Samboer på jobb i barseltid

Sille92

Elsker forumet
Junibollene 2023
Julilykke 2023
Noen som har erfaringer med at samboer/far/medmor må jobbe deler av de to første ukene etter fødsel? Hvordan har dere opplevd dette? Førstegangs.. Det er snakk om krise på jobben til mannen.
 
Noen som har erfaringer med at samboer/far/medmor må jobbe deler av de to første ukene etter fødsel? Hvordan har dere opplevd dette? Førstegangs.. Det er snakk om krise på jobben til mannen.
Nei, så kjedelig :( Har du en mor, svigermor, søster eller venninne som kan være hos deg de første ukene?
 
Nei, så kjedelig :( Har du en mor, svigermor, søster eller venninne som kan være hos deg de første ukene?
Ja,kjipt. Men er i såfall snakk om maks to dager, men såklart sårt... Har mye familie og venner rundt meg,heldigvis.
 
Har en kjæreste som jobber på sykehuset, og jeg tørr vedde på at sjefen der bruker sin styringsrett til å pålegge han å jobbe. Siden vi har termin 25 desember, er sjansen stor for at han egentlig blir borte hele jula fra jobb, men vet som sagt hvordan sjefen kan være.
Syns også det er kjipt.
 
Har en kjæreste som jobber på sykehuset, og jeg tørr vedde på at sjefen der bruker sin styringsrett til å pålegge han å jobbe. Siden vi har termin 25 desember, er sjansen stor for at han egentlig blir borte hele jula fra jobb, men vet som sagt hvordan sjefen kan være.
Syns også det er kjipt.
Uff så kjipt å høre. At noen kan være sånn. Håper du har noe familie/venner nær deg.❤
 
Har en kjæreste som jobber på sykehuset, og jeg tørr vedde på at sjefen der bruker sin styringsrett til å pålegge han å jobbe. Siden vi har termin 25 desember, er sjansen stor for at han egentlig blir borte hele jula fra jobb, men vet som sagt hvordan sjefen kan være.
Syns også det er kjipt.

Sniker..
Har tenkt på det samme, men av det jeg kan finne har far rett på 2 uker permisjon i forbindelse med fødselen. Det er opptil arbeidsgiver om det er lønnet eller ulønnet permisjon, men på sykehus og i kommunale jobber (og nok mange private) er det lønnet permisjon. Det kan ikke sjefen nekte han.


Det er ikke rette tiden å ha dårlig samvittighet for at det er krise på jobb, barseltiden er bare denne ene gangen :Heartred
 
Her skal far på jobb de første to ukene. Ser ikke så veldig mørkt på det igrunn.
Jobben hans innebærer egentlig å være borte hele uka men de to første ukene(om ikke lengre) skal han jobbe lokalt så han kommer hjem etter endt arbeidsdag.
 
Min mann skal være hjemme de 4 første ukene, 2 uker fødselsperm og 2 uker ferie. Det gjorde vi sist også. Helt fantastisk med hjelp, tilknytning og ro den første tiden og vi begge er veldig glade for det. Som nevnt lengre oppe, dette er veldig få ganger i livet man går igjennom dette.
Tenker om mannen din blir pålagt å gå på jobb så bør han få igjen dagen(e) han mister. Forstår egentlig ikke at man kan være så uunnværlig at man på død og liv Må på jobb... :wtf: arbeidsplassen vet jo i god tid i forveien at en person skal i permisjon..

Edit: Ops, jeg er en sniker:hilarious: hører til på oktobergruppen men ble så oppslukt at jeg måtte kommentere
 
Last edited:
Min mann er sin egen arbeidsgiver og dette er det andre barnet vårt. Vi har diskutert opp, ned og i mente og kommet fram til at det viktigste for oss er at han lar jobben ligge -mest mulig- de første to ukene, men avhengig av når baby kommer kan det hende han må noen timer på jobb her og der. Han har heldigvis prosjekter i nærheten av hjemmet og skal prioritere å levere og hente i barnehagen. Jeg tror nok at hvis han kan ha fri ei uke, og så jobbe kortere dager i et par-tre uker etterpå så vil det gå bra både for familien og firmaet. Så krysser vi fingre for at vi får nok et barn med rolig temperament :hilarious:
 
Sniker..
Har tenkt på det samme, men av det jeg kan finne har far rett på 2 uker permisjon i forbindelse med fødselen. Det er opptil arbeidsgiver om det er lønnet eller ulønnet permisjon, men på sykehus og i kommunale jobber (og nok mange private) er det lønnet permisjon. Det kan ikke sjefen nekte han.


Det er ikke rette tiden å ha dårlig samvittighet for at det er krise på jobb, barseltiden er bare denne ene gangen :Heartred

Ja de som jobber statlig og kommunalt får med lønn i 14 dager. Men sjefen kan bruke styringsretten og pålegge at han må vente med permisjon til etter jul vistnok :facepalm: Men jeg skal da klare meg jeg isåfall, syns bare det er litt dumt om det skjer .
 
Samboeren min får kun ulønnet permisjon, så vi må veie det opp til om vi klarer det økonomiske innhugget den måneden..
 
Noen som har erfaringer med at samboer/far/medmor må jobbe deler av de to første ukene etter fødsel? Hvordan har dere opplevd dette? Førstegangs.. Det er snakk om krise på jobben til mannen.

Har ikke erfaring med at mannen har jobbet de første 2 ukene etter fødsel. Dette fordi jeg har vært så syk etter fødselene til begge de 2 barna vi har at han har vært nødt til å være hjemme mye lengre.. Derfor har vi denne gang sikret oss 6 ukers fri etter fødsel. Permisjon, ferie og avspasering.

Det er en stor omveltning og påkjenning psykisk/fysisk å få barn. Barselperioden er tøff. Derfor ville jeg stått på mitt og krevd de 2 ukene han har krav på - lønnet eller ulønnet. Ville ikke lovet meg bort til en arbeidsgiver en eneste time. De må klare å løse krisen sin på et annet vis. Dette er helt enkelt og greit ikke deres problem. De har jo visst ei stund at dere venter barn.
 
Jeg kunne ikke klart meg uten mannen de første to ukene, men her har både jeg og baby vært i dårlig form. Mannen har per nå fått utvidet sin perm med 3 dager pluss en fridag, men det kan hende jeg kontakter fastlege om sykemelding til meg så han kan være hjemme lenger. Husk å sove når du er på barsel! Jeg var så full av adrenalin og hyperfokus på baby, så ble jeg syk og nå er jeg på bedringens vei, men fortsatt redusert. Tror jeg hadde følt meg bedre hvis jeg var flinkere til å sove.
 
Jeg hadde en dag igår hvor jeg var i så fin form. Har en uke til termin og vært utmattet hele veien. Sa til mannen at jeg satser på og håper at jeg føler meg sånn som nå når jeg har født, og han bare: «Vi må regne med at du er veldig sliten den første tiden, fødsel er tøft». Det var så fint å fint og overraskende å høre, jeg er så vant til å bare ta vare på meg selv uten å blande ham inn i det. Men han husker åpenbart fra sist da. At de to ukene er standard er jo av en grunn.
 
Hos oss har ikke far lønn i permisjon så da vi kom hjem fra barsel (som jeg uansett måtte være alene på) så hadde jeg og guttungen en liten rutine på ting og så ikke hvorfor vi sku miste en halv månedslønning når første uken hadde gått så fint. Sjefen hans sa at det ikke var noe problem dersom han måtte reise iløpet av dagen eller plutselig ikke kunne reise på jobb en morgen fordi jeg trengte han så det er jo forslag til en avtale som kan ligge i grunn?

Alle er selvfølgelig forskjellig men ikke ta sorgene på forskudd værtfall. Det kan hende du som oss drar fra barsel med en unge som ammer og sover gjevnt gjennom natten og dere ikke står opp før halve arbeidsdagen er over. Hvorfor miste så mye inntekt da tenkte jeg værtfall :)
 
Back
Topp