldig deilig å få gjort :)

Har tatt vare på alt etter storesøster da vi venter nummer to i mars, og kommer nok til å ta vare på klærne i et par år etter at hun har vokst ut av klærne også i tilfelle vi bestemmer oss for å prøve på nr tre (jeg har veldig lyst på tre barn mens sambo i utgangspunktet bare ville ha to, men siden vi nå venter jente nr to virker det som han godt kunne tenke seg et tredje og siste forsøk på å få en sønn, så vi får se :))

Men dersom vi fortsatt ikke er klare for å prøve på tredjemann tre år etter at lillesøster er født, kommer jeg nok til å gi bort alt unntatt noen hjemmestrikkede plagg, da syns jeg vi begynner å bli for gamle og at det holder med de to vi har :)

Back
Topp