Samiske navn

Nitho

Elsker forumet
Er det noen her inne som kan noen samiske navn? Jeg prøver å lage en navneliste med samiske navn fordi vi vil gjerne at våre kommende barn skal ha et samisk navn. (Min samboer er halvt samisk) Har leita masse rundt om på nettet men det er visst veldig vanskelig å få tak i dette. Noen som kan hjelpe? Da hadde jeg blitt veldig glad. [;)]

gutt

ailu
ande( samisk for anders)
aslat( samisk for aslak)
aigin
lemet( samisk for klemet)
niillas(samisk for nils)
heaika
jovvna( samisk for jon)
mihkku
mihkal
issat( samisk for isak)
henda ( samsik for henrik)

jente

ravdna(samisk for ragnhild)
risten(samisk for kristine,kirsten osv)
biret( samisk for berit)
maret(samisk for marit)
inga(mye brukt i samsike  navne sammenheng)
karen( mye brukt i samsike navne sammenheng)
maija,majja(mye brukt i samiske navne sammenheng)
sofe(samisk for sofie)
sara

det er så mange vakre navn på samisk,men jeg kunne sotte hele kvelden og natta å ramset de opp.

navn med bokstaven A,blir ofte uttalt som æ . eks. (lydskrift) mæret,mæija,kæren,ænde.

bokstaven u blir ofte uttalt som o. eks (lydskrift) ailo,mihkko.

Jeg kjenner en same som heter Helmer - men vet ikke om det er spesiellt samisk eller ikke[8|]

Johan mikkel
Nils johan
john andreas
mikkel isak
johan isak
per mattis
nils ailu(ailo)

ellen anne
anne merete
anne maja
karen anne

Kanskje du ska navn slik som dem skrives på samisk, men da må man jo åsså uttale dem samisk...så eg bare har forslag som uttales lettere, men e samisk...
Veldig ofte e samiske navn dobbel...

Min samboer er same så vi og lette lenge etter samiske navn. Ikke så lett å finne noen som passer seg da en bor sørpå de her nede skal jo og tross alt greie å si navnene.
Vårt valg endte på Luchas Ánte. Da har vi litt norsk og litt samisk. Vi tok Ánte med den samiske uttalelsen da det er finere enn den norske..
http://www.dinbaby.com/felles/navneguiden    På opprinnelse går du inn på nordiske navn så velger du kjønnet så får du opp en lang liste og da står det bak hvert navn hva slags opprinnelse det har og hvor mange som heter det i norge.
På denne siden fant jeg en del samiske navn da jeg søkte etter det. Men vært litt obs her da mye av det er finsk samisk. Men ange fine både jente og gutte navn der..

Lykke til md letingen!!

Det som er veldig synd med begge disse sidene ang samiske navn er at det står finsk-samisk så vanskelig å vite om de er norske eller finske..
Men det er hvertfall mange navn der så det bør være mulig å finne noe en liker..

Back
Topp