Samboere med stor forskjell på inntekt

Vi eiger felles bolig, med felles lån.
Han tjener ca 800 000kr og jeg ca 400 000kr. Vi har felles økonomi og skiller ikke mellom ditt eller mitt. Vi har vært sammen i 9 år og stort sett delt på godene fra vårt 2. år sammen. Alt ble vel mer felles når vi budde under samme tak og jeg ikke lenger studerte.
Vi har en god dialog om økonomi og forbruk. Har aldri kranglet om penger.
 
Vi tjener ganske nøyaktig likt, men jeg betaler litt mer enn ham pga naturlige årsaker. Vi leier leilighet, og jeg har bil. Billån, verksted, diesel osv betaler jeg siden det er jeg som bruker den 90% av tiden. Dersom han låner den mye en periode fyller han diesel.

Med eksmannen så hadde vi felles lån og hvert vårt billån. Han tjente 300.000 mer enn meg i året, men vi betalte stort sett likt. Når jeg nærmet meg lønn så måtte jeg låne penger av ham til mat, og så betale tilbake på neste lønn.....det var IKKE kult. Kunne aldri falt meg inn å gjøre det.
 
Vi setter inn et fast beløp hver på en felles konto der alt blir trekt fra. Ellers har vi coop kredittkort, som går til felles mat og trumf bonus kredittkort som går til felles andre ting....så trekkes dette også fra felleskonto. Før tjente jeg mer enn han, men nå tjener han mest. Vi har alltid betalt akkurat like mye fordet om :)
 
Han tjener en mill i året mens jeg tjener en halv mill. Stor forskjell men hos oss deler vi hele økonomien. Spiller ingen rolle hvem som betaler hva.

Nå har vi to felles barn, vært gift i seks år og vært sammen i elve år.
Vi traff hverandre tidlig i livet 16/17 år og ingen av oss hadde på det tidspunktet noe økonomi som var å skryte av og heller ingen eiendeler.
Vi leide vår første leilighet og den som hadde mest penger handlet mat.
Når vi kjøpte første bolig når jeg var 18 år så satte vi begge som eier med 50/50 eie. Begge betale sin halv del og den var innom butikken betalte der, var denne ene tom satte den andre over [emoji2]

Jeg ser derimot at det kan være vanskeligere dersom man treffer hverandre senere i livet
 
Mannen tjener vel ca det dobbelte av meg.
Huset står på han frem til fastrentekontrakten er over og jeg kan kjøpe meg inn. Betaler nå 50/50 på boligutgifter så jeg har jo en andel av boligen allerede.
Han setter inn litt mer enn meg på felleskontoen, men han betaler 99%av ferier, han betaler ofte om vi kjøper mat ute, og om vi må kjøpe inn større ting. Så føler ikke at jeg sitter igjen med så mye dårligere økonomi enn han. Spesielt ikke siden eldste gutten ikke er hans biologiske, han betaler jo utgifter for han som om det var hans unge.
 
Mannen tjener mer enn meg og har alltid gjort det. Når vi ble sammen i 16-års alderen betalte vi inn en lik sum prosentvis til de vi leide av og til mat/utgifter..det vi hadde igjen gikk til hver av oss. Når vi kjøpte første hus betalte vi 50/50 og prosentvis på mat/strøm osv. Nå etter 11 år samler vi alt i en pott, ikke noe mitt og ditt lenger :)
 
Jeg flyttet inn hos mannen min, men vi eier begge huset nå.
Jeg har bare studielån/stipend inn, mens han har full jobb og god lønn.
Her har vi aldri brydd oss om hvilken konto pengene kommer fra, og vi "koser oss" ikke med penger alene..
 
Hos oss er det ganske stor forskjell i inntekt, da han er i arbeid og jeg er student (i år uten studielån). Slik vi bor nå er det han som eier boligen, men vi er på utkikk etter en ny og større bolig, og da skal vi begge stå som eiere (da jeg har en del egenkapital jeg kan sette inn). Vi kan i ny og ne diskutere og til delt krangle om økonomi, hvor han gir meg påminner om at jeg ikke har noe inntekt, men kun lån. Det er litt frustrerende til tider, og det er ikke slik at jeg er uvarsom med pengeforbruket mitt, men alt i alt bruker jeg vel mer penger på "dill og dall" enn hva han gjør. Jeg opplever det som et lite stikk i siden for hver gang vi har disse diskusjonene, og kjenner jeg gleder meg til å komme ut i arbeid slik at vi stiller oss mer "likt". Har 1,5 år igjen av skolegangen min, men skal i permisjon 1 skoleår, så kommer meg ikke ut i jobb før tidligst høsten 2019. Gleder meg! :)
 
Vi betaler 50 % av inntekten vår inn på felles konto. Jeg tjener omlag 3 ganger så mye som sambo, så det blir jo da nødvendigvis jeg som står for hoveddelen av felleskostnadene. Derimot hadde han høyest egenkapital da vi kjøpte hus, så vi tenker at det får gå opp i opp :)
 
Vi har felles økonomi. Syns ikke den som tjener mest skal "straffes" i form av å måtte skyte inn ekstra på felleskonto. Her tjener mannen mest og synes det er helt greit at han har ekstra å rutte med. Er jeg uheldig og trenger litt ekstra penger i måneden, er det bare å dra kortet hans - dette har vi en avtale om. Og så vet han at jeg er veldig fornuftig når det gjelder pengebruken - sikkert derfor det er greit for han også. Store beløp/kjøp blir diskutert med han først!
 
Eg bor i hans hus, med ettertrykkelig beskjed om at det er vårt, men å betale en formue for å få mitt navn på papirene gidder vi ikkje... Han tjener ca 4-5 ganger så mye som meg slik det er no, han dekker nesten alt av utgifter og lån...
 
Eg bor i hans hus, med ettertrykkelig beskjed om at det er vårt, men å betale en formue for å få mitt navn på papirene gidder vi ikkje... Han tjener ca 4-5 ganger så mye som meg slik det er no, han dekker nesten alt av utgifter og lån...
Men uten at dere er gift/samboerkontrak eller tilsvarende så vil du ikke sitte igjen men noen ting ved et eventuelt brudd. Det kan jo være ganske tungt om det skulle skje.
 
Men uten at dere er gift/samboerkontrak eller tilsvarende så vil du ikke sitte igjen men noen ting ved et eventuelt brudd. Det kan jo være ganske tungt om det skulle skje.
Eg er ikkje spesielt bekymret for at forholdet ryker, så tenker ikkje noe på det.. Han fridde på ferie i høst, og vi skal gifte oss neste år :) Men ja, eg vil ha ganske store problemer om han skulle finne på å hive meg ut..
 
Felles økonomi her, han tjener ca 100.000 mer en meg men dette varierer mye. Til tider har jeg tjent mest. Her har vi en helt identisk fast sum som begge tar ut til eget forbruk, alt annet går inn på felles konto som dekker utgifter, sparing osv. Overskuddet blir værende på felleskontoen og tilhører begge.
 
Back
Topp