Samboer maser om trening!

LilleJuliBaby

Andre møte med forumet
Hjelp! Nå er jeg så utrolig lei av å høre på maset fra min samboer om at jeg må komme meg ut for å trene. Med trene mener han alt i fra å gå turer til tyngre aktiviteter. Forstår godt at han vil mitt beste når det kommer til helse. Jeg er fra før av ikke en overvektig person og har alltid vært slank og sunn i kostholdet mitt.

Saken er at jeg har aldri vært spesielt glad i å trene og har derfor ikke vært veldig aktiv hverken før jeg ble gravid eller i graviditeten (jeg er 33 uker på vei nå). Mosjonen jeg får er når jeg går til og fra jobb som er ca 7 min hver vei totalt i tillegg til at jeg går frem og tilbake i kontorbygget store deler av dagen. Av og til blir det også trasking rundt i byen. Ja, jeg vet at jeg ikke er den mest aktive personen i verden, men sliter ekstremt med motivasjonen og i tillegg er jeg veldig sliten og trøtt i det stadiet i svangerskapet jeg er.

Har hatt vondt i bekkenet siden starten av graviditeten så det skal ikke mer enn 20 minutter med gåing til før det værker i korsryggen og bekkenet. Alt dette har han dessverre lite forståelse for og han mener at jeg overdriver. Han sammenligner meg med andre kvinner som er gravid og det prøver jeg å forklare han at det kan han ikke gjøre for alle graviditeter er forskjellig. I tillegg kaller han meg lat og det blir jeg svært provosert av! Jeg er ikke lat når det kommer til andre områder enn trening. Styrer og steller hjemme til en hver tid - noe han bidrar minimalt med. Selv trener han ikke så mye for tiden. Kanskje gjennomsnittlig 2 ganger i uken.

Jeg mener han ikke har rett til å pushe og mase så mye på meg for jeg må finne motivasjonen selv og han kan ikke fremskynde den. Når han begynner med maset sitt er det rett og slett bare demotiverende da det har blitt en veldig negativ greie. Når permisjonen min starter nå i desember føler jeg meg presset til å gå ut og være så aktiv bare fordi HAN mener jeg ikke kan sitte hjemme og "late meg", som har så fint beskriver. Har store ambisjoner om å ta meg sammen etter at jeg har født, men inntil da vil jeg slappe av og hente inn litt energi for tiden som kommer.

Regner med at noen her vil fortelle at jeg bør høre litt mer på han og ta meg sammen og kanskje noen er litt mer på min side :) Ønsker likevel å få litt tilbakemeldinger på dette. Er jeg lat eller er han kravstor og masete?

Puh... Da fikk jeg lettet hjertet mitt litt <3

Sett deg i gostolen og gjør akkurat d som passer deg best nå når fødselen nærmer seg. Når du er kommet så langt så vil ikke trening påvirke noe annet enn humøret diyt uansett! Men kanskje du allerede nå kan sette deg små mål til etter fødselen ? Når d kommer til samboeren din så må ham da bare synes du er lat,siden han ikke har peiling på hva han prater om,hvorfor la d påvirke deg? Min mann var slik i starten også,men jeg bare la diskusjonen dø og ignorerte ham hver gang han tok opp temaet,tilslutt så innså han at jeg faktisk mente d jeg sa om at d gjør vondt og jeg har null energi til trening. Er med i marka med barna iblant,men mer klarer jeg ikke. Var heller ikke så veldig aktiv før graviditeten, men har meldt meg på landeveisbirken i Juni,sykle 7 mil på landevei,så da må jeg trene så fort formen tillater d etter fødselen :-)

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

Syns du skal gjøre som du selv føler - det er din kropp. Men å rusle litt før fødselen kommer jeg nok til å prøve å få til - kan jo være deilig så lenge man går i eget tempo med musikk på ørene :-) Tyngte aktiviteter derimot, glem det :p

Å, jeg hadde blitt så provosert hvis samboeren min hadde sagt sånn til meg!! Menn vet ingenting om å være gravid og vondtene det medfører seg. Selv så går jeg tur hver dag da jeg har en meget aktiv hund, noe som tar knekken på ryggen, men det er jo ikke farlig. Ellers passer jeg på å få en liten dupp i løpet av dagen og legger meg litt nedpå når kroppen ønsker det (er 35 uker på vei). Fikk beskjed av jordmor senest i går at det er viktig å sove litt i løpet av dagen, for plutselig er fødselen her og da trengs alle krefter :)

Godt å få litt medgang og ikke all den motgangen jeg får på hjemmebane. Planen er å begynne å trene så snart kroppen er klar for det etter fødsel. Målet er 3 ganger i uken og da teller en gåtur like mye som styrketrening på Elixia :) Og må nok lære meg å overse maset litt mer. Blir bare så frustrert og lei og da er det ikke så lett å bare la det gå. Og ikke minst så håper jeg han kan begynne å bli litt mer forståelsesfull og ikke beskylde meg for å overdrive eller være lat. Makan til frekk samboer altså...!

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Be han skjerpe seg! Du vet hva du og din kropp trenger, ikke han.

Sent from my iPhone using BV Forum

Godt å få litt medgang og ikke all den motgangen jeg får på hjemmebane. Planen er å begynne å trene så snart kroppen er klar for det etter fødsel. Målet er 3 ganger i uken og da teller en gåtur like mye som styrketrening på Elixia :) Og må nok lære meg å overse maset litt mer. Blir bare så frustrert og lei og da er det ikke så lett å bare la det gå. Og ikke minst så håper jeg han kan begynne å bli litt mer forståelsesfull og ikke beskylde meg for å overdrive eller være lat. Makan til frekk samboer altså...!

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
Ta ham med til jordmor/lege hvor de kan forklare ham at d ikke er så enkelt?

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

Hadde satt meg på bakbeina med en sjokolade i trynet hadde sambo sagt noe om vekta/trening :p så derfor er jeg blitt ganske stor.. Han har ennå ikke skjønt at det som må til er å slutte å proppe skapa med godteri og bli meg med ut på tur ;) Be han lese det du skreiv kanskje?

Har fått litt treningsmas og fjas jeg også. virker som vi er ganske like, jeg har alltid vært normalt sunn når det gjelder kosthold, og alltid vært slank. så når han maser på meg om trening har det ikke noe med vekten min å gjøre, men rett og slett det at han vil mitt beste og alle har faktisk godt av å bevege på seg! Men jeg har aldri klart å minne motivasjon til å gå på treningssenter, jeg kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn det faktisk..

nå er jeg 35+4 og orker fint lite om dagene, knapt en kort tur.. så han pusher ikke på meg nå lenger. Men jeg ga han også beskjed sist han nevnte det at han må slutte å mase på meg for det eneste det gjør er å kvele den lille motivasjonen som kanskje finnes der en plass.

Ta det i ditt eget tempo, det er det eneste som funker! når du er klar for trening så starter du. Jeg har planer om å melde meg på Fit Mama her i Bergen når småen er født og gleder med faktisk litt til det. Men da gleder jeg meg også til den sosiale delen av det, treffe masse andre nye mødre og sjarmtrollene deres :)

Masse lykke til både med treningen og graviditeten :)

Ja, dette var som å høre meg selv:) Lille baby er nå 4 uker nesten, men har ikke startet opp med trening ennå. Jeg går på trilleturer og kaller det trening/mosjon da jeg har vært veldig slapp og energiløs etter fødselen. Vil tro det skyldes lav blodprosent eller noe. Har heldigvis begynt å bli bedre så nå kan jeg ta meg en dusj uten å føle at jeg svimer av hvertfall :-P Treningssenteret står for sin tur, men stresser ikke med det. Har fortsatt god tid før sommeren :)

Forklar ham først og fremst at det er forskjell på trim og trening og at man skal være svært forsiktig med å starte med nye former for trening under svangerskap.

Jeg går på "svømmetrening", men det er nok mer trim, ja. Og går tur, der jeg justerer mye selv.

Men jeg HATER å trene, så det blir ikke noe mer enn den turen søstra mi haler meg med på og svømminga vi betaler MYE for. Og om han hadde pepet om noe mer hadde han fått høre i klartekst at vi tross alt driver med den ultimate formen for kroppsbygning og om ikke det er bra nok for ham så SYND

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Hei jenter :-)
Jeg synes dere skal gjøre akkurat det dere selv føler for når det gjelder trening! Motivasjonen må komme innenfra:-)
All aktivitet er bra, så lenge dere føler det gjør godt for kropp og sjel. Jeg har selv 2 gutter, en på 9 og en som snart blir 2 år. Jeg skulle egentlig ha hatt en til, som jeg desverre mistet i mai, i uke 12. Jeg har alltid trent mye, men etter at jeg mistet sist (har mistet hele 5 små engler), så har jeg ikke hatt så mye motivasjon til trening. Til tross for dette så har startet jeg opp mitt eget treningskonsept på nettet, Trenpånett.no heter nettstedet:-) Der har vi spilt inn treningsvideoer som aerobic, styrke, boksing, yoga, spinning, familie-trening, mor&barn, og gravid-yoga. Så vist noen av dere ikke ønsker å trene på treningssenter, og heller vil trene hjemmefra så anbefaler jeg dere til å sjekke ut nettsida :-) Lykke til videre jenter:-)

Hei !
Slet med bekkenet selv i forrige svangerskap og beskjeden fra fysioterapeuten var klar; ikke gjør noe som gjør vondt, har du bekkensmerter skal du ta det rolig og høre på kroppen din, ellers vil du bare gjøre det vondt verre. Ingen gravide kan sammenlignes. Neste gang du skal på kontroll kan du ta han med for jeg regner med jordmor vil være enig med deg ;)
Lykke til videre :)

Isac's Englemamma

Høres ikke bra ut at han maser på deg om dette. Det er jo bare du som vet hvordan din kropp fungerer, og hva den trenger :-) I blant tenker jeg at menn skulle så absolutt får kjent på hvordan det er å være gravid!! På slutten er det jo så tungt også. Gjør akkurat det du kjenner for selv :-)

For en slitsom samboer! :O

Om det er slik at du gjør det meste av husarbeidet, så hadde jeg nok streiket og sagt at om du skal begynne å trene, så får han ta over huset slik at du ikke skal løfte en finger
Høres kanskje litt barnslig ut, men det virker som om du har prøvd å snakke ordentlig med han og det synker ikke inn. ;)

Back
Topp